اظهار نظر 0

روزنامه به دیدگاه شما نیازمند است،از نظراتتون روی موضوعات پیشوازی خواهیم کرد.

  • برگزیده خوانندگان
  • همه
مرتب کردن بر اساس : قدیمی تر

مقدمات شکل‌گيري اسکار ايراني

رئيس سازمان سينمايي گفت: از ايده‌هايمان با کشورهاي منطقه، برگزاري اسکار ايراني بود. مقدمات اين کار طي شده، تا آکادمي در آسيا شکل بگيرد و دبيرخانه آن در ايران باشد.

مقدمات شکل‌گيري اسکار ايراني

به گزارش روابط عمومي مرکز گسترش سينماي مستند، تجربي و پويانمايي، محمد خزاعي رئيس سازمان سينمايي در آئين ديدار با همکاران مرکز گسترش سينماي مستند، تجربي و پويانمايي گفت: خوشحالم که خداوند فرصتي فراهم کرد در روزهاي پاياني دولت سيزدهم، در کنار شما دوستان باشم و مراتب تشکر و قدردانيام را به عنوان عضوي از خانواده دولت، به شما ابلاغ کنم. در اين سه سال، در حوزه سينماي مستند و پويانمايي در مرکز، اتفاقهاي خوبي افتاد. همان طور که آقاي دکتر اسماعيلي در برنامه «هفت» اشاره کردند، آقاي حميدي مقدم مديري متخصص و باپشتکار هستند و همراه تيم حرفهايشان شبانه روز براي ارتقاي سينماي مستند و انيميشن زحمت کشيدند.

رئيس سازمان سينمايي ادامه داد: از منظري و به اذعان بسياري از نويسندگان، منتقدان و کارشناسان سينما، دوراني پر از بحران را پشت سر گذاشتيم. خدا را شکر وقتي به پشت سر نگاه ميکنم، با وجود همه مشکلات، خروجي آنچه به دست آمد قابل توجه است. در تمام مراکز زيرمجموعه سازمان سينمايي، براي سينماي ايران اتفاقهاي خوبي رقم خورد. اين به معناي بي اشتباه بودن يا نبود کمبود نيست، نسبت به شرايطي که داشتيم، عملکرد ما قابل دفاع است.

خزاعي افزود: من در بدو ورودم 2 برنامه تدوين کردم، برنامه چهار ساله و برنامه هشت ساله. سعي داشتم در اين برنامهها افق و نگاهم به سينماي ايران و توسعه آن، شفاف و روشن بيان شود. برنامه چهار ساله تقريباً نزديک به 80 درصد، محقق شد. در حوزه توسعه زيرساخت، افزايش سالنها مد نظر بود، که بخش اعظم آن عينيت يافت. در بخش افزايش مخاطب، راهکار و برنامه داشتيم و امکان و شرايط را فراهم ميکرديم که اين هم تا اندازهاي محقق شده است. در بخش بين الملل، نگاهمان به جشنوارههاي جديد، بازارهاي جديد و امکانهاي تازه براي نمايش و عرضه آثار ايراني بود. يکي از ايدههايمان با کشورهاي منطقه، برگزاري اسکار ايراني بود. مقدمات اين کار طي شده، تا آکادمي در آسيا شکل بگيرد و دبيرخانه آن در ايران باشد.

رئيس سازمان سينمايي در بخش ديگري از سخنانش گفت: در اين دوره، امکان اکران آثار ايراني در جهان به وجود آمد، هم اکنون 5 کشور جهان فيلمهاي ايراني را در سينماهايشان نمايش ميدهند، اين موضوع قبلاً وجود نداشت. سينماهايي اجاره ميشد و به شکل محدود و مناسبتي نمايشهايي وجود داشت اما امروز، در لبنان، روسيه، ترکيه، عمان و دبي، نمايش آثار ايراني منظم و مستمر وجود دارد.

خزاعي افزود: مرکز گسترش سينماي مستند، تجربي و پويانمايي در سه سال گذشته خانه مستندسازان از همه طيفها بوده است، همه خانواده سينماي مستند فرصت حضور در مرکز و فيلمسازي را داشتند. اين ارتباط بسيار با ارزش است، آقاي حميدي مقدم براي حل مشکل بسياري از مستندسازان، پيشگام بود و تلاش ميکرد. حتي ايشان يک بار تماس گرفت براي يکي از مستندسازاني که مواضع انتقادي تندي در اين سالها داشته، اما مشکل مالي پيدا کرده بود. به آقاي حميدي مقدم گفتم که براي ما حل مسئله معيشت و دغدغه امنيت شغلي افراد فارغ از گرايش سياسي آنها مهم است.

خزاعي در ادامه با اشاره به روند توليدات در دولت سيزدهم گفت: توليد 220 فيلم در اين دوره، قابل توجه است. قديميهاي مرکز مطلع هستند که در گذشته آمار توليدات چقدر بود. تنوع مضامين و گستردگي ژانرها در اين توليدات، امتياز است. در حوزه پويانمايي، هم شاهد رونق و تنوع هستيم. تعلق خاطر خانواده پويانمايي به مرکز، نشان دهنده موفقيت مرکز در اين سه سال است. 55 انيميشن کوتاه در اين دوره ساخته شده که اغلب آنها در جشنوارههاي داخلي و بينالمللي بارها جوايزي دريافت کردهاند.

رئيس سازمان سينمايي با اشاره به فعاليت دور تازه «هنر و تجربه» در دولت سيزدهم گفت: «هنر و تجربه» با چالشهاي جدي روبهرو بود. «هنر و تجربه» بايد تقويت ميشد، اين مأموريت را به مرکز سپرديم و «هنر و تجربه» نه تنها ضعيف نشد، بلکه با قدرت و با افزايش سالنهاي سينما، تعداد مخاطبان و تنوع آثاري که روي پرده رفت، جرياني تازه در اين بخش شکل گرفت. ما امسال، مصوبه بازگشت فيلمهاي تجربي به مرکز را هم تصويب کرديم تا در اين بخش هم، شاهد توليد آثار باکيفيت باشيم.

خزاعي با اشاره به شيوع ويروس کرونا و تعطيلي سينماها گفت: کرونا به تعطيلي سالنهاي سينما و سردي بازار توليد و نمايش انجاميده بود، سينماداران بسيار منتقد و گرفتار بودند و سينماها در خطر تعطيلي بود. بسياري باور داشتند سينماي ايران ديگر امکان احيا ندارد، علاوه بر کرونا بعضي مسائل اجتماعي و سياسي پديد آمده هم اين وضعيت را تشديد ميکرد. اما ما توانستيم با کمک خانواده سينما، بر اين موقعيت چيره شويم. گروهي معتقدند فيلمهاي کمدي در اکران با استقبال مواجه ميشوند، بايد به اين دوستان گفت همين آثار در کنار تعداد زيادي از فيلمهاي تاريخي، اجتماعي و به ويژه فيلمهاي کودکان و نوجوانان باعث رونق اقتصاد سينما در شرايط سخت شدهاند و همين آثار پرمخاطب، سينما را از خطر نابودي نجات دادند و با ايجاد ظرفيتهاي جذب مخاطب، دستاوردهاي بزرگي را در حوزه رونق سالنهاي سينما رقم زدند.

وي ادامه داد: اگر امروز دوباره توجه به سالن سازي، بيشتر شده به خاطر رونقي است که به وجود آمد. بخشي از دغدغه معيشت خانواده سينما حل شد و توليد آهنگ تندتري به خود گرفت. ان شاءالله با بهتر شدن وضعيت اقتصادي و امنيت شغلي ميتوان به توليد آثار فرهنگيتر فکر کرد.

خزاعي در بخش ديگري از سخنانش به راه اندازي «مدرسه مستند حقيقت» اشاره کرد و آن را اقدامي مثبت در جهت توسعه عدالت آموزشي به عنوان يکي از جدي ترين اهداف دولت سيزدهم دانست.

وي يادآور شد: من به استانهاي مختلف در اين دوره، سفر کردم. دغدغه بسياري از مردم به ويژه در مناطق محروم آموزش بود. اهتمام ما به آموزش آنلاين رايگان براي بخشهاي مختلف کشور، پاسخي به اين دغدغه و نياز بود.

رئيس سازمان سينمايي با اشاره به توليد مستندهايي با موضوع مقاومت در اين سه سال، رويکرد تازه و نگاه جدي به اين موضوع استراتژيک و مهم را قابل توجه دانست و افزود: توجه به توليد آثار مرتبط با غزه و فلسطين در حوزه پويانمايي و مستند از امتيازهاي دوره مديريت آقاي حميدي مقدم است. طراحي فاند غزه هم يکي از مهمترين اقدامات براي جلب توجه سينماگران بينالمللي به موضوع مقاومت است.

خزاعي در ادامه با اشاره به ارتباط صنوف با مرکز گسترش در اين سه سال گفت: يکي از مهمترين رويکردهاي آقاي حميدي مقدم تقويت رابطه سازمان سينمايي با صنوف سينما بود. در مرکز خانواده سينماي مستند حضوري پررنگ و مؤثر دارند، اين ارتباط پررنگ را نبايد از ياد برد.

محمد خزاعي با اشاره به آنچه پشت سر گذاشته گفت: من 10 روز در سازمان سينمايي ماه عسل داشتم، از روز يازدهم مشکلات صنفي شروع شد، اکران نشدن بعضي فيلمها، اعتراض کارگردانها، حاشيههاي جشنوارههاي فجر براي يک فيلمنامه نويس، اکران نوروزي فيلم آقاي مهرجويي و مسائل مختلف اجتماعي، جنبش مي تو همه سلسله وار پديد آمدند و ما همه تلاشمان را کرديم که خانواده سينما کمترين آسيب را ببيند.

رئيس سازمان سينمايي کشور عنوان کرد: حق هنرمند است که مطالبه گري کند و نگاه انتقادي داشته باشد. ساخت آثار منتقدانه و مطالبه جو در ذات سينماگران و هنرمندان است. مهم، منظر نگاه و ديدگاه هنرمند نسبت به صيانت از عزت، هويت فرهنگي و منافع ملي است. معتقدم نقد و تحليل اجتماعي مبتني بر مباني کارشناسي باعث رشد و نمو يک جامعه ميشود.

وي در پايان اضافه کرد: همواره از نقدها استقبال کرديم. بسياري از نقدها نشان داد که بنده و همکارانم مسير درستي را طي کرديم و چرخ سينما پس از وقفهاي طولاني، دوباره به حرکت در آمد. هميشه از انتقادات سازنده بهره بردهايم.

اطلاعاتی برای نمایش وجود ندارد.