اظهار نظر 0

روزنامه به دیدگاه شما نیازمند است،از نظراتتون روی موضوعات پیشوازی خواهیم کرد.

  • برگزیده خوانندگان
  • همه
مرتب کردن بر اساس : قدیمی تر

پشت پرده قاچاق سازمان‌يافته سوخت

جولان مرگبار خودرو‌هاي شوتي در جاده‌هاي کشور اين روز‌ها به يکي از دغدغه‌هاي پليس تبديل شده است.

پشت پرده قاچاق سازمان‌يافته سوخت

به گزارش روزنامه هاي جام جم، ازسوي ديگر تفاوت قيمت سوخت درايران وآنسوي مرزها، باعثشده سوختبران قاچاق، جادههااستانهاي کرمان، سيستانوبلوچستان و هرمزگان را با تصادفهاي مرگبار به جهنمي از آتش تبديل کنند. اين سوختبران با هزاران ليتر گازوئيل در جادههاي جنوب و جنوبشرق کشور تردد دارند و سرعت بالاي آنها باعثشده با کوچکترين برخوردي منفجر و انسانهاي بيگناه را قرباني سودجويي خود کنند.

 

مرگ چهار سوختبر در تصادف

 

در آخرين حادثه آتشين و مرگبار براي رانندگان حمل سوخت قاچاق که هفته گذشته در سيستانوبلوچستان رخ داد، بر اثر برخورد دو خودروي نيسان و پژوي 405 در جاده شهرستان راسک، سه پسر جوان، جان خود را از دست دادند. دو نفر از کشتههاي اين حادثه جوانان 19 و 22 ساله اهل راسک و روستاهاي اطرافش بودند. يکي از شاهدان اين تصادف به پليس گفت: رانندگان خودرو پس از اينکه با هم برخورد کردند، قصد داشتند از خودرو خارج شوند، اما موفق به اين کار نشدند و، چون سوخت قاچاق حمل ميکردند، خودروها آتش گرفت و در آتش سوختند. در يکي از حوادث تلخي که در جاده ميناب ـ بندرعباس رخ داد خودروي سوختبر نيسان با يک خودروي سمند تصادف کرد و آتش گرفت. در جريان اين حادثه چهار نفر جان باختند که سه نفر از آنها اعضاي يک خانواده بودند. بعد از اين حادثه، مردم محلي در اعتراض به تردد سوختبران قاچاق در اين جاده و حوادث مرگبار تجمعکرده و براي ساعتي جاده را مسدود کردند. با حضور پليس و مسئولان محلي و قول براي برخورد با سوختبران، اهالي جاده را ترک و تردد در اين مسير مهم شرق به غرب هرمزگان باز شد.

 

حوادث مرگبار خودروهاي سوختبر

 

در حادثهاي که 23 تيرماه امسال در جاده کهنوج به جيرفت در استان کرمان رخ داد، راننده نيسان سوختبر با يک خودرو تصادف کرد وپنج نفردرآتش تصادف سوختند. آنطورکه پليسراه جنوب کرمان اعلام کرده است، فقط درپنج روزبه دليل تصادفات سوختبران در جنوب کرمان 9 نفر کشته شدند. همچنين در حادثهاي که سال گذشته در خراسانجنوبي رخ داد، خودروي حامل سوخت با پژوي حامل اتباع غيرمجاز برخورد کرد که در جريان اين حادثه 12 تبعه بيگانه در آتش کشته شدند.

 

مرگ 128 نفر در تصادف سوختبران قاچاق

 

تصادفات مرگبار سوختبران در استان هرمزگان صداي رئيسپليس اين استان را هم بلند کرد. سردار جاويدان با اشاره به تصادفات مرگبار خودروهاي سوختبران در جادههاي اين استان گفت: در سالجاري 48 نفر و سال گذشته 80 نفر در تصادفات خودروهاي سوختبر در اين استان جان خود را از دست دادهاند. به گفته رئيس پليس هرمزگان در يک ماه گذشته 100خودروي سوختبر شناسايي و توقيف شدهاند و کار شناسايي آنها همچنان ادامه دارد. انبار دپوي سوخت قاچاق در يک روستا 100ميليون ليتر سوخت قاچاق قبل از جابهجايي از سوي شوتيهاي سوختبر کشف شده است.

وي از خانوادهها و افراد معتمد خواست، جوانان را از خطرات فعاليت در پوشش سوختبر قاچاق مطلع و اجازه ندهند جوانان به اين شغل غيرقانوني و مرگبارسوق پيدا کنند. سرهنگ عليرضا رضايي، رئيس پليسراه خراسانجنوبي نيز با اشاره به اينکه استرس حمل کالاي قاچاق باعث ميشود راننده رفتار تهاجمي از خود نشان دهد، گفت: رفتار تهاجمي و استرس دستگيري از سوي پليس باعث ميشود تا شوتيسواران رانندگي نرمال نداشته باشند و به همين دليل شدت حوادث آنها زياد است. به گفته وي، اغلب اين رانندگان با سوخت قاچاق به سمت مرزهاي شرقي رفته و بعد از خالي کردن بار، مسافران غيرقانوني را سوار کرده و باز
مي
گردند.

 

سود زياد، عامل طمع جوانان

 

اختلاف قيمت سوخت ايران با کشورهاي همسايه باعث تشکيل باندهاي قاچاق سوخت در استانهاي جنوب و جنوبشرق کشور شده و به همين دليل باندهاي قاچاق با پرداخت حقوق بالا و وسوسهکننده به جوانان بيکار باعث شده تا آنها تبديل به سوختبر قاچاق شوند و جانشان را با لقمهاي نان معامله کنند. آنها هيچ چيز برايشان جز رساندن بار به مقصد مهم نيست و براي اين کار خود و ديگران را قرباني ميکنند.

سود بالاي قاچاقبري و يکشبه پولدار شدن باعث شده بسياري از جوانان تحصيل را رها کرده و به اين شغل رو بياورند. اگر در ميان سوختبران بگرديد افراد تحصيلکرده را مشاهده ميکنيد که بعد از پايان تحصيلات يا رها کردن تحصيلات عالي به دليل نااميدي و طمع درآمد ميليوني به شغل سوختبري رو آوردهاند.

 سودي بهصرفه

 

بررسي قيمت سوخت قاچاق مهر تاييدي بر دليل ترک تحصيل و رو آوردن به سوي اين کار پرسود است. يک بشکه گازوئيل در جايگاه سوخت و براساس قيمت مصوب 60 هزار تومان فروخته ميشود. حالا اين بشکه 50 متر آنطرفتر از جايگاه، چهار ميليون تومان قيمت پيدا ميکند. اگر اين بشکه گازوئيل به ميناب برسد، قيمت چهار ميليوني آن، دو برابر ميشود. اين مقدار سوخت قاچاق در دريا به 18ميليون تومان افزايش پيدا ميکند. يک قاچاقچي که با نيسان گازوئيل جابهجا ميکند در هر سرويس بين 20 تا 25 ميليون تومان درآمد دارد که در هر روز فقط با دو سرويس، حدود 50 ميليون تومان بهدست ميآورد که چند برابر حقوق ماهانه يک مدير است. اين درآمد براي لنچها به دليل جابهجايي محموله، ميلياردي است.

 

شگردهاي عجيب قاچاقچيان

 

مجتبي قهرماني، رئيس کل دادگستري هرمزگان در اين باره ميگويد: اين معضل فقط با برخوردهاي قضايي و انتظامي حل نميشود و بايد ديگر دستگاهها هم پاي کار بيايند و به بحث اقتصادي موضوع توجه کرد. در حوزه قضايي از تمام توان خود در اين زمينه استفاده و برنامههاي پيشگيرانهاي را اجرا کرديم.

سراغ سامانهها رفتيم و ستاد پيشگيري و مقابله با قاچاق در استان تشکيل داديم. اخيرا پليس هم درميدان اقدامات خوبي اجرا کرده، اما حجم کار گسترده است. ازجنوب کرمان با ورود1000 نيسان به هرمزگان روبهرو هستيم. روزانه حدود 5000ماشين سنگين دراستان سوختگيري ميکنند که تعدادي از آنها سوخت خود را ميفروشند. اين حجم خودروي قاچاقبر، جادههاي استان را هم ناامن کرده است. در مرکز استان تيمهاي پايش را مستقر کرديم.

جايگاههايي که صفهاي کيلومتري داشتند حالا با حضور تيم پايش خلوت شدهاند. اين نشاندهنده هدف اين رانندگان از ايستادن در صفهاي طولاني سوخت بود. وي درباره شگرد قاچاقچيان هم اظهار کرد: گاهي از خانهاي به عمق دريا لولهکشي کرده و از داخل خانه با پمپ، سوخت را به دريا فرستاده و در لنچها بارگيري ميکنند.

گاهي نيز از کيسههاي ماري استفاده ميکنند؛ کيسههايي که داخل آن حدود 100 هزار ليتر سوخت جا ميشود و آن را به لنچ بسته و به دريا ميبرند. برخي خودروهاي سواري هم فضاي داخل ماشين را با مشکهايي پوشانده و آن را از سوخت قاچاق پر ميکنند.

آنها از هر روشي که بتوانند استفاده ميکنند. با توجه به تفاوت قيمت سوخت در ايران و آن سوي مرزها به نظر ميرسد تمايل به قاچاق سوخت به دليل سوددهي آن بالا باشد و همچنان شاهد حوادث مرگبار مرتبط با آن باشيم که اين موضوع عزم ملي را براي مقابله ميطلبد که جدا از اقدامات سلبي نياز به اشتغالزايي براي جوانان اين استانهاست.

اطلاعاتی برای نمایش وجود ندارد.