مديرکل آموزش و پرورش آذربايجان شرقي با تأکيد بر نقش تحولآفرين پايگاههاي سوادآموزي گفت: اين پايگاهها بايد از چارچوب آموزش خواندن و نوشتن فراتر رفته و به کانونهاي توانمندسازي فردي، اجتماعي و مهارتي تبديل شوند تا سواد در زندگي واقعي مردم جاري شود.
اسفنديار صادقي در نشست آموزشي «مدرسهمحوري؛ الگوي نوين در سوادآموزي» ضمن قدرداني از تلاشهاي مديران و آموزشدهندگان نهضت گفت: سلام و درود خدا بر شما که با اخلاص، صبر و عشق، رسالت بزرگ و الهي تعليم و تربيت را بر دوش گرفتهايد؛ رسالتي که پيامبر اکرم(ص) با فرمان «اقرأ» آغاز کرد و امام راحل عظيمالشأن با تشکيل نهضت مبارک سوادآموزي، آن را در مسير انقلاب اسلامي زنده ساخت.
وي افزود: آذربايجان شرقي با پيشينهاي درخشان در علم و فرهنگ، همواره در مسير توسعه و بالندگي پيشگام بوده است و تلاشهاي ارزشمند فرهنگيان و آموزش دهندگان موجب شده نرخ بيسوادي در استان به شکل قابل توجهي کاهش يابد و امروز اين استان در زمرهي مناطق پيشرو کشور قرار گيرد که اين موفقيت حاصل مجاهدتهاي شبانهروزي معلمان، آموزشدهندگان و مديران نهضت است.
صادقي با تأکيد بر اينکه سواد تنها خواندن و نوشتن نيست، اظهار کرد: سواد يعني توانايي درک، تفکر، انتخاب آگاهانه و تصميمگيري درست در زندگي و مأموريت امروز ما حرکت از سواد پايه به سمت سواد مهارتي، سواد رسانهاي و سواد زندگي است و در اين مسير، پايگاههاي سوادآموزي بايد نقشي فراتر از آموزش اوليه ايفا کنند.
مديرکل آموزش و پرورش آذربايجان شرقي خاطرنشان کرد: مأموريت سوادآموزي تنها آموزش خواندن و نوشتن نيست، بلکه بايد بستري براي يادگيري مادامالعمر و ارتقاي مهارتهاي زندگي باشد و پايگاههاي سوادآموزي ميتوانند به مراکزي براي آموزش مهارتهاي زندگي، آشنايي با فناوري و ترويج فرهنگ مطالعه تبديل
شوند.
وي ادامه داد: سه اصل مهم بايد در مديريت پايگاههاي سوادآموزي مورد توجه قرار گيرد که نخست شناسايي دقيق جامعه هدف از طريق تعامل با دستگاههاي اجرايي و نهادهاي محلي، دوم کيفيتبخشي به آموزش از طريق انتخاب آموزشدهندگان توانمند و استفاده از روشهاي نوين، و سوم تقويت انگيزه و کرامت آموزشدهندگان و سوادآموزان بهعنوان سرمايههاي انساني اين حرکت فرهنگي است.
صادقي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به روند کاهشي بيسوادي در استان گفت: نهضت سوادآموزي در واقع انقلابي علمي در دل انقلاب اسلامي بود که از برکات امام خميني(ره) است و در ابتداي انقلاب ميزان باسوادي در استان کمتر از 36 درصد بود، اما امروز به برکت تلاشهاي معلمان و آموزشدهندگان، تقريباً با پديده بيسوادي وداع کردهايم.
وي با اشاره به اقدامات انجامشده براي تحقق عدالت آموزشي اظهار کرد: در استان 44 مدرسه با تعداد يک دانشآموز فعال است که براي هر دانشآموز يک معلم در نظر گرفته شده تا هيچکس از چرخه آموزش باز نماند و همچنين 540 مدرسه با کمتر از پنج دانشآموز در حال فعاليت است که اين اقدام در راستاي انسداد مبادي بيسوادي و پوشش کامل تحصيلي اجرا ميشود.
مديرکل آموزش و پرورش آذربايجان شرقي در پايان با تقدير از تلاشهاي آموزشدهندگان نهضت گفت: موفقيت در اين مسير زماني تحقق مييابد که خدمت به مردم را عبادت بدانيم و با نيت الهي براي روشن نگه داشتن چراغ دانايي در همه خانهها تلاش کنيم و اميدواريم با همت فرهنگيان و پشتيباني مردم، شاهد جامعهاي باشيم که در آن بيسوادي جايي ندارد و دانايي، معيار عزت و اقتدار ملي است.
اظهار نظر 0
روزنامه به دیدگاه شما نیازمند است،از نظراتتون روی موضوعات پیشوازی خواهیم کرد.