اظهار نظر 0

روزنامه به دیدگاه شما نیازمند است،از نظراتتون روی موضوعات پیشوازی خواهیم کرد.

  • برگزیده خوانندگان
  • همه
مرتب کردن بر اساس : قدیمی تر

مذاکره جمهوري آذربايجان و اروپا براي توسعه کريدور ميانه

وزير توسعه ديجيتال و حمل‌ونقل جمهوري آذربايجان اعلام کرد: در مورد همکاري اتحاديه اروپا و آذربايجان در زمينه حمل‌ونقل به ويژه توسعه کريدور مياني گفتگو کرديم.

مذاکره جمهوري آذربايجان و اروپا براي توسعه کريدور ميانه

«رشاد نبي اف» وزير توسعه ديجيتال و حملونقل جمهوري آذربايجان پس از ديدار با «گرت يان کوپمن» مديرکل بخش توسعه کميسيون اروپا در تاريخ 4 مه، در شبکه نوشت: ما با گرت يان کوپمن، مديرکل مذاکرات همسايگي و گسترش کميسيون اروپا که در کشورمان به سر ميبرد، ملاقات کرديم. ما در مورد همکاري اتحاديه اروپا و آذربايجان در زمينه حملونقل به ويژه توسعه کريدور مياني گفتگو کرديم.

بر اساس اطلاعات کميسيون اروپا، حمله روسيه به اوکراين اهميت يافتن مسيرهاي تجاري قابل اعتماد و کارآمد جايگزين بين اروپا و آسيا را که از روسيه عبور نميکنند، افزايش داده است.

بنابراين، در 29 ژانويه سال جاري، مجمع جهاني سرمايهگذاران ترانزيت در مورد اتصال حملونقل اتحاديه اروپا به آسياي مرکزي در بروکسل برگزار شد که دولتها، مؤسسات مالي، مشاغل و جامعه مدني را از اروپا و آسياي مرکزي گرد هم ميآورد.

والديس دامبروسکيس معاون اجرايي کميسيون اروپا اعلام کرد که مؤسسات مالي اروپايي و بينالمللي شرکتکننده در اين مجمع 10 ميليارد يورو براي حمايت و سرمايهگذاري در ارتباطات حملونقل پايدار در آسياي مرکزي اختصاص خواهند داد.

وي خاطرنشان کرد: بانک سرمايهگذاري اروپا تفاهمنامههايي را با دولتهاي قزاقستان، قرقيزستان و ازبکستان و همچنين بانک توسعه قزاقستان به ارزش کل 1.47 ميليارد يورو امضا کرده است. اين وامها با توجه به تضمينهاي کميسيون اروپا امکانپذير خواهد بود.

به گفته دامبروسکيس، سرمايهگذاريهاي لازم براي تبديل کريدور حملونقل ترانس خزر به مدرنترين، چندوجهيترين و کارآمدترين مسير ارتباطي اروپا و آسياي مرکزي ظرف 15 روز جذب خواهد شد.

کميسيون اروپا گفت که تعدادي از تعهدات مهم در اين مجمع به عنوان بخشي از مجموع 10 ميليارد يورو انجام شده است.

کريدور ميانه، شامل حملونقل بار از چين به ترکيه و همچنين به کشورهاي اروپايي و بالعکس است.

کريدور حملونقل اروپا-قفقاز-آسيا يک پروژه در چارچوب کمکهاي فني ارائهشده به کشورهاي مشترکالمنافع است که با حمايت اتحاديه اروپا اجرا ميشود. اين پروژه در کنفرانسي که در ماه مي 1993 در بروکسل با حضور 8 کشور (5 جمهوري آسياي مرکزي و 3 جمهوري قفقازي) برگزار شد، به تصويب رسيد.

براي اهداف کريدور حملونقل اروپا-قفقاز-آسيا اعلام شده است: بستري پايدار براي گرد هم آوردن منافع، يافتن راههاي بهينه براي ايجاد همکاريهاي متقابل و سودمند، از جمله توسعه روابط اقتصادي، تجارت و ارتباطات حملونقل در مناطق اروپا، درياي سياه، قفقاز، درياي خزر و آسيا.

جمهوري آذربايجان به توسعه کريدور مياني اهميت داده و بر اجراي پروژههايي در اين راستا متمرکز بوده است.

الهام علياف رئيسجمهور آذربايجان در نشست بينالمللي «COP29 و چشمانداز سبز براي آذربايجان» که در 23 آوريل برگزار شد، تأکيد کرد: امروز بيش از هر زمان ديگري به کريدور ميانه نياز است و سال به سال محمولههايي که از چين وارد ميشود و از آذربايجان ميگذرد افزايش مييابد. در سفر دولتي ماه گذشته رئيسجمهور قزاقستان به آذربايجان، مراسم استقبال مشترک از قطار کانتينري که سيان را ترک کرده و وارد باکو شده بود، برگزار کرديم. بنابراين اين يک نمايش مشترک از همکاري مابين کشورهايمان بود. ناگفته نماند که قزاقستان و چين فعالتر همکاري ميکنند. با اين حال، آذربايجان و چين نيز همکاريهاي خود را بسيار اميدوارکننده و نتيجه گرا توسعه ميدهند.

گفتني است در 3 سال گذشته تعداد کاميونهاي خارجي و آذربايجاني که حملونقل ترانزيت بار با استفاده از خاک جمهوري آذربايجان را انجام ميدهند افزايش چشمگيري داشته است. به اين ترتيب در سال 2021، 85 هزار و 293 واحد حملونقل ترانزيتي با وسايل نقليه خارجي از طريق خاک جمهوري آذربايجان انجام شده است، در سال 2022، 176 هزار و 789 دستگاه و در سال 2023، 229 هزار و 756 دستگاه حملونقل ترانزيتي انجام شده است.

به اين ترتيب در سه سال گذشته مجموع محمولههاي ترانزيتي که از طريق حملونقل جادهاي از طريق جمهوري آذربايجان انجام شده در سال 2021، 94 هزار و 844 بار، در سال 2022، 200 هزار و 155 و در سال 2023، 26 هزار و 6143 بار بوده است. به طور کلي حملونقل کالاي ترانزيتي از طريق جاده در 3 سال گذشته 2.8 برابر شده است.

همه اينها نشان ميدهد که جمهوري آذربايجان در سالهاي اخير به طور کامل به تعهدات خود براي تحقق کريدور ميانه در بالاترين سطح عمل کرده است. اين کشور پروژههاي بزرگي را در رابطه با راهاندازي خط راهآهن باکو - تفليس - قارص و افزايش ظرفيت بارگيري بندر تجارت دريايي بينالمللي باکو و همچنين بهبود زيرساختهاي حملونقل و لجستيک در اين جمهوري اجرا کرده است.

اطلاعاتی برای نمایش وجود ندارد.