اظهار نظر 0

روزنامه به دیدگاه شما نیازمند است،از نظراتتون روی موضوعات پیشوازی خواهیم کرد.

  • برگزیده خوانندگان
  • همه
مرتب کردن بر اساس : قدیمی تر

عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي :

علم بايد مشکلات جامعه را رفع کند

يک عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي گفت: به اشتباه ثبت مقالات در ISI را علم مي‌دانيم، در حالي که توليد علم زماني اتفاق مي‌افتد که بتواند مشکلات علمي و عملي جامعه را رفع کند.

علم بايد مشکلات جامعه را رفع کند

حسن رحيمپورازغدي در همايش بينالمللي مرجعيت علمي در عصر ظهور که به همت دانشگاه آزاد اسلامي در مشهد برگزار شد به نقد تمدنسازي در عصر ظهور پرداخت و اظهار داشت: بشريت بايد به بلوغ برسد تا زمينه ظهور آماده شود و هيچ زمان نميتوانيم بگوييم که الان در عصر ظهور هستيم، چرا که در روايات داريم که خود صاحبالزمان نيز از زمان دقيق ظهور اطلاع ندارند.

 وي با اشاره به حديث پيامبر اسلام(ص) که فرمودند: بودن يا نبودن در عصر ظهور شرط رستگاري نيست، تصريح کرد: چنان رفتار کنيد که گويي در عصر ظهور هستيد و هر فردي که در عصر غيبت در مسير توحيد و عدالت و رشد امت اسلام تلاش کند، ارزشش 50 برابر اصحاب پيامبر(ص) است و در نتيجه عصر ظهور براي کل بشريت برکت و نعمت است؛ با اين حال فکر نکنيد اگر در عصر ظهور نباشيم نياز به تلاش نيست بلکه هر شخص بايد به وظايف انساني خود به درستي عمل کند و اميدواريم اين امر ظهور اتفاق افتد لذا همه چيز را نبايد مشروط به آن بدانيم و قبل از آن مسير کمال را طي کنيم.

رحيم پورازغدي گفت: در زمان ظهور همه حکومتها يا اصلاح و يا سرنگون ميشوند و بشر بايد آماده ظهور باشد تا بگوييم اکنون در عصر ظهور هستيم، اما اميدوار و منتظر ظهوريم و بايد بدانيم که آنچه اهميت دارد، عصر حضور است چرا که امام زمان(عج) اگر ظاهر نيستند هميشه حاضر و شاهد هستند. بنابراين نبايد همه چيز را مشروط به عصر ظهور بدانيم بلکه بايد به وظايف خود عمل کنيم.

عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي با بيان اينکه اکنون نسبت به 500 سال پيش عصر براي ظهور مساعدتر است، افزود: امروز جهاني انديشيدن و جهاني عمل کردن روشنتر و برجستهتر شده است که اين امر در 200 سال قبل مفهوم جهاني انديشيدن کدر و نامفهوم بود و از اين نظر مي توان گفت مقدمه اي براي ظهور صورت گرفته است. حضرت مهدي(عج) رهبر انقلاب بزرگ تاريخ است و قبل از رهبر انقلابي، رهبر انساني است، لذا بايد براي تمدنسازي مقاصد انساني را در نظربگيريم.

 رحيمپورازغدي مبحث تمدنسازي و مرجعيت علمي در دانشگاهها را مورد نقد قرار داد و تأکيد کرد: اشتباهي که در مرجعيت علمي پيش آمده اين است که ثبت مقالات در ISI را علم ميدانيم، در حالي که اين لزوما علم نيست و توليد علم زماني اتفاق ميافتد که بتواند مشکلات علمي و عملي جامعه را رفع کند.

عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي با بيان اينکه هنوز تمام متون و کتابهاي علمي ما ترجمه است، خاطرنشان کرد: چرا متون علمي فقط ترجمه ميشود و حتي هيچ نقدي صورت نميگيرد؟ وقتي توليد علم از ترجمه سبقت بگيرد آن هنگام به توليد علم و تمدنسازي دست مييابيم؟! وقتي معيار دست خودمان نيست و از متون ترجمه استفاده ميکنيم، اين خلاف تمدنسازي است که در چارچوب ديگران تمدنسازي کنيم اين امر کارگري علم است نه توليد علم.

وي ادامه داد: اغلب دکتراي جامعه ما به از بيماري و بيچارگي مردم بهره ميبرند، پس ما براي خودمان شغل ايجاد ميکنيم نه جامعه، چون شرط ارتقاء اين است که مشکل جامعه را حل کنيد چه مشکل مادي باشد، چه معنوي. بايد بدانيم در جامعه به چه دردي ميخوريم و به اين سؤال پاسخ دهيم که اگر نبوديم کجاي دنيا خراب ميشد.

 عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي افزود: بايد ياد گرفت چطور در کوير کشاورزي کنيم، ولي هنوز هيج کس تکليف خود را نميداند و ما محصولاتي توليد ميکنيم که براي مصرف يک سال بيش از حد است و فاسد ميشود و سال بعد کمبود همان محصول را داريم. ما دکتراي محيط زيست داريم اما آلودگي هوا در شهرهاي ما موج ميزند، دکتراي رشتههاي مختلف بازرگاني، بانکداري و کشاورزي و ... فراواني در کشور داريم اما به درد جامعه نميخورند و اکثر خروجيهاي نظام آموزش و پرورش ما به درد نميخورند چرا که هيچ مهارتي ندارند.

 وي با تأکيد بر اينکه حوزه کارآمد، حوزهاي است که به مسؤليتهاي خودش عمل کند، اذعان کرد: اکثر طلبههاي ما فاضل هستند اما به درد جامعه نميخورند و نميدانند چطور موضوعات مختلف را بيان کنند.

عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي با تأکيد بر اينکه دانشگاههاي ما دانشگاه توليد مدرک شده است، نه توليد علم، متذکر شد: البته اين به معناي نديده شدن نيست چرا که از همين دانشگاهها هزاران دانشجو و استاد معتکف شده اند و اخلاق انساني ترويج يافته است اما بايد بدانيم چند درصد از متخصصين ما پول پرست نيستند و با درد مردم مسابقه نميگذارند؟ ما بايد بدانيم امام زمان(عج) به مديرانش چنان سخت ميگيرند که از پذيرش مسؤليت پشيمان ميشوند؛ امام رضا(ع) فرمودند: فرجي که ما منتظر آنيم اول سختي ما و آساني توده مردم است، اين راحتي بعد از فرج براي تودههاست نه مسؤلان و نخبگان.

 رحيم پور ازغدي تصريح کرد: دانشگاه تمدنساز و منتظر مهدي(عج) دانشگاهي است که هدفش با هدف صاحبالزمان يکي باشد که همان تربيت انساني و رشد علمي است. ما اگر منتظر هستيم بايد انسان تربيت کنيم، دانشمند تربيت کردن کافي نيست، چرا که دانشمندان دو گروهند دانشمندان حيوان و دانشمندان انسان و اکثر دانشمندان انسان نيستند و به فکر منافع خود هستند.

رحيمپورازغدي با اشاره به روايت امام خميني(ره) گفت: بزرگترين خادمان کشور و بزرگترين خائنان از حوزه و دانشگاه بيرون مي آيند و بزرگترين جنايتها در دانشکدههاي علوم انساني و لابراتوارهاي شيمي و فيزيک بود که تبديل به بمب هستهاي شد و اين سلاحها و تکنولوژي رسانهاي محصول دانشمندان حيوان است. بنابراين بدترين و بهترين مردم دنيا دانشمندان هستند و بيشترين خدمات و صدمات از حوزه و دانشگاه است همانطور که مرحوم امام خميني(ره) و آيتالله کاشاني و مطهري و... از حوزه بيرون آمدند؛ آخوند فاسد هم از حوزه بيرون آمد، بمب شيميايي و فاشيسم و کمونيسم هم از دانشگاه بيرون آمد و صنعت و بهداشت و.. نيز از دانشگاه ظهور پيدا کرد. عصر ظهور، عصر مبارزه با مفتخوري، بيکاري و ريختوپاشهاي اقتصادي است؛ انتظار فرج خود نوعي فرج است و حرکت در جهت جامعه امام زماني است و معلوم همه علوم يکي است و آن انسان و جهان است.

عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي با اشاره به روايات ديني که اگر کسي به علم دست يابد، دستي قوي دارد، خاطرنشان کرد: در عصري که زندگي ميکنيم عصر ظهور است و اگر به کلام ائمه(ع) تأسي جوييم ميتوانيم مسير علم و دانش را طي کنيم و مرجعيتساز بوده و تمدنآفريني کنيم.

 محسن مرادي نيز در اين نشست طي سخناني اظهار داشت: بخشي از رسالت دانشگاه، ترويج و تعميق باورهاي ديني و معارف اهل بيت(ع) تعريف شده است. دانشگاه آزاد مشهد متولي همايش مرجعيت علمي در عصر ظهور شد که مقالات وزين و ارزشمندي به دبيرخانه ارسال شد و داوريها صورت گرفت.

 وي تأکيد کرد: ما مجري منويات مقام معظم رهبري مبني بر الزامات جريانسازي فکري مرجعيت علمي هستيم و بايد آسيبشناسي و نگاشت نهادي و علمي در همايشها انجام شود.

 رئيس دانشگاه آزاد اسلامي مشهد با بيان اينکه در استان خراسان رضوي داراي 17 واحد دانشگاهي هستيم، متذکر شد: بيش از 77 هزار دانشجو مشغول به تحصيل هستند که قريب به 32 درصد از جمعيت آموزش عالي انساني است و در کنار اين دانشجويان فرهيخته بيش از هزار استاد مشغول آموزش هستند.

مرادي با اشاره به مقالات همايش مرجعيت علمي در عصر ظهور گفت: اين همايش در تابستان با حضور 50 نفر از دانشمندان از 7 کشور جهان از جمله انگليس، فرانسه، الجزاير، پاکستان و عراق آغاز شد و 136 مقاله ارسال شده که از اين بين 86 مقاله پذيرفته شد.

اطلاعاتی برای نمایش وجود ندارد.