اظهار نظر 0

روزنامه به دیدگاه شما نیازمند است،از نظراتتون روی موضوعات پیشوازی خواهیم کرد.

  • برگزیده خوانندگان
  • همه
مرتب کردن بر اساس : قدیمی تر

قطار وعده‌ها در آستانه رسيدن!

پروژه راه‌آهن اردبيل ـ ميانه در ايستگاه پاياني

حامد فادري: پروژه راه‌آهن اردبيل - ميانه که در سال 1384 آغاز شد، بيش از دو دهه است که با فراز و نشيب‌هاي فراوان، گام‌به‌گام به سوي مقصدي روشن حرکت کرده و اکنون قطار وعده‌ها در آستانه بهره‌برداري قرار گرفته است.

قطار وعده‌ها در آستانه رسيدن!

در ديار سبلان، جايي که زمستانها سفيدند و تابستانها سبز، سالهاست مردم اردبيل چشمبهراه قطارياند که هنوز نرسيده و گويي در مه کوههاي سر به فلک کشيده جنوب استان اردبيل گير کرده، اما صدايش را در خيال شنيدهاند. پروژه راهآهن اردبيل - ميانه که در سال 1384 آغاز شد، بيش از دو دهه است که با فراز و نشيبهاي فراوان، گامبهگام به سوي مقصدي روشن حرکت کرده اما هنوز به مقصد نرسيده است.

اين مسير ريلي، اگرچه بارها در ايستگاههاي تأخير و ترديد توقف کرده، اما هر بار با اميدي تازه دوباره به حرکت درآمده است. حالا، پس از سالها انتظار، صداي ريلگذاري در دل کوهستانهاي صعب العبور جنوب استان اردبيل پيچيده و ييلاق شهر ايران بيش از هر زمان ديگري به لحظهاي نزديک شده که قطار توسعه در ايستگاهش توقف کند. اين پروژه، ديگر فقط يک مسير نيست؛ نماد صبر مردميست که باور دارند حتي طولانيترين راهها، روزي به مقصد ميرسند.

عمليات اجرايي راهآهن اردبيل - ميانه که به قطار وعدهها معروف است، به طول 175 کيلومتر در دهه 80 آغاز شد اما سالها راکد ماند تا اين که مسئولان دولت دوازدهم عمليات اجرايي آن را از سر گرفتند و در دولت سيزدهم نيز جاني دوباره بر پيکره بي روحش دميده شد و کار تا مرحله پاياني پيش رفت و اکنون در دولت چهاردهم نيز روند اجرايي آن به شکل مطلوبي در حال پيشرفت است.

 

سختترين و پيچيدهترين پروژه ريلي کشور را بيشتر بشناسيد

 

ساخت راهآهن اردبيل - ميانه، يکي از سختترين و پيچيدهترين پروژههاي ريلي کشور، حالا پس از سالها تلاش، به نقطهاي رسيده که ميتوان ريلها در امتداد اردبيل تا جاده سرچم به وضوح مشاهده کرد. اين مسير، نهتنها با طبيعتي سختگذر روبهرو بود، بلکه با چالشهاي فني و اجرايي بيشماري نيز دستوپنجه نرم کرده است.

پروژه در 12 قطعه در حال اجراست و مسير آن از دل کوهها، تپهماهورها و دشتها ميگذرد که 35 درصد کوهستاني، 45 درصد تپهماهور و 20 درصد مسير از نوع دشتي است. هر متر از اين مسير، حاصل نبردي با سنگ، خاک و زمان بوده است.

در دل اين مسير، مرتفعترين پل ريلي کشور با ارتفاع 81 متر ساخته شده؛ 27 کيلومتر تونل و هفت کيلومتر گالري نيز بخشي از اين شاهکار مهندسياند. در مجموع، 62 دستگاه تونل به طول بيش از 23 هزار متر، چهار کيلومتر پل درهاي، سه کيلومتر پل آبرو و 10 دستگاه گالري به طول چهار کيلومتر اجرا شدهاند.

حجم عمليات اجرايي اين پروژه بهقدري گسترده است که براي تکميل آن، بيش از 35 هزار تن مصالح فلزي مانند آهنآلات، ميلگرد و کابل، و حدود 220 هزار تُن سيمان مصرف شده است. اين مسير ريلي، فقط يک خط آهن نيست؛ نماد ايستادگي در برابر دشواريهاست، و هر پيچ آن، داستاني از تلاش و اميد را روايت ميکند.

 

170 کيلومتر از مسير ريل گذاري شده است

 

فرهاد سبحاني، معاون هماهنگي امور عمراني استانداري اردبيل، با نگاهي اميدوار از پيشرفت چشمگير اين طرح ملي سخن ميگويد: تا امروز، بيش از 170 کيلومتر از مسير ريلگذاري شده و عمليات اجرايي در مراحل پاياني قرار دارد.

او از اهتمام ويژه دولت در تکميل اين پروژه ياد ميکند و ميافزايد: در يک سال گذشته، بيش از 2500 ميليارد تومان اعتبار براي اجراي اين طرح تخصيص يافته و در جريان سفر رياست جمهوري نيز مبالغ قابل توجهي براي تسريع عمليات اجرايي در نظر گرفته شده است. در ايستگاه مرکزي اردبيل، هماکنون جوشکاري، بالاستريزي نهايي و نصب خطوط در حال انجام است.

عمليات زيرسازي تا پايان آبان تکميل ميشود

سبحاني با اشاره به جزئيات اين مرحله ميگويد: نصب تجهيزات داخلي، سايبان سکوها و محوطهسازي ايستگاه با سرعت در حال پيشرفت است.

يکي از نقاط کليدي پروژه، پل فلزي سبلان است؛ سازهاي عظيم که به گفته سبحاني، نصب فلزات آن به پايان رسيده و بتنريزي عرشهاش نيز در هفته آينده انجام خواهد شد. او با اطمينان خاطر ادامه ميدهد: تمام تلاش بر اين است که عمليات زيرسازي طي يک ماه آينده به پايان برسد و پس از آن، ريلگذاري مسير تکميل شود تا انشاءالله در ماههاي آينده شاهد بهرهبرداري از اين پروژه بزرگ و ملي باشيم.

 

زمان بهرهبرداري از راه آهن اردبيل - ميانه

 

رئيس جمهور پزشکيان نيز در سفر اخير خود به استان اردبيل از اهتمام جدي دولت براي به خط پايان رساندن راه آهن اردبيل - ميانه خبر داده و گفته بود: «اميدواريم اين پروژه تا پايان سال 1404 به بهرهبرداري برسد.»

مسعود امامي يگانه نيز با اشاره به پيشرفت 95 درصدي پروژه راهآهن اردبيل - ميانه، ميگويد: اين پروژه به عنوان آرزوي بيش از 20 ساله مردم اردبيل تا پايان امسال به بهرهبرداري خواهد رسيد.

منبع: خبرگزاري فارس

 

اطلاعاتی برای نمایش وجود ندارد.