معاون بهداشت وزير بهداشت با بيان اينکه شيوع ديابت در کشور به 14 درصد جمعيت کشور رسيده است، گفت: در حال حاضر حدود 8 ميليون نفر در کشور مبتلا به ديابت هستند؛ درحالي که مي توان با سبک زندگي سالم، رژيم غذايي مناسب و فعاليت از بسياري از بيماريها پيشگيري کرد.
عليرضا رئيسي با تاکيد بر اينکه حتي بيماريهاي ارثي را قبل از آسيب رساندن به قلب و کليه مي توان شناسايي و کنترل کرد، گفت: آموزش سبک درست زندگي به مردم و هدايت به سمت پيشگيري از بيماريها و زندگي سالم قطعاً ميتواند راهگشا باشد.
وي با اشاره به تاريخچه درخشان شهرستان فسا در حوزه بهداشت از قبل از انقلاب تاکنون افزود: خيلي از کارهاي حوزه بهداشت در کشور از جمله تاسيس شبکه بهداشت و درمان در اين شهرستان شروع شده و فسا همواره يکي از شهرهاي پيشرو بوده است.
معاون وزير بهداشت وضعيت نظام سلامت را نامناسب و پرداختي از جيب بيماران را بالا دانست و گفت: بودجه کشور داراي محدوديت هايي است؛ بنابراين نياز به مديريت منابع و ساماندهي نظام سلامت داريم. اضافه شدن امکانات درماني در مناطق مختلف مهم است اما بايد قبل از آن، بر پيشگيري از بيماريها تمرکز کرده و بار بيماريها را کاهش دهيم.
رئيسي با تاکيد بر اهميت سرمايه گذاري در سطح يک خدمات و پيشگيري از بيماريها با مراقبت هاي بهداشتي، يادآور شد: يکي از وظايفي که در قانون برنامه هفتم توسعه بر عهده دولت و وزارت بهداشت گذاشته شده، اجراي برنامه پزشک خانواده به عنوان يکي از راه هاي ساماندهي نظام سلامت است که البته سالهاست در استانهاي فارس و مازندران شروع شده اما فقط محدود به سطح يک خدمات است.
وي ادامه داد: تا زماني که برنامه پزشکي خانواده در سطوح دو و سه خدمات، اجرايي نشود قطعاً پويايي و اثربخشي لازم را ندارد. اين برنامه بايد به درستي با توسعه زيرساخت شبکه بهداشت کشور و فراهم کردن الزامات آن اجرايي شود.
معاون بهداشت وزارت بهداشت کمک و حمايت دولت، مجلس و مردم را در اجراي برنامه هاي حوزه سلامت به ويژه برنامه پزشکي خانواده ضروري دانست و گفت: با شناختي که از فسا داريم اين شهرستان مي تواند يکي از شهرستانهايي باشد که اين الگو را کامل کند و يکي از اولين و بهترينها در اجراي کامل و دقيق پزشکي خانواده در دولت چهاردهم باشد.
رئيسي با بيان اينکه کيفيت خدمات به معني رضايت داشتن مشتري است، افزود: بايد رضايت و مشتري را درست تعريف کنيم؛ رضايت بايد براي ارائه دهنده و گيرنده خدمات ارزش افزوده به همراه داشته باشد و بيمار در زمان مراجعه به پزشک و مراقب سلامت بايد بسته خدمتي خوب و مناسب دريافت کند هميشه رضايت مشتري از مسير رضايت ارائه کننده خدمات ميگذرد. اگر ارائه دهنده خدمات را راضي کرديم مراجعه کنندگان ما نيز راضي خواهند بود بنابراين براي افزايش کيفيت بايد رضايت کارکنان نظام سلامت را جلب کنيم.
اظهار نظر 0
روزنامه به دیدگاه شما نیازمند است،از نظراتتون روی موضوعات پیشوازی خواهیم کرد.