اظهار نظر 0

روزنامه به دیدگاه شما نیازمند است،از نظراتتون روی موضوعات پیشوازی خواهیم کرد.

  • برگزیده خوانندگان
  • همه
مرتب کردن بر اساس : قدیمی تر

وزير آموزش و پرورش مطرح کرد:

سه گام براي ترويج نماز در مدارس

وزير آموزش و پرورش گفت: ما پاي کار قرآن هستيم و در اين راه از هيچ کوششي دريغ نمي‌کنيم.

سه گام براي ترويج نماز در مدارس

عليرضا کاظمي، در شصت و سومين جلسه کميسيون تخصصي توسعه آموزش عمومي قرآن کشور که با حضور جمعي از معاونين، مديران ستادي و با حضور اعضاي حقيقي کميسيون توسعه آموزش عمومي قرآن در سالن جلسات اين وزارتخانه برگزار شد با تبريک ايام دهه فجر و اعياد شعبان بيان کرد: دهه فجر براي ملت ايران سرنوشت ساز بوده است و امام راحل نيز با تلاش جهادي و با اتکا به مردم و ايمان به خدا؛ انقلاب بزرگي را در کشور رقم زدند تا ولايت قرآن و نماز احيا شود.

وزير آموزش و پرورش با تأکيد بر اينکه عزّت کشور با وحدت، انسجام و همدلي به دست ميآيد، گفت: از همين روست که ملت ايران با اتحاد و انسجام پاي انقلاب و نظام ايستادهاند.

 

شاهد جوشش جديدي در کميسيون قرآن خواهيم بود

 

وي در ادامه به حضور مسيب زاده به عنوان دبير کميسيون قرآني اشاره کرد و گفت: مسيبزاده در رأس اين کميسيون به عنوان شخصيت حقيقي و مستقل به دليل تعاملات مؤثر و ارزشمند، سبب جوشش جديدي در اين کميسيون خواهد شد. معتقدم که اين دوره کميسيون قرآني، متفاوت از ساير دورهها خواهد شد و اتفاقات خوبي روي خواهد داد.

کاظمي به دو مأموريت آموزش و پرورش در دوره جديد اشاره کرد و افزود: آموزش و پرورش دو مأموريت کلان دارد که اولي، توانمندسازي علمي نوجوانان و جوانان است که در اين حوزه به توانمندهاي علمي بينظيري در سطح کشور و جهاني رسيدهاند.

 

تلاش معلمان دلسوز سبب رشد و ترقي پلههاي علمي دانش آموزان شده است

وي ادامه داد: تلاش معلمان دلسوز و دغدغهمند سبب رشد پلههاي ترقي علمي دانش آموزان است و همه اين موفقيتها دستاوردهاي نظام آموزش و پرورش کشور است.

کاظمي بر ضرورت رشد سواد عمومي نيز تأکيد کرد و گفت: در کنار اين اقدامات، مأموريت انتقال باورها، ارزشها، مهارتهاي لازم براي يک زندگي متعالي و آشنايي با نماز و تقويت هويت ملي و ديني نيز در دستور کار ماست.

 

اقدامات عملياتي در حوزه نماز

 

وزير آموزش و پرورش افزود: در بخش دوم مأموريت نظام تعليم و تربيت، حوزه نماز و قرآن مهمترين اقدام ماست. در حوزه نماز در سه بخش اقدامات عملياتي در حال انجام است. اولي اقامه نماز در مدارس است حتي در مدرسهاي که يک دانش آموز دارد، نماز برپا خواهد شود. دومي توسعه ترويج فعاليتهاي مرتبط با نماز است و سومي توسعه و ترويج معرفت نماز است.

وزير آموزش و پرورش ادامه داد: تبيين فلسفه و چرايي نماز، معرفت به نماز در زندگي مادي و معنوي، آموزش دانش و مهارتهاي لازم براي معلمان و مربيان پرچم دار نماز از ديگر اقدامات در حال انجام است.

 

همه دانش آموزان بايد مهارت روخواني درست قرآن و اقامه نماز را کسب کنند

 

وي تأکيد کرد: قرآن مکمل نماز است از اين رو در رويکرد جديد بايد به گونهاي هدفگذاري کنيم که همه دانش آموزان پيش از خروج از نظام تعليم و تربيت مجهز به مهارت روخواني درست قرآن و اقامه نماز باشند.

کاظمي با تأکيد بر اينکه در اين حوزه نيازمند تحليل دقيق ميداني از وضعيت عمومي آموزش قرآن هستيم، گفت: بايد پژوهشي و ميداني به تفکيک سن و جنس و دوره تحصيلي و ساير مؤلفهها در اين حوزه صورت بگيرد تا بدانيم که با چه وضعيتي در اين زمينه مواجه هستيم..

 

تأکيد بر حفظ آيه هاي کاربردي در مدارس

 

وي بر رويکرد حفظ آيههاي کاربردي در مدارس تأکيد کرد و افزود: رويکرد ما در حفظ؛ مبتني بر کاربرد آيههاست و در پي شناسايي و کشف و پرورش استعدادهاي قرآني در مدارس هستيم.

 

شناسايي استعدادهاي قرآني با ايجاد مدرسه ويژه قرآن در هر منطقه آموزشي

 

وزير آموزش و پرورش با اشاره به اينکه آموزش و پرورش بايد در اين حوزه سازمان يافته وارد شود، افزود: نيازمنديم در هر منطقه يک مدرسه ويژه قرآن داشته باشيم که اين مدرسه استعدادهاي قرآني را شناسايي و برنامه ريزي کند.

 

ما پاي کار قرآن هستيم

 

کاظمي با تأکيد بر اينکه ما پاي کار قرآن هستيم و در اين راه از هيچ کوششي دريغ نميکنيم، خاطرنشان کرد: بايد کارگروههاي توسعه آموزش عمومي قرآن در استانها و در تمام دستگاه اجرايي تشکيل شود. ضرورت دارد آموزش عمومي قرآن در ميان تمامي افراد بسط و نشر داده شود.

 

تدوين محتواي آموزش قرآن با جذابيت هاي لازم در مقطع پيش دبستاني

 

وي بر تدوين محتواي آموزش قرآن با جذابيتهاي لازم براي مقطع پيش دبستاني تأکيد کرد و گفت: در اين زمينه بايد با تدبير و همت لازم اقدامات ارزندهاي انجام شود.

 

تدوين طرحي در دانشگاه فرهنگيان براي تربيت مدرس قرآن از ميان دانشجويان

 

کاظمي اظهار کرد: دانشگاه فرهنگيان مکلف است طرحي تهيه کند که بر اساس آن به نسبت استان، دانشجويان دورههاي آموزش تخصصي تدريس قرآن مسلط به قرائت و تجويد را فراگرفته و درصدي از آنها به تدريس در اين حوزه مشغول شوند. اگر در اين دانشگاه، مدرس قرآن، تربيت شود کل کشور بينياز ميشود.

وزير آموزش و پرورش زير ساخت توسعه فرهنگ قرآن را روخواني و روان خواني دانست و گفت: بايد سواد عمومي قرآن را در سطح عمومي ارتقا دهيم و خاستگاه اين اقدام در آموزش و پرورش است البته به اين معنا نيست که باقي دستگاهها از انجام اين مأموريت غافل شوند.

 

اطلاعاتی برای نمایش وجود ندارد.