استاندار آذربايجانشرقي با انتقاد از روند پذيرش دانشجو در دانشگاه ها گفت: دانشگاه ها بدون نقشه جامع، سال هاست بدون نياز سنجي بازار کار دانشجو ميپذيرند. نتيجه اين شده که بازار کار از مهارت خالي است و دانشگاه از نياز واقعي جامعه به دور مانده است.
بهرام سرمست در نشست صميمي نمايندگان تشکلهاي دانشجويي دانشگاه هاي آذربايجانشرقي با اشاره به اهميت محيط دانشگاه در شکل دهي به خِرَد عمومي اظهار داشت: دانشگاه يکي از مهم ترين نهاد هاي بازتوليد اميد اجتماعي است. فضاي دانشگاه بايد سياسي و نقادانه باشد اما هرگز نبايد به سمت تنش، قطبيسازي يا امنيتيشدن پيش برود.
وي ادامه داد: نقد دانشگاهي اگر سالم باشد، اخلاق گفتوگو را تقويت و سرمايه اجتماعي را افزايش ميدهد. اما سياسيکاري و تبديل دانشگاه به ميدان منازعات جناحي، به ضرر دانشجو و کل جامعه است.
استاندار آذربايجانشرقي تأکيد کرد: مديريت استان از نقد دانشجويان استقبال ميکند و بر مسئوليت پذيري متقابل ميان دولت و دانشگاهها تأکيد دارد.
سرمست در بخش ديگري از سخنان خود با تحليل ساختار آموزش عالي کشور گفت: در کشور ما سه ضلع مهم در حوزه آموزش عالي با هم هماهنگ نيست: انتظار بالا، امکانات محدود و سياست هاي پراکنده. اگر اين سه ضلع هم راستا نشود، دانشگاه از مسير توسعه خارج ميشود.
وي افزود: اين عدم تناسب، علت اصلي مهاجرت نخبگان، نارضايتي دانشجويان و بياثر بودن بسياري از پژوهشهاست.
سرمست با انتقاد از روند پذيرش دانشجو در دانشگاه ها گفت: دانشگاه ها بدون نقشه جامع، سال هاست بدون نياز سنجي بازار کار دانشجو ميپذيرند. نتيجه اين شده که بازار کار از مهارت خالي است و دانشگاه از نياز واقعي جامعه به دور مانده است.
استاندار آذربايجانشرقي بيان داشت: به صنايع استان تاکيد کرده.ايم هنرستانهاي در جوار صنعت تاسيس کنند چر که در بسياري از حوزه ها، فارغ التحصيلان هنرستانها سريع تر و مؤثرتر وارد بازار کار ميشوند، زيرا آموزش آن ها از ابتدا مهارت محور بوده است.
وي تاکيد کرد: اين مدل بايد در دانشگاه ها نيز پياده شود و آموزش صرفاً نظري جاي خود را به آموزش کاربردي بدهد.
استاندار آذربايجانشرقي در ادامه مشکلات زير ساختي را يکي از موانع مهم آموزش عالي در استان دانست و گفت: کمبود کارگاهها و آزمايشگاههاي استاندارد، فرسودگي تجهيزات علمي در بسياري از دانشگاهها، نبود زنجيره کامل پژوهش تا توليد و بيتوجهي برخي اساتيد به پروژه هاي کاربردي و ارتباط با صنعت از جمله اين مشکلات است.
سرمست متذکر شد: اساتيد موفقي داريم که الگوي واقعي پيوند دانشگاه و صنعت هستند؛ اما اين مدل بايد به جريان غالب تبديل شود، نه استثناء.
استاندار آذربايجانشرقي با اشاره به اينکه در سال هاي گذشته از اين ظرفيت در استان استفاده نشده بود، گفت: براي نخستين بار، تفاهمنامههاي پژوهشي کاربردي بين دانشگاهها و صنايع استان فعال شده است. اين يک تحول اساسي در پيوند محيط علمي با محيط توليد است.
وي افزود: معافيتهاي مالياتي و حمايت هاي قانوني براي شرکت هاي دانش بنيان، در استان وارد مرحله عملياتي شده است.
سرمست تصريح کرد: اين روند بايد با حمايت مديران دانشگاه ها و تشکل هاي دانشجويي ادامه پيدا کند تا به کاهش مهاجرت نخبگان منجر شود.
استاندار آذربايجانشرقي در اين بخش از سخنان خود يادآور شد: يکي از جريان هاي مهم آموزش عالي در جهان، حرکت به سمت تعاملات بين المللي و جذب دانشجوي خارجي است.
سرمست افزود: 750 سال قبل دانشگاه ربع رشيدي در تبريز دانشجوي خارجي داشت و امروز دانشگاه تبريز پيشينه اي ديرينه در پذيرش دانشجوي بينالمللي دارد.
وي با بيان اينکه در اين زمينه با افراط و تفريط مخالفيم، تصريح کرد: جذب دانشجوي خارجي بايد توسط دانشگاه ها بر اساس يک استاندارد و اصول قاعده مند تنظيم شود تا سطح دانشجويان ارتقا يايد و فقط ارائه مدرک نباشد تا اعتبار دانشگاه هم زير سوال برود.
سرمست تأکيد کرد: ارتقاي کيفيت، افزايش رشته هاي روزآمد و استاندارد سازي خدمات دانشجويي، الزامات اين مسير است.
اظهار نظر 0
روزنامه به دیدگاه شما نیازمند است،از نظراتتون روی موضوعات پیشوازی خواهیم کرد.