اظهار نظر 0

روزنامه به دیدگاه شما نیازمند است،از نظراتتون روی موضوعات پیشوازی خواهیم کرد.

  • برگزیده خوانندگان
  • همه
مرتب کردن بر اساس : قدیمی تر

دبيرکل جنبش عهدالله عراق:

مقاومت بايد در جبهه رسانه‌اي قوي‌تر باشد

(بخش اول)

الناز رحمت نژاد: سيد هاشم الحيدري ملقب به ابوباقر، معاون فرهنگي حشدالشعبي و دبيرکل جنبش عهدالله عراق است که به «سيد حسن نصرالله عراق» شهرت دارد. وفاداري او به رهبر معظم انقلاب اسلامي و آيت الله سيد علي سيستاني در سخنانش موج مي‌زند و دفاع از اسلام، پيروي از ولايت فقيه و مرجعيت عراق، خصومت با آمريکا و رژيم صهيونيستي، حمايت از نيروهاي حشد شعبي عراق و جبهه مقاومت فلسطين و لبنان از مواضع وي است.

مقاومت بايد در جبهه رسانه‌اي قوي‌تر باشد

ابوباقر معتقد است: «ما در مورد حوادث بعد از رحلت پيامبر (ص)، کربلا، آتش ابراهيم و زندان امام کاظم (ع) بازخواست نخواهيم شد بلکه در مورد زمان خود بازخواست خواهيم شد.»

به گزارش مهر، به گفته سيد حسن نصرالله عراق، امروز جبهه سومي وجود ندارد! دو جبهه پيش روي ما قرار دارد. در وسط ايستادن ممکن نيست. دشمن امروز اسلام يزيد و معاويه و قريش نيست بلکه دشمن امروز اسلام آمريکا است و دشمن شماره يک آمريکا، ولي فقيه حضرت امام خامنه اي (مدظله العالي).

سيد هاشم الحيدري براي اينکه او را «سيد حسن نصرالله عراق» صدا بزنند، هيچ وقت مطالبه رسمياي نداشته است. سيد حسن نصرالله هم به او گفته است: «کپي من هستي.» خط فکري، ذوب در ولايت فقيه بودن، حمايت از جبهه مقاومت اسلامي و موضع و سخنرانيهاي سياسي حماسي سيد هاشم الحيدري او را شبيه سيد حسن نصرالله نشان ميدهد. گويي صراحت در لهجه و سخن سيد حسن نصرالله را سيد هاشم الحيدري به ارث برده است. صداي ولايت فقيه در عراق آشنا نبود، او با همين صراحت در لهجه و سخن صداي ولايت فقيه را به عراق رساند. همچنين در ميان اعراب رسم است کنيه را از نام اولين فرزند دختر يا پسر ميگيرند. به همين دليل «ابوباقر» کنيه سيد هاشم الحيدري است.

تأسيس جنبش عهدالله عراق ابتکار سيد هاشم الحيدري بود که با همفکري و مشورت گرفتن از سيد حسن نصرالله چند ماه بعد از شهادت سردار قاسم سليماني آن را تأسيس کرد. او مواجهه فرهنگي با آمريکا و هم پيمانانش را سختتر از مواجه نظامي با آنها ميداند. به همين دليل انجام کارهاي فرهنگي، ديني و اجتماعي از اهداف جنبش مورد اشاره است.

در ظهر يک روز پاييزي با سيد هاشم الحيدري دبيرکل جنبش عهدالله عراق به گفتگو پرداختيم. در اين گفتگو به بررسي و مرور تاريخچه تشکيل گروههاي مقاومت عراق، وضعيت عراق در زمان مقابله با داعش، چرايي تشکيل جنبش عهدالله عراق و اهداف اين جنبش، نقش عراق در حمايت از فلسطين و محکوميت رژيم صهيونيستي از 7 اکتبر به بعد، نتايج انتخابات آمريکا بر منطقه به خصوص عراق و وضعيت جبهه مقاومت با توجه به وحدت ساحات پرداخته شد که مشروح آن در ادامه گزارش ميآيد:

 

جناب سيد هاشم الحيدري گفتگو را با اوضاع داخلي عراق شروع کنيم. گروههاي مقاومت زيادي در عراق وجود دارد. آيا اين گروههاي مقاومت در کنار هم و متحد هستند؟ دولت و مردم عراق چه قدر با اين گروههاي مقاومت همسو هستند؟ آيا به آمريکا به چشم دشمن نگاه ميکنند يا خير؟

 

تشکيل گروههاي مقاومت در عراق به صورت مرحلهاي بود. در زمان حضور ارتش آمريکا در عراق يعني از 2003 تا 2011 خيلي گروه مقاومتي نبود. آن زمان چند گروه مقاومت وجود داشت که در مقابل آمريکا خيلي خوب عمل کردند. بعد از ورود داعش به عراق و سقوط شهر موصل و فتواي آيت الله سيد علي سيستاني، حشد شعبي متشکل از گروههاي مقاومت تشکيل
شد.

در زمان جنگ با داعش و حضور سردار قاسم سليماني و ابومهدي المهندس کار گروههاي مقاومت تقسيم بندي شدند. مثلاً فلان گروه متعلق به فلان جريان فکري اعتقادي و مرجعيت است. فلان منطقه در مقابله با داعش بر عهده فلان گروه است. براي هر گروه يک دبيرکل مستقل در داخل و خارج و مجاهدان مخصوص به خودش در نظر گرفته شد. گروههاي مقاومت زمان داعش طبق فتواي آيت الله سيستاني عمل کردند و همه با داعش مقابله کردند. به مرور بعضي از اعضاي گروههاي مقاومت در انتخابات شرکت کرده و وارد دولت و نظام سياسي شدند.

مقاومت وجه مشترک تمام گروههاي مقاومت عراق است. در عين حال اختلافات سياسي هم بين آنها موجود است. خيلي از افرادي که وارد دولت شدند در چارچوب تنسيقي يعني هماهنگي مشغول به کار شدند.

بهرهمندي گروههاي مقاومت از يک دولت و حکومت هم از اشتراکات است. بعضي گروههاي مقاومت به خصوص آنهايي که در دولت هستند به خاطر فشار آمريکا بر حکومت عراقي وارد جنگ با رژيم صهيونيستي نشدند. گروههاي مقاومت اسلامي عراق که در حمايت از ملت فلسطين و مقابله با رژيم صهيونيستي موشک و پهباد به سمت رژيم صهيونيستي پرتاب ميکنند گروههايي هستند که در داخل دولت نيستند.

پايگاههاي نظامي آمريکا در عراق فعلاً فعاليت نظامي ندارند و دولت براي خروج آنها از اين کشور در حال گفت و گو است.

 

نظر مرجعيت درباره گروههاي مقاومت چيست؟

 

نگاه مرجعيت عراق به خصوص آيت الله سيستاني متناسب با نظام سياسي و دولت است. آيت الله سيستاني معتقدند سلاح خارج از چارچوب دولت نبايد استفاده بشود. استفاده از سلاح بدون چارچوب قانوني و اجتماعي تبعات داشته و دارد؛ مثلاً استفاده سلاح در انتقام جوييها به نام گروههاي مقاومت زده ميشود. در جمهوري اسلامي هم استفاده از سلاح، خارج از افراد نظامي ممنوع است. ايشان تاکيد کرده اند سلاح بايد در چارچوب قانون و دولت استفاده بشود. بيانيه و پيامي مبني بر مخالفت رسمي با گروههاي مقاومت عراق از جانب مرجعيت هيچ وقت صادر نشده است.

 

آمريکا ايران را به عنوان دشمن اول جهان عرب معرفي ميکند. مردم عراق نسبت به اين دروغ گويي آشکار آمريکا چه موضع و نظري دارند؟

 

بيشتر مردم دروغ بزرگ و جنگ نرم آمريکا بر عليه ايران در عراق را قبول نميکنند. عراق از ميادين مهم جنگ نرم آمريکا است. ساختارهاي حاکميتي در عراق خيلي قوي نيست. اختلاف سياسي و آزادي بيان وجود دارد. بيشترين کار آمريکا در عراق حمله عليه نظام جمهوري اسلامي ايران و ولايت فقيه است. بعضي نخبگان شايد اين دروغ آمريکا را باور داشته باشند چون آنها با رسانههاي اسلامي مواجه نيستند. حتي در گروههاي مقاومت و شيعه هم رسانه ضعيف است. مسئله رسانه در عراق نقطه ضعف است. رسانه مرکزي به عنوان تلويزيون رسمي در اين کشور وجود ندارد و مردم بيشتر از شبکههاي ماهوارهاي و اجتماعي استفاده ميکنند.

اولين بار است که اين مسئله را مطرح ميکنم، رسانه جمهوري اسلامي در خارج از کشور ضعيف است. قدرت دفاع، مواضع و تبيين پيشرفت اقتصادي جمهوري اسلامي ايران در رسانههاي خارج از کشور ضعيف است و متعادل نيست. به همين دليل بعضي نخبگان دروغهاي آمريکا نسبت به ايران و جنگ نرم را باور ميکنند. گاهي چيزهاي کوچک را بزرگ ميکنند، ميگويند: «ايران ضد عراق است. ايران ضد جهان عرب است.» من و امثال بنده در سخنرانيها دفاع و تبيين ميکنيم. يکي از واجبات ما از لحاظ شرعي تبيين نظام جمهوري اسلامي ايران است. جمهوري اسلامي ايران اولين نظام مدافع فلسطين است. نقش جمهوري اسلامي ايران و مردم اين نظام در جبهه مقاومت و منطقه بايد بيشتر از اين تبيين بشود.

اهل رسانه، سخنرانان و مداحان در جهاد تبيين کم ميگذارند و مقصر هستند. بصيرت يعني من چه چيزي روي منبر بگويم؟ چه چيزي بگويم که به ضرر دشمن و به نفع نظام اسلامي باشد؟ بعضيها اخلاص دارند اما بصيرت ندارند. الحمدالله علما و رهبران زيادي در تبيين موقعيت جمهوري اسلامي فعال هستند.

 

واقعاً ما و تمام همراهان محور مقاومت اين توفيق و افتخار را داريم که شما دبيرکل جنبش عهدالله عراق هستيد. اين گروه مقاومت توسط شما تأسيس شده است. بفرمائيد هدف از تأسيس اين گروه مقاومت چه بوده است؟ اعضاي اين گروه چه وظايف و اختياراتي دارند؟

 

جنبش عهدالله عراق چند ماه بعد از شهادت سردار قاسم سليماني و بعد از مشورت با بزرگان از جمله سيد حسن نصرالله با رنگ و بوي ملي و اسلامي تأسيس شد و به صورت رسمي اعلام حضور کرد. اين جنبش با هدف انجام کارهاي فرهنگي، ديني و اجتماعي آغاز به کار کرد. در جهان عرب يک خلاء در ميدان وجود دارد و آن مسئله فرهنگي است. جهان عرب در اين زمينه ضعف دارد. در اين کشورها ما شاهد فقدان جبهه فرهنگي مقاومت و جبهه فرهنگي تفکر و تبيين هستيم.

برخي تصور ميکنند مقاومت يعني سلاح! اين تفکر اشتباه است. حزب الله به عنوان يک حزب و سازمان بيشترين کارش فرهنگي، اجتماعي و مردمي است. در عراق گروههاي مقاومت از جمله حشد شعبي زياد هستند. عراق با کمبود گروه مقاومت مواجه نبوده و نيست. براي ايجاد تفکر مقاومت با تأسيس جنبش عهدالله عراق به سمت يک تشکل و جريان قدم برداشتيم.

مردم در همه در عراق بيشتر، مؤمن هستند، متدين هستند، اهل اربعين و موکب دار هستند اما شايد به مقاومت خيلي معتقد نباشند. تفکر مقاومت بايد وارد صحنه اجتماعي بشود. در لبنان ميگويند: «جمهور المقاومت» حزب الله فقط به عنوان حزب و تشکل نيست، بين مردم هم حضور دارد.

به تعبير سيد حسن نصرالله کار ما در جنبش عهدالله مثل حرکت امام است. حرکت امام، حرکت گروه و جنبش نبود، حرکت ايشان يک حرکت و جريان ديني بود. عهدالله هم به عنوان يک جريان ديني با تمسک به حرکت ديني امام خميني (ره) کشافه العباس يعني چيزي شبيه به بسيج را در عراق براي نوجوانان از 6 سال تا 14 سال راه اندازي کرد. در کشافه نوجوانان دختر و پسر بر اساس مکتب امامين انقلاب تربيت ميشوند. آنها مردان و زنان مقاومت خواهند شد. عهدالله يک تجمع رسمي هم براي دبيرستانيها دارد. همچنين اين جنبش در دانشگاههاي عراق فعال است و حضور دارد. براي عشاير عراق که بزرگ هم هست برنامه دارد. تفکر عهدالله، تفکر ولايت فقيه است. در واقع پرچم ولايت را بلند کردهايم. از کلمه صدور انقلاب استفاده نميکنم شايد بعضيها حساس بشوند، روي صدور ولايت و صدور خط امام متأسفانه خيلي کار نکرديم به همين دليل ميگويم کار رسانه ما ضعيف است.

خطاب به شيعيان جهان که تقريباً 400 ميليون شيعه داريم ميگويم تبيين ولايت فقيه و جايگاه رهبر معظم انقلاب به عنوان نايب امام زمان (عج) را براي نوجوانان و جوانان و نخبگان جامعه در برنامههايمان نداشته و نداريم. عراق يک کشور ديني است اما متأسفانه حکومت اسلامي مثل جمهوري اسلامي ايران در آن مستقر نيست. اين نياز به کار و تبيين فرهنگي دارد. من ادعا ميکنم کار ما گاهي در بعضي جاها سختتر از کار نظامي است. الان مواجه با آمريکا از جهت فکري و فرهنگي سختتر از مواجه نظامي با آنها است. در ايران و کشورهاي ديگر من را دبير کل عهدالله عراق صدا ميزنند، اشکالي ندارد، اما از جهت رسمي برايم مهم نيست، سرباز و فعال جبهه مقاومت بودن براي من کافي است. خادم جبهه مقاومت بودن قشنگتر است. شايد مردم به خصوص داخل عراق استقبال بيشتري داشته باشند به همين دليل در عراق دبيرکل عهدالله عراق نميگوييم. الحمدالله با همه مردم عراق چه عشاير، چه نخبگان، چه دانشجويان و چه نوجوانان ارتباط داريم. تيمهاي رسانهاي زيادي متشکل از جوانان تشکيل دادهايم.

همانطوري که موشک نظامي داريم موشک فرهنگي هم بايد داشته باشيم. عهدالله عراق با ساير گرو هاي مقاومت در عراق هيچ اختلافي ندارد. عهدالله در ميدان ديگري فعاليت دارد. نشر و تبيين فرهنگ مقاومت و جذب مردم به ولايت فقيه براي عهدالله خيلي مهم است.

 

علت انتخاب نام عهدالله براي اين پروژه ديني چه بود؟

 

با تمسک به آيه 15 سوره احزاب: «وَ لَقَدْ کانُوا عاهَدُوا اللَّهَ مِنْ قَبْلُ لا يُوَلُّونَ الْأَدْبارَ وَ کانَ عَهْدُ اللَّهِ مَسْؤُلًا» و همفکري و مشورت با سيد حسن نصرالله نام قرآني «عهدالله» براي اين جنبش انتخاب شد.

 

گروههاي مقاومت عراق از 7 اکتبر 2023 به بعد و آغاز نبرد طوفان الاقصي در حمايت از ملت فلسطين و محکوميت رژيم صهيونيستي چه نقشي داشتند؟ چه عملياتهايي انجام دادند؟ و تا کجا در کنار مردم فلسطين خواهند بود؟

 

کسانيکه وارد ساختار دولت محمد شياع سوداني شدند با توجه به درخواست نخست وزير براي آرامش عراق عملياتهاي نظامي انجام ندادند. در اين قضيه فشار آمريکا هم بي تأثير نبود.

در عراق در حوزه نظامي محاسبات پيچيده وجود دارد. هر روز از عراق توسط گروههاي مقاومت مردمي عمليات نظامي در حمايت از فلسطين و محکوميت رژيم صهيونيستي انجام ميشود. از آغاز طوفان الاقصي بارها آقاي سوداني در سخنرانيهايش به رژيم صهيونيستي خيلي حمله کرده است. مردم عراق و مرجعيت نجف به خصوص حضرت آيت الله سيستاني حامي غزه هستند.

عمليات طوفان الاقصي روز شنبه اتفاق افتاد و چهارشنبه صبح آيت الله سيستاني در حمايت از غزه پيامي صادر کردند. بعد از مدتي نوبت به صدور پيام دوم رسيد. در شهادت سيد حسن نصرالله هم از جانب آيت الله سيستاني پيام صادر شد. اين مرجع بزرگوار حتي زمان صدام هم در حمايت از فلسطين پيام صادر ميکردند. بسياري از مردم عراق مقلد آيت الله سيستاني هستند به همين دليل نگاه ايشان در مسئله فلسطين بر مردم و مقلدانش منعکس شده است.

مردم عراق از آغاز نبرد طوفان الاقصي در حمايت از فلسطين خوب عمل کردند. تظاهرات، همايشها و شب شعر برپا کردند. بعد از شهادت سيد حسن نصرالله و جنگ لبنان مردم عراق در لبيک به فرمايش رهبر معظم انقلاب و آيت الله سيستاني مثل مردم ايران به جبهه لبنان کمک کردند. تعدادي از خانوادههاي لبناني به عراق آمدند و عراقيها آنها را پناه دادند.

 

ترور سياست ناجوانمردانه رژيم صهيونيستي است. هيچ رژيمي به اندازه رژيم صهيونيستي دست به ترور بيرون از مرزهاي خودش نزده است. فرماندهان زيادي از جمله حاج قاسم، ابومهدي المهندس، فواد شکر، اسماعيل هنيه، سيد حسن نصرالله، هاشم صفي الدين و يحيي سنوار را با ترور از دست دادهايم. ترور در عراق هم داراي سبقه است از ترور محمد باقر صدر و خاندان حکيم گرفته تا مشتاق السعيدي. با وجود ترورها جريان مقاومت قوي ماند. علت جاودانگي و پويايي مقاومت چيست که با ترور فرماندهانش رو به افول و غروب نميرود بلکه رو به طلوع و جاودانگي ميرود؟

 

راه انبيا و اهل بيت (ع) ختم به شهادت است. همه اهل بيت (ع) شهيد شدند. با شهادت اهل بيت (ع) راه و حرکت اسلام متوقف نشد و ادامه پيدا کرد. اين سنت الهي است. کسي دنياي بعد از امام خميني (ره) را تصور نميکرد ولي ايشان رحلت کردند و از دنيا رفتند. رهبر معظم انقلاب آمدند و مسير امام را قويتر و عميق و محکمتر و متناسب با زمان جديد ادامه دادند.

مبناي گروههاي مقاومت شخص نيست بلکه کار تشکيلاتي است. مسير پيروزي متوقف بر يک نفر نيست. سيد حسين بدرالدين الحوثي برادر سيد ملک بدرالدين الحوثي به شهادت رسيد. ولي مگر يمنيها متوقف شدند؟ بلکه انصارالله قوي و بيشتر شد. حزب الله و حماس و حشد شعبي و سپاه قدس هم همينطور است. مسير مقاومت با شهادت فرماندهان و مجاهدان متوقف نشده و نميشود چون مبتني بر افراد نيست. خون شهدا خسارت نيست؛ اولاً شهادت براي خود شهيد يک پيروزي است. ثانياً خونشان تأثير دارد و ما آن را لمس کردهايم. جبهه مقاومت يک جبهه اعتقادي است و ساختار اسلامي دارد.

ادامه دارد

اطلاعاتی برای نمایش وجود ندارد.