اظهار نظر 0

روزنامه به دیدگاه شما نیازمند است،از نظراتتون روی موضوعات پیشوازی خواهیم کرد.

  • برگزیده خوانندگان
  • همه
مرتب کردن بر اساس : قدیمی تر

رشد 32 درصدي صادرات محصولات کشاورزي با تقويت ديپلماسي غذايي

معاون برنامه‌ريزي و اقتصادي وزارت جهاد کشاورزي با اشاره به رشد 32 درصدي صادرات محصولات کشاورزي در سال گذشته، اين موفقيت را نتيجه توجه به ديپلماسي غذايي دانست و گفت: همکاري‌هاي گسترده‌اي با کشورهاي همسايه و شرکاي تجاري در جريان است تا ضمن تأمين نيازهاي وارداتي، مازاد توليد کشور روانه بازارهاي صادراتي شود.

رشد 32 درصدي صادرات محصولات کشاورزي با تقويت ديپلماسي غذايي

اکبر فتحي، معاون برنامهريزي و اقتصادي وزارت جهاد کشاورزي امروز در وبينار تخصصي روابط عمومي که با حضور مديران اين سازمان و اعضاي شوراي روابط عموميهاي بخش کشاورزي استان آذربايجانشرقي برگزار شد با اشاره به جايگاه بخش کشاورزي در امنيت غذايي کشور اظهار کرد: برنامههاي تحولي اين بخش با نگاه علمي و اقتصادي تدوين شده و هدف اصلي آن افزايش کارآمدي در مزرعه، کاهش هزينههاي توليد و بهبود درآمد کشاورزان است.

وي، بهرهگيري از فناوريهاي نو، توجه به تغييرات اقليمي و بهبود زيرساختهاي توليد را از ملزومات تحقق اين راهبردها دانست و افزود: توسعه بيمههاي کشاورزي نقش کليدي در کاهش خطرات توليد دارد.

به گفته فتحي، اگرچه نرخ بيمه در بخش کشاورزي قابل مقايسه با ديگر حوزههاي اقتصادي نيست، اما وزارت جهاد کشاورزي با استفاده از ظرفيت صندوق حمايت از توسعه بخش کشاورزي و ورود بيمههاي تجاري، در پي ايجاد فضاي رقابتي و پويا در اين عرصه است.

فتحي خاطرنشان کرد: از سال گذشته بيمه اجباري گندم به اجرا درآمده است، چرا که تنها ابزار مطمئن براي تضمين حداقل حمايت از کشاورزان محسوب ميشود.

فتحي ضمن اشاره به اهميت بخش کشاورزي در امنيت غذايي کشور، گفت: برنامههاي تحولي اين بخش با نگاهي علمي و اقتصادي تدوين شده و هدف اصلي آن افزايش کارآمدي در مزرعه، کاهش هزينههاي توليد و بهبود درآمد کشاورزان است.

معاون برنامهريزي و اقتصادي وزارت جهاد کشاورزي همچنين به اجراي بيمه اجباري گندم از سال گذشته اشاره کرد و آن را ابزار مطمئن حمايت پايدار از کشاورزان دانست.

وي تأکيد کرد: با گسترش فرهنگ بيمه ميان بهرهبرداران، منابع بيشتري در اختيار صندوق بيمه قرار خواهد گرفت و سطح خدمات افزايش مييابد.

فتحي در بخش ديگري از سخنان خود به نقش مهم رسانهها و روابط عموميها در مديريت بازار پرداخت و بيان داشت: همکاري روابط عموميها، رسانهها و معاونتهاي بازرگاني استاني ميتواند در تنظيم بازار و جلوگيري از رشد غيرمنطقي قيمتها تأثيرگذار باشد.

وي يادآور شد: برخي افزايش قيمتها فاقد مبناي علمي است و با اطلاعرساني درست ميتوان هم توليدکننده و هم مصرفکننده را آگاه ساخت.

فتحي سرمايهگذاري در زيرساختهاي کشاورزي را از سياستهاي جدي وزارت جهاد کشاورزي برشمرد و گفت: در تلاشيم ضمن تقويت سرمايهگذاري دولتي، زمينه حضور پررنگتر بخش خصوصي را فراهم کنيم.

وي با اشاره به رشد 32 درصدي صادرات محصولات کشاورزي در سال گذشته، اين موفقيت را نتيجه توجه به ديپلماسي غذايي دانست و گفت: همکاريهاي گستردهاي با کشورهاي همسايه و شرکاي تجاري در جريان است تا ضمن تأمين نيازهاي وارداتي، مازاد توليد کشور روانه بازارهاي صادراتي شود.

فتحي  تأکيد کرد: رويکرد وزارت جهاد کشاورزي حرکت به سمت توليد تجارتمحور است تا کشاورزي کشور به سمت توليد پايدار و صادراتمحور هدايت شود.

وي، توسعه زنجيره ارزش، حمايت از توليدکنندگان خرد و استقرار نظام بهرهوري را از سياستهاي کليدي وزارتخانه برشمرد و خاطرنشان کرد: براي تحقق اين اهداف بايد اراضي کشاورزي يکپارچه شده و به سطح اقتصادي برسد.

معاون وزير جهاد کشاورزي همچنين از معرفي اوراق سپرده بهعنوان يکي از ابزارهاي جديد تأمين مالي در بخش کشاورزي خبر داد و گفت: تاکنون 10 همت منابع از اين مسير جذب شده که گامي مؤثر در تنوعبخشي به شيوههاي تأمين مالي به شمار ميرود.

 

اطلاعاتی برای نمایش وجود ندارد.