اظهار نظر 0

روزنامه به دیدگاه شما نیازمند است،از نظراتتون روی موضوعات پیشوازی خواهیم کرد.

  • برگزیده خوانندگان
  • همه
مرتب کردن بر اساس : قدیمی تر

نگراني از آمارهاي بازماندگان از تحصيل و بيسوادان مطلق

پژوهشگر آموزش و پرورش با بيان اينکه در بحث عدالت آموزشي، شوراي عالي آموزش و پرورش و مراجع ديگر آمارهاي متفاوتي از بازماندگان از تحصيل ارائه مي دهند گفت: اين آمار در سنين لازم التعليم حدود 900 تا يک ميليون نفر است.

نگراني از آمارهاي بازماندگان از تحصيل و بيسوادان مطلق

دکتر محمد حسني با حضور در برنامه پرسشگر که با عنوان عدالت آموزشي برگزار شد گفت: عدالت آموزشي بحثي حياتي است و اگر عدالت را در آموزش و پرورش مستقر کنيم مهمترين زيرساخت استقرار عدالت در جامعه فراهم مي شود.

 

قبولي ايران در نرخ پوشش تحصيلي

 

وي با بيان اينکه در حوزه عدالت آموزشي در بعضي گزينهها مانند سالهاي بعد از انقلاب نمره قبولي ميگيريم اما در بعضي جهات هم نمره قبولي نميگيريم افزود: نمره قبولي آموزش و پرورش در عدالت آموزشي در بعد جنسيت ـ فراهم شدن زمينه تحصيل دختران که پيش از انقلاب وضعيت خوبي نبود ـ و عدالت جغرافيايي ـ رفتن سراغ مناطق محروم، فراهم کردن زمينه ادامه تحصيل در طبقات نابرخوردار، روستايي و عشايري به نسبت چشمگير تر نسبت به سالهاي پيش از انقلاب ـ است و نرخ پوشش تحصيلي و بهبود شاخص توسعه انساني افزايش يافته است.

پژوهشگر آموزش و پرورش با عنوان اينکه تدابير تعيين کنندهاي انديشيده شده ادامه داد: تاسيس مدارس روستامرکزي، مدارس شبانه روزي، اعزام راهبران آموزشي، ميدان دادن به خيرين مجموعه اقداماتي است که باعث شده در حوزه عدالت جنسيتي و عدالت جغرافيايي نمره قابل قبول بگيريم.

 

ماموريتي که نهضت سوادآموزي از پس آن برنيامد

 

حسني با بيان اينکه شوراي عالي آموزش و پرورش و مراجع ديگر آمارهاي متفاوتي از بازماندگان از تحصيل ارائه مي دهند و اين آمار در حال حاضر نگران کننده است عنوان کرد: اين آمار در سنين لازم التعليم حدود 900 تا يک ميليون نفر است.

وي دلايل نمره قبولي نگرفتن را بحث بازماندگان از تحصيل و بيسوادي مطلق اعلام و اظهار کرد: يکي از وجوه مهمي که بايد به آن دست يافت، ريشه کني بيسوادي است.

به گفته اين پژوهشگر آموزش و پرورش، به نظر مي رسد نهضت سوادآموزي با آمار حدود 10 ميليون بيسواد مطلق در کشور مواجه است و از عهده اين مهم برنيامده است.

حسني با بيان اينکه در هفت بعد دچار مسئله و چالش هستيم افزود: چالش عدالت در بعد قومي و زباني(موضوع دو زبانهها)، تربيت معلم، مدارس خصوصي، چگونگي تخصيص منابع دولتي (قائل شدن سهم بيشتر از بودجه دولت به مناطق محروم)، آموزشهاي فني و حرفهاي (سبب انسداد طبقاتي شده است)، استعدادهاي درخشان و مدارس سمپاد و شناسايي و پاسخگويي به استعدادهاي و علايق متفاوت از جمله چالشهايي است که با آنها روبرو هستيم.

به گزارش ايسنا، حجت الاسلام علي ذوعلم نيز با حضور در اين برنامه، عدالت و آموزش را امري پيچيده در بحثهاي نظري دانست و گفت: عدالت آموزشي يعني در مدرسه و در فضاي آموزشي عدالت وجود داشته باشد و اين جاي بحث دارد.

وي افزود: دو مسئله امنيت و اقتصاد در جامعه مهم است که نسبت به هردو توجه خوبي وجود دارد؛ در بحث امنيت سرمايه گذاريهاي فکري و فناورانه و علمي صورت گرفته، سرمايه گذاريهاي مالي و نيروي انساني و ساختاري وجود دارد و يک امنيت پايدار و بازدارنده برقرار است. در عرصه اقتصاد نيز توجه و اهتمام بسيار وجود دارد؛ اما نسبت به تربيت و آموزش چنين اهتمامي انجام نشده است.

رئيس اسبق سازمان پژوهش عنوان کرد: شوراي عالي آموزش و پرورش به رياست رئيس جمهور داير مي شود اما اين شورا چند بار در سال با حضور رئيس جمهور تشکيل ميشود؟ قبلاً چقدر تشکيل شده؟ الان چقدر مورد غفلت است؟.

ذوعلم ادامه داد: حتي مباحث اقتصادي در نگاه قوه قضاييه مهم جلوه داده شده اما نگاه به مسائل تربيتي چقدر مهم است؟ در قوه مقننه توجهات زيادي صورت گرفته اما اهتمامي که بايد به امر تربيت شده باشد وجود ندارد زيرا نياز به بلوغ و درک است.

وي با بيان اينکه بسياري از نقضهايي که ما داريم در عرصه عدالت آموزشي ناشي از عدم عدالت نسبت به امر آموزش است ادامه داد: بارها از زبان رهبر انقلاب شنيدهايم که نسبت به آموزش و پرورش توصيه کردند و انتقاد و تذکر هم دادهاند؛ اين توجه از درون بايد شکل بگيرد؛ توجه به آموزش و پرورش در دولتهاي مختلف آمار مختلفي داشته؛ اگر يک وزير قوي روي کار بيايد سنگ بناي مدير قوي هم گذاشته ميشود اما گويا مسائل آموزش و پرورش رها شده و توجهي به آن نميشود.

رئيس اسبق سازمان پژوهش عنوان کرد: در چهل و چند سال گذشته وزرايي کنار رفتند يا کنار گذاشته شدند و اين برميگردد به نگاه عميق و جامع به خود انقلاب اسلامي و دستاوردهاي اساسي که انقلاب بايد دنبال کند که تربيت يک انسان متعالي براي ساخت جامعه لازم است و اين زماني محقق ميشود که مطالبه مبتني بر مطالعه باشد و حضور نخبگان در دانشگاهها صورت گيرد و اين مهمترين چالش آموزش و پرورش است که مباحثش گفتگويي مهم تلقي ميشود اما در عمل به آن کم توجهي ميشود.

وي اساساً عدالت نسبت به تعليم و تربيت را دچار چالش دانست و اظهار کرد: بيعدالتي در توجه متوازن و در هم تنيده به ساحتهاي تربيتي است و انسان داراي فطرت است و نيازهاي اساسي مشترک دارد بنابراين يکي از مهمترين آوردههاي اسناد تحول در آموزش و پرورش عبور از آموزش و حرکت به سمت تربيت و فرهنگ تربيتي است.

ذوعلم با بيان اينکه نسبت به نسل ما بي عدالتي صورت گرفته ادامه داد: مسئله کنکور و آزمونهاي مختلف، اينها آفتهايي است که به نسل ما وارد شده؛ تربيت معلم در مراکز بايد عين عدالت باشد يعني بايد تجهيزات، توانمنديها عادلانه در اختيار معلمان قرار گيرد.

رئيس اسبق سازمان پژوهش درباره مدارس خصوصي نيز اظهار نظر کرد و گفت: بايد به فکر اصلاح جامعه و نگاه به اين مدارس باشيم اما تفکيک مدارس به دولتي و غير دولتي جاي بحث دارد؛ اينکه جمع فرهنگي بخواهد امکانات و نيروي خودش را صرف کمک به آموزش و پرورش کند خوب است و يکي از شاخههاي مشارکت مردم است اما صلاحيتها و انگيزهها مهم است و گاهي مدرسه غير دولتي ميتواند الگويي براي ساير مدارس باشد.

منبع: ايسنا

اطلاعاتی برای نمایش وجود ندارد.