يکي از مصيبتهاي اقتصاد ايران موضوع بالا بودن مصرف بنزين است؛ تردد خودروهاي پرمصرف از جمله اصلي ترين دلايل ايجاد ناترازي در مصرف بنزين است.
به گزارش خبرنگار مهر، در اين بين حتي اگر بر مصرف بنزين بالاي خودروهاي جديد چشم ببنديم، براي چشم پوشي از تردد روزانه بالغ بر 12 تا 14 ميليون وسيله متحرک فرسوده هيچ بهانهاي نداريم. اين آمار زماني جالبتر ميشود که بدانيم هر خودروي فرسوده تقريباً در روز 4.13 صدم ليتر بنزين بيشتر از خودروي غيرفرسوده مصرف ميکند.
طبق دادههاي وزارت صمت، تعداد خودروهاي سواري در حال تردد در کشور 21 ميليون دستگاه است که از اين تعداد يک ميليون و 300 هزار دستگاه که 6 درصد اين خودروها را تشکل ميدهد فرسوده است. البته اگر سن فرسودگي را 15 سال در نظر بگيريم تعداد اين خودروها به 2.5 ميليون دستگاه ميرسد.
12 ميليون و 500 هزار دستگاه موتورسيکلت در سطح کشور تردد ميکند که از اين تعداد 90 درصد و به عبارتي 11 ميليون و 200 هزار دستگاه موتورسيکلت فرسوده است در کشور تردد ميکنند.
از يک ميليون و 100 هزار دستگاه کاميون، کاميونت و کشنده نيز 250 هزار دستگاه (23 درصد) فرسوده است. تعداد اتوبوسهاي درون شهري در حال تردد در سطح کشور 22 هزار دستگاه است که از اين تعداد 18 هزار دستگاه و به عبارتي 82 درصد فرسوده است.
13 هزار دستگاه از 23 هزار دستگاه اتوبوس برون شهري در حال تردد در کشور، فرسوده است که اين تعداد 57 درصد کل اتوبوسهاي برون شهري را تشکيل ميدهد. همچنين از 400 هزار تاکسي در حال تردد در کشور 190 هزار دستگاه فرسوده است که 48 درصد اين ناوگان را تشکيل ميدهد. 34 هزار خودرو دولتي در سطح کشور تردد ميکند که 32 درصد از اين خودروها يعني 11 هزار خودرو دولتي، فرسوده است.
همچنين طبق گزارش مرکز پژوهشهاي مجلس، اسقاط وسايل نقليه فرسوده در يک برنامه 5 ساله ميتواند مجموعاً 2 ميليارد و 870 ميليون دلار براي کشور صرفهجويي ارزي در مصرف بنزين داشته باشد.
اظهار نظر 0
روزنامه به دیدگاه شما نیازمند است،از نظراتتون روی موضوعات پیشوازی خواهیم کرد.