بي حجابي و دختر ربايي
از جمله پيامدهاي ديگر بي حجابي ، مسئله دختر ربايي و تجاوزات به زنان و دختران است .
البته بسيار طبيعي است که : زن و دختري که زيبايي هاي خود را به ديگران نشان مي دهند و غرايز جنسي مردان را تحريک مي کنند ، بايد تاوان اين رفتار غلط را با ريختن آبرو و پذيرش آسيب جسمي و رواني بپردازند .
نظر جوانان منحرف به زنان بي حجاب ، چيزي بهتر از نظر گرگ به گوسفند نيست ! و يا مثل نظر شير به طعمه چرب و نرم ! پس تجاوز و ربودن آنان امر عجيبي نيست!
دختر ربايي در کشورهايي که به حجاب معتقد نيستند بيداد مي کند . طبق گزارش روزنامه گاردين : پليس آمريکا اعلام کرده است که « تنها در واشنگتن در هر 15 دقيقه يک دختر ربوده مي شود ! و در پايتخت انگلستان ( لندن ) در سال 1970 م به 2095 دختر و زن تجاوز شده است .» [4]
چندي پيش شنيدم که : رئيس جمهور يکي از کشورهاي عربي در ضمن بازديد از يکي از دانشگاهها ، دختران زيباروي را شناسايي و پس از خروج از محل ، مأموران امنيتي را گسيل مي دارد تا به والدين اين دختران بگويند : رئيس جمهور علاقمند است تا دختر شما شبي را با او باشد !
آيا بر پدر و مادري که با چنين حادثه اي روبرو شوند چه مي گذرد ؟ آيا مي توانند از پذيرش فرمان پادشاه يا حاکم سرپيچي کنند ؟
آنان بايد نظاره گر باشند که دخترشان با پاي خود به منزلگاه عار و ننگ و بدبختي مي رود .
اگر چه ما با شنيدن و خواندن اين حوادث دلخراش قلب مان جريحه دار مي شود و آن حاکم شهوتران را لعن و نفرين مي کنيم، اما آيا بهتر نيست لحظاتي در شناخت مقصر اصلي اينگونه حوادث انديشه نماييم ؟
آيا مقصر پدر نبود که اجازه داد دخترش اينچنين از خانه بيرون رود ؟
آيا اگر آن دختر کاملاً محجبه بود امکان وقوع اين حادثه بود که مردي بي حيا و شهوتران با ديدن اندام او ، در او طمع کرده و تصاحبش نمايد ؟
« پدر » مسئول بود که با خريد دستگاه هاي تصويري و فيلمهاي مستهجن و ورود آنها به خانه، دشمن خانگي براي خانواده خود پرورانيد !
« پدر » مسئول بود ! زيرا دخترش را از رفتن به سينما و ديدن فيلمهاي خلاف اخلاق منع ننمود !
و « مادر » نيز همچنين ! زيرا او بود که گيسوان دختر را آرايش کرد و با صورت زيبا - گويا شب اول عروسي اوست - روانه مدرسه کرد !
او مسئول بود که لباس هاي بدن نما ، کوتاه و بي آستين را براي دخترش به ارمغان مي آورد !
و البته « دختر » خود نيز مقصر بود که : اين راه سياه را طي کرد و با انتخاب بي حجابي ، خود را در معرض اين تبهکاريها قرار داد ! .
فاطمه زهرا (سلام الله عليها) الگوي شايسته
حضرت فاطمه زهرا (سلام الله عليها) بانوي نمونه اسلام و الگوي شايسته هر زني است که در زندگي خواهان سعادت باشد .
زهراي مرضيه (سلام الله عليها) پرورش يافته وحي و تربيت يافته در دامان نبوت و همسر امام و مادر يازده نور پاک است .
اوست که در عروج به اوج عظمت و بزرگي به آنجا رسيد که پدر بزرگوارش حضرت رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم) درباره او فرمود : « إن الله يرضى لرضا فاطمة ويغضب لغضبها »[5]
يعني : « هر آينه خداي متعال به خشنودي فاطمه خشنود و به خشم وي خشمگين مي شود .»
بنابراين بر هر زن مسلمان لازم است تا در زندگي خويش از اين بانوي بزرگ پيروي کند و در پرتو زيباي وجود مبارک او کسب نور نمايد و براي نيل به سعادت و خوشبختي به رهنمودهاي وي عمل کند .
صديقه طاهره (سلام الله عليها) الگوي فضايل و کمالات و نمونه هر خوبي و نيکويي است . به درستي که هر زني به وي اقتدا کند نيکبخت مي شود و هر کس او را ترک نمايد و از ديگران پيروي کند در دنيا و آخرت دچار تيره روزي خواهد گرديد .
اين بانوي بزرگ ، نمونه عالي عفت و حجاب بود و هرگز از خانه خارج نمي شد مگر با پوشش مخصوص ( همچون عبا ) که تمام اندام مبارکش را از سر تا قدم مي پوشانيد .
از خودنمايي و بدحجابي به شدت تنفر داشت ، زيرا مي دانست که خداي متعال از اين عمل بيزار است ، چون بي حجابي و بدحجابي کليد آلودگي و راه گناه و مقدمه بي عفتي و سقوط در باتلاق عميق آلودگي ها مي باشد .
مرد به غيرت شناخته مي شود
حضرت امام صادق (عليه السلام) فرموده است : خداي متعال غيرتمند است و هر غيرتمند را دوست دارد .[6] و به خاطر غيرتش زشتيها را در ظاهر و باطن حرام کرده است .[7]
از علامت هاي با غيرت بودن مرد اين است که نگذارد خانواده اش ( همسر ، خواهر و يا دختران او ) بدون پوشش کامل ، عطر زده و آرايش کرده از خانه خارج شوند . زيرا اين کار موجب مي شود که شرافت و آبروي آنان در معرض تهديد قرار گيرد و اسباب بدبختي خانوادگي و خشم الهي را به وجود آورد .
و نيز امام صادق (عليه السلام) مي فرمايد: « بهشت بر«ديوث » حرام است .» [8]
و ديوث کسي است که نسبت به خانواده اش غيرت ندارد و از بي حجابي و خود نمايي آنان در حضور بيگانه خشنود است و به حجاب فرمان شان نمي دهد .
و نيز فرموده است : « روز قيامت خداوند متعال با سه گروه از مردم سخن نگويد و آنان را پاک نمي سازد و کيفر دردناکي برايشان مهيا خواهد بود :
1 - پيرمرد زناکار
2 - ديوث
3 - زني که در بستر شوهرش با ديگري زنا کند . »[9]
پيامبر خدا (صلي الله عليه و آله و سلم) فرموده است : هر مردي که زنش آرايش کند و از خانه بيرون رود ، ديوث است و اگر زن آرايش کرده و خوشبو از خانه اش بيرون آيد و شوهر به اين عمل راضي باشد با هر قدم او خانه اي در آتش جهنم براي شوهرش ساخته مي شود . [10]
بسيار ديده ايم که مرداني با خانواده خود در سالن هاي غذا خوري مشغول خوردن غذا هستند و يا در پارک ها و تفريحگاه ها مشغول بازي و تفريح اند ، در حالي که صدها چشم نظاره گر ناموس آنان است و هيچ باک ندارند و حتي همسر خود را به حجاب امر نمي کنند !
روزي از مدير يکي از سالن هاي غذا خوري شنيدم که مي گفت : براي من بسيار عجيب است که با وصف آن که در سالن غذا خوري ما سالن خانوادگي جداگانه وجود دارد ، عده اي همسران خود را در سالن عمومي برده و آنجا غذا مي خورند ، نمي دانم غيرت آنان کجاست ؟!.
به زن بيگانه نگاه مکن
چشم اندازي و نگاه به نامحرم ، نخستين مرحله از مراحل فساد و انحراف اخلاقي و در حقيقت کليد هر نکبت و آغاز سقوط انسان به شمار مي رود ، زيرا نگاه اول به نگاه دوم و سوم منجر شده و سرانجام به زشتي ها و تبهکاري منجر مي گردد و به گفته شاعر :
نظرة فابـتسامة فسلام
فكلام فموعد فخـتام
يعني : يک نگاه به دنبالش لبخند و سپس سلام ، آنگاه سخن گفتن و وعده گذاردن و کار را به پايان رساندن !
از آنجا که اسلام نمي خواهد جلو فساد باز گذارده شود و مايل است تا فتنه ها قبل از تحقق ، از ريشه قطع شوند ، نگاه کردن به زن بيگانه را تحريم نموده است و مردم را سخت از آن برحذر داشته و به مؤمنان فرمان داده است تا چشمان خود را به زير اندازند .
قرآن کريم دستور پروردگار را به ما اينچنين بيان مي فرمايد : ) قُل لِّلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَيَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذَلِكَ أَزْكَى لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا يَصْنَعُونَ ( [11]
يعني : « اي پيامبر به مؤمنان بگو چشمان خود را فرو پوشند و عورت هاي خود را حفظ کنند ، اين عمل براي پاکيزگي آنان بهتر است ، محققاً خداوند از کارهايي که مي کنند آگاه است .»
آفرينش زن و مرد به گونه اي است که نگاه هر يک به ديگري آنان را به هم متمايل مي کند ، بنابراين بسيار پسنديده است تا اين خوي دروني به زير چتر احکام اسلام قرار گيرد و نفس را از مفسده انگيزي باز داشت .
حضرت امام صادق (عليه السلام) مي فرمايد : « النظرة بعد النظرة تزرع في القلب الشهوة و كفى بها لصاحبها فتنة » [12] يعني : « نگاه پي در پي به نامحرم تخم شهوت را در قلب انسان مي کارد و براي آن که بيننده را در فتنه و بلا اندازد کافيست .»
اين مسلم است که : نگاه آلوده و شهوت انگيز زمينه ساز زشتي و گناه است و بي جهت نيست که در حديث فرموده اند : « النظر بريد الزنا » يعني : « نگاه به نامحرم قاصد و پيام آور زنا است .»
زيرا آغاز زنا و تماس با بيگانه غالباً از نگاه حرام شروع خواهد شد ، گويي نگاه حرام دعوتنامه اي است براي ارتکاب زنا ، چون که بديهي است تا چشم ها خيره نشوند و شهوت تحريک نگردد ، زنا به وقوع نمي پيوندد .
از آنجا که قصد نگارنده در اين کتاب بر مختصر گويي است ، فرصت براي بيان آثار شوم اجتماعي و اخلاقي « زنا « نيست ، اما هر چه هست اين که : منشأ همه فلاکت ها و آثار منفي زنا، نگاه است .
حضرت عيسي بن مريم (عليه السلام) فرموده است : از نگاه به زن بيگانه بپرهيزيد، زيرا نگاه حقيقتاً در قلب کاشته مي شود و همين نگاه مختصر در ايجاد فتنه براي صاحبش کافي است.[13]
از حضرت يحيي بن زکريا (عليه السلام) از منشأ زنا فرمود : منشأ زنا نگاه به زن بيگانه و ساز و آواز است !
پس بي جهت نيست که نهي الهي نسبت به نگاه شديد است و عجيب نيست اگر جزاي اخروي آن سنگين و دردناک باشد.
در حديث ديگر آمده است که :« کسي که از راه حرام دو ديده خود را از نگاه به زن پر کند ، خداوند روز قيامت آن دو چشم را از آتش و از ميخ هاي آتشين پر مي کند ، تا وقتي که محاکمه و داوري ميان مردم تمام شود سپس او را به سوي جهنم مي فرستد.» [14]
خاتم انبياء حضرت رسول خدا ، محمد (صلى الله عليه و آله و سلم) مي فرمايد : « نگاه، تيري مسموم از تيرهاي شيطان است . پس هر کس به خاطر ترس از خدا آن را ترک کند ، خداوند به او ايماني دهد که شيريني آن را در دلش احساس مي کند .» [15]
از جمله آثار نگاه به نامحرم همانا شکنجه دادن خويش و پريشاني فکر است .
اميرالمؤمنين علي (عليه السلام) فرموده است : « مَن أطلق طرفه كثر أسفه و من تتابعت لحظاته دامت حسراته » [16] يعني : « کسي که ديده خود را رها کند تا به هر چه خواست بنگرد ، تأسف خوردنش فراوان گردد . و آنکه پيوسته نگاه مي کند هميشه در حسرت به سر مي برد .»
آري ! انساني که همواره در نگاه ، چشم خود را آزاد مي گذارد هميشه گرفتار پريشاني و حسرت است . زيرا چه بسا به چيزي چشم مي دوزد و قلبش بدان مشغول شده ، خواب و راحتي از او سلب مي گردد .
ضرورت پوشش :
خداوند متعال، درباره علت ضرورت پوشش اسلامى مىفرمايد: «ذلِكَ أَدْنى أَنْ يُعْرَفْنَ فَلا يُؤْذَيْنَ» ؛ «بدين وسيله زنان مومن شناخته مىشوند [كه داراى اصالت خانوادگى و آزادند نه كنيز؛] پس با آزار و تعقيب [هوسرانان رو به رو ]نمىشوند». آنچه مهم است، بانوان در عصر پيامبرصلى الله عليه وآله داراى حجاب بودند و از فوايد آن اين است كه وقتى زن پوشيده و با وقار از خانه بيرون مىرود و جانب عفاف و پاك دامنى را رعايت مىكند، فاسدان و مزاحمان جرأت هتك حيثيت او را در خود نمىيابند. بيمار دلانى كه در پى شكار مىگردند، فرد داراى حريم را شكارى مناسب نمىبينند. در روايات آمده است: «المرأة ريحانة»؛وسائل الشيعه، ج 14، ص 120.؛ «زن همچون ريحانه يا [شاخه گلى ظريف] است». بىترديد اگر باغبان او را پاس ندارد، از دست گلچين مصون نمىماند. قرآن كريم، زنان ايده آل را كه در بهشت جاى دارند، به مرواريد محجوب و پوشيده در صدف تشبيه مىكند: «كَأَمْثالِ اللُّؤْلُؤِ الْمَكْنُونِ»؛ واقعه (56)، آيه 23.. علاوه بر اين، آنها را به جواهرات اصيلى، چون ياقوت و مرجان - كه جواهر فروشان در پوششى ويژه قرار مىدهند تا همچون جواهرات بَدَلى به آسانى در دسترس اين و آن قرار نگيرد و ارزش و قدرشان كاستى نپذيرد - تشبيه مىكند.
البته بيشتر نوشتههاى مربوط به پوشش، نقطه نظر را بر حجاب زن معطوف نموده و كمتر به پوشش مرد توجه كردهاند! اين امرى عادى و طبيعى است؛ چرا كه زن مظهر جمال و زيبايى و مرد مظهر شيفتگى است. البته پوشش مردان نيز در ابعاد مختلف فرهنگى و اجتماعى حائز اهميت است. از اين رو قرآن براى ثبات و پايدارى جامعه، درباره پوشش زن و مرد توجه بسيار نموده است: «يا بَنِى آدَمَ قَدْ أَنْزَلْنا عَلَيْكُمْ لِباساً يُوارِى سَوْآتِكُمْ وَ رِيشاً» ؛ «اى فرزندان آدم! لباسى براى شما فرستاديم كه اندام (عورت) شما را مىپوشاند و مايه زينت شما است»اعراف (7)، آيه 26..
در حق مردان مىفرمايد: «قُلْ لِلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ وَ يَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ»؛ نور (24)، آيه 30. ؛ «به مؤمنان بگو: چشمهاى خود را از نگاه به نامحرمان فرو گيرند و عفاف (عورت) خود را حفظ كنند» و در حق زنان مىفرمايد: «وَ قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ وَ يَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ» ؛ «و به زنان با ايمان بگو: چشمهاى خود را [از نگاه هوس آلود ]فرو گيرند و دامان (عورت) خويش را حفظ كنند».همان، آيه 31.
نتيجه بحث :
نتيجه اينکه اگر دختران ما حقيقت پوشش متين و حجاب کامل را ميدانستند و از هواي دلشان پيروي نميکردند و اجبازي نميکردند با حجاب کامل امنيت و سلامت جسم و روان خودرا تامين ميکردند و اساس خانواده ها پايدار ميماند.
پي نوشت:
[1]- بحار الانوار ، ج 6 ، ص 103
[2]- اين گزارش در دايرة المعارف بريتانيا ج 23 ، ص 45 درج شده است ، و پس از آن در ادامه مي نويسد : اين رقم در حالي است که معادل 5/1 برابر افرادي که در اين بيمارستان ها معالجه مي شوند به پزشک هاي خانوادگي و خصوصي مراجعه مي کنند . ( مترجم )
[3]- داستان فوق در کتاب « چرا و چگونه مسلمان شدند ؟ » مندرج شده است.
[4]- مجله لبناني « الدستور »
[5]- كتاب « مستدرك الصحيحين » ج 3 ص 154، نوشته حاكم نيشابورى از علماى سنى مذهب ، و كتاب « فضائل الصحابة » نوشته اصفهانى ، كتاب « الإصابة » نوشته ابن حجر عسقلاني ج 4 ص 378 و كتاب « تذكرة الخواص » نوشته سبط ابن الجوزى ص 175 و غير آن.
[6]- غيور به کسي مي گويند که از خانواده و حريم خانوادگي خود محافظت مي کند و منظور از غيرت الهي اين است که خداوند متعال نسبت به کسي که مرتکب گناه مي شود و پرده دري مي کند ابراز خشم مي نمايد .
[7]- کتاب « کافي » ، ج 5 ، ص 535
[8]- کتاب « کافي » ، ج 5 ، ص 537
[9]- کتاب « کافي » ، ج 5، ص 537
[10]- کتاب « بحار الانوار » ، ج 103 ، ص 249
[11]- سوره نور آيه 30
[12]- کتاب « لئالي الأخبار » ، ج 5 ، ص 196
[13]- کتاب « بحار الانوار » ، ج 104 ، ص 41
[14]- کتاب « عقاب الاعمال » از مرحوم شيخ صدوق
[15]- کتاب « بحار الانوار » ، ج 104 ، ص 38
[16]- کتاب « کافي » ج 8 ، خطبه وسيله
اظهار نظر 0
روزنامه به دیدگاه شما نیازمند است،از نظراتتون روی موضوعات پیشوازی خواهیم کرد.