در حالي که نقد بسياري به برخي باشگاهها بابت طراحي پوسترهاي قبل از بازي وارد است، اما تيم رسانهاي تعدادي از باشگاهها مثل ملوان هم هستند که در توليد و طراحي ويديوها و پوسترهاي قبل از بازي تيمشان، مبتکرانه، خلاقانه و محترمانه عمل ميکنند و مورد تحسين هستند.
به گزارش تابناک، لوگو هر باشگاهي در واقع شناسنامه و هويت آن باشگاه محسوب ميشود. در اين بين بديهي است که دستکاري و تغيير آن با هر دليل و نيتي، اصلاً جايز نيست. با اين حال چنين موضوع ساده و مشخصي به يکي از موارد مهم و اصلي چالش و جنجال در فوتبال ايران تبديل شده است.
البته اين تنها بخشي از اين ماجر محسوب ميشود و واقعيت آن است که آنچه در اين مدت به خصوص فصل جاري فوتبال باشگاهي کشورمان شاهد بوده و هستيم، چيزي جز ابتذال نيست. مسائلي پيش پا افتاده و سطح پايين که به بخشي از متن فوتبالمان تبديل شده و تقريباً هر هفته يا حداقل پيش از ديدارهاي حساس، اتفاق ميافتد و پس از چند ساعت يا يک روز جنجال و درگير شدن هواداران دو تيم و بعضاً مسئولان دو باشگاه مربوطه، همه چيز با اصلاح يا حذف پوستر طراحي شده به پايان ميرسد.
به عنوان مثال، همين دو، سه روز پيش حذف ستاره لوگو پرسپوليس در سايت چادرملو قبل از بازي دو تيم خبرساز شد. در همين زمينه يکي از مسئولان باشگاه يزدي گفت: «باشگاه چادرملو در همه طرحهايي که از بازي پرسپوليس منتشر کرده از لوگوي ستارهدار استفاده کرده، اما متأسفانه شرکتي که بليت فروشي برعهده آنهاست، در سايت باشگاه از لوگوي بدون ستاره پرسپوليس براي بليت فروشي استفاده کرده که با تذکر مديران باشگاه چادرملو و حذف آن بنر همراه شد. اين يک اشتباه سهوي از سوي شرکت بهرهبردار بليت فروشي بوده است.» مورد ديگر به حدود سه ماه پيش مربوط ميشود؛ پيش از جدال حساس فولاد خوزستان و استقلال در هفته يازدهم ليگ برتر. ماجرا از اين قرار بود که باشگاه فولاد خوزستان در سايت رسمياش قسمتي براي اطلاع رساني بازي بعدي دارد و پيش از مصاف با آبيهاي پايتخت، در لوگويي که در سايت خود استفاده کرد دو ستاره استقلال حذف شد که اين اقدام حواشي فراواني به دنيال داشت.
هفته پيش و در حاشيه برگزاري بازي استقلال و النصر عربستان در تهران، بنرهايي به مناسبت اين ديدار در سطح شهر نصب شد که همگان را به حمايت از تنها نماينده ايران در ليگ نخبگان آسيا تشويق ميکرد. در اين بين توييتي عجيب که منتسب به يکي از مسئولان شهرداري تهران بود، باعث ناراحتي هوادارن و اعتراض باشگاه شد. مدير روابط عمومي زيباسازي شهر تهران با انتشار تصويري از يکي از بنرهاي طراحي شده براي اين بازي، نوشت: «در کنار استقلال ايران به مصاف النصر ميرويم. ولي آن ستارههاي قلابي را نبايد ميزديم!» در حقيقت کُريخواني نازل و بيمحتواي برخي باشگاهها عليه يکديگر، به برخي مسئولان هم تسري يافته که واقعاً عجيب و آزاردهنده است. همانند محمدجواد آذري جهرمي، وزير سابق ارتباطات و فناوري اطلاعات که در مواردي با نوشتهها و کريهايش براي استقلاليها، موجبات دلخوري آنها را فراهم کرد.
آنچه در اين فضا مغفول مانده و غالباً ناديده گرفته ميشود، اين است که پوستر قبل از بازي حاوي يک طرح شکيل باشد و حتي اگر قرار است محتواي کريخواني هم داشته باشد، نبايد از عرف و احترام خارج شود و در عين حال بايد به تزريق هيجان مسابقه کمک کند. اما غالباً اين طرحها موجب سوءتفاهم شده و شرايطي را به وجود آورده که حين برگزاري بازي شاهد تخليه خشم هواداران روي سکوها هستيم. کافي است با يک سرچ ساده در اينترنت، ببينيد که در همين چند ماه گذشته چقدر جنجال و کشمکش از دل اين ماجرا بيرون آمده است. از طراحي پوستر تيم زنان سپاهان که برج ميلاد در آن منفجر شده بود تا پوستر پرسپوليس که شائبه آتش زدن سيوسه پل را به وجود آورد. از حذف ستارههاي اين تيم و آن تيم تا اشتباه نوشته شدن نام خيبر خرمآباد در پوستر قبل از بازي با استقلال. در اين شرايط تنها ميتوان اميدوار بود عزمي شکل بگيرد که هر هفته حواشي جديدي به انبوه جنجالهاي فوتبال ايران افزوده نشود.
اظهار نظر 0
روزنامه به دیدگاه شما نیازمند است،از نظراتتون روی موضوعات پیشوازی خواهیم کرد.