اظهار نظر 0

روزنامه به دیدگاه شما نیازمند است،از نظراتتون روی موضوعات پیشوازی خواهیم کرد.

  • برگزیده خوانندگان
  • همه
مرتب کردن بر اساس : قدیمی تر

سلطه پولدار‌ها بر صندلي دانشگاه‌ها

شکاف ميان دهک‌هاي بالاي اقتصادي با دهک‌هاي پايين در جامعه حالا خودش را در مسائل آموزشي نشان مي‌دهد، نظم و نظام آموزش کشور مسيري طي کرده که دست هرکسي به دانشگاه‌هاي معتبر داخلي نرسد، بلکه فقط گروه‌هاي برخورددار اقتصادي باشند که آرزوي تحصيل در اين دانشگاه‌ها را به واقعيت تبديل مي‌کنند، طوري‌که حالا مي‌شود گفت عدالت آموزشي تقريباً فراموش شده است.

سلطه پولدار‌ها بر صندلي دانشگاه‌ها

به گزارش خبرآنلاين؛ به گفته يک کارشناس آموزش: «شکاف بين مدارس دولتي و خصوصي افزايش پيدا کرده، دانشآموزاني که در مدارس غيردولتي تحصيل ميکنند، امکانات بهتري دارند، اما در مدارس دولتي، مشکلات مالي باعث شده کيفيت آموزش کاهش پيدا کند.»

محمدرضا نيکنژاد قبلتر به خبرآنلاين گفته بود: «خصوصيسازي آموزش در سالهاي اخير گسترش پيدا کرده، وقتي بخشي از مسئوليت آموزشوپرورش به بخش خصوصي سپرده ميشود، کيفيت آموزشي براي اقشار ضعيف کاهش پيدا ميکند، چون بسياري از خانوادهها توانايي پرداخت هزينههاي مدارس غيردولتي را ندارند. در حالي که آموزشوپرورش بايد يک نهاد کاملاً دولتي و حمايتي باشد. وضعيت آموزشوپرورش در ايران مطلوب نيست و روند نزولي دارد.»

همچنين علي امرايي، عضو کميسيون آموزش ديدهبان شفافيت و عدالت قبلتر درباره عدالت آموزشي و کيفيت آموزش در مدارس دولتي به خبرآنلاين گفته بود: « برخي از مدارس دولتي از کيفيت لازم برخوردار نيستند و از طرفي کتابهاي درسي ما لاغر شده است و برعکس شاهد چاق شدن کتابهاي کمک آموزشي هستيم، ضمن اينکه کمبود معلم هم داريم، همه اين عوامل سبب ضعف تحصيلي دانش آموز در مدارس دولتي ميشود.»

 

قبولي دانشگاههاي دولتي دهکهاي بالاي اقتصادي هستند

 

کاهش کيفيت آموزش در مدارس دولتي درحالي دست دانشآموزان دهکهاي متوسط روبه پايين را از قبولي در دانشگاههاي معتبر دور کرده که افزايش کيفيت آموزش در مدارس غيردولتي به مدد پول و هزينههاي هنگفتي که در آنها ميشود سبب شده بخش زيادي از قبوليهاي دانشگاههاي معتبر سهم گروه برخوردار اقتصادي باشد. در اينباره مهدي حسنلو، استاد دانشگاه تهران و سرپرست سابق اداره کل امور خوابگاههاي اين دانشگاه  به خبرآنلاين ميگويد: «گزارشي خواندم که ورودي دانشگاههاي دولتي دهکهاي اقتصادي بالاي 6 هستند، يعني دانشجوياني که از گروههاي برخوردار و متوسط از نظر اقتصادي هستند بيشتر در دانشگاههاي دولتي قبول ميشوند.»

او ادامه ميدهد: «اين خبر هم خوب است هم بد؛ خوب است چون کمتر با فقر و گرفتاري دانشجويان مواجه هستيم، اما بد بودن از اين منظر که بچههايي که از نظر اقتصادي برخوردار نيستند نميتوانند وارد دانشگاههاي خوب شوند، يک عکس از نفر اول کنکور تجربي سال قبل منتشر شد که در اطرافشان کلي کتاب چيده شده بود، گمان ميکنم قيمت آن کتابها حدود 300 ميليون تومان بود، بدون در نظر گرفتن هزينههاي  کلاسها کنکور؛ با اين وجود منکر وجود دانشجويان نيازمند در دانشگاه تهران نميشوم، اما بدانيد که امروز ورودي دانشجويان از ميان بچههايي هست که از منظر اقتصادي برخوردار هستند.»

 

سهم کم دانشآموزان مراکز دولتي از قبوليهاي زير 3 هزار در دانشگاه

 

گزارشهاي منتشر شده توسط مرکز پژوهشهاي مجلس هم سلطه گروههاي برخوردار اقتصادي در قبولي دانشگاهها را نشان ميدهد، همين چند روز قبل ويديويي در فضاي مجازي منتشر شد، مهدي موحدي بکنظر، تحليلگر مسائل اقتصادي در اين ويديو گزارشي از مرکز پژوهشهاي مجلس ارائه داد، او گفت: «به استناد گزارش مرکز پژوهشهاي مجلس در سال 1402 بيشتر کسانيکه در دانشگاههاي تهران، شريف، علامه طباطبايي، يعني دانشگاههاي موثر کشور قبول شدند از دهکهاي پر درآمد کشور هستند، تقريباً حدود 75 درصد دانشآموزان پشت کنکوري دانشجويان دولتي هستند اما حدود 2 درصد از قبوليهاي زير رتبه 3 هزار در دانشگاهها دانشآموزان مراکز دولتي هستند. يعني عملاً سرنوشت محتوم نظام آموزشي کشور ما به اين سمت ميرود که ديگر نميتواند نماينده گروه کارگر و قشر ضعيف و متوسط به پايين جامعه باشد. والدين بيشتر دانشجويان دانشگاههايي مانند شريف ديگر کارگر نيستند.»

 

اين شکاف طبقاتي حتي در جوامع ليبرال هم به اين شدت ديده نميشود

 

درهمينباره محمد داوري کارشناس آموزش و مشاوره تحصيلي در مدارس به خبرآنلاين ميگويد: «تنوع مدارس يکي از مصاديق نقض عدالت آموزشي است، سال به سال سهم مدارس دولتي عادي در کسب رتبههاي برتر کنکور کاهش يافته است، در مقابل درصد قبولي دانشآموزان مدارس تيزهوشان، نمونه دولتي، غيرانتفاعي و مدارس خاص بسيار بالاست که اين موضوع نشاندهنده رقابت نابرابر و شکست بسياري از افراد است.»

او ادامه ميدهد: «در نظامهاي آموزشي کشورهاي توسعهيافته اين ميزان تنوع مدارس وجود ندارد، از نظر اجتماعي و فرهنگي نيز اين موضوع آسيبهاي جدي به همراه داشته و باعث طبقاتي شدن و چندگانگي در نظام آموزشي شده است، اين شکاف طبقاتي حتي در جوامع ليبرال هم به اين شدت ديده نميشود.»

 

اطلاعاتی برای نمایش وجود ندارد.