کودکان و نوجوانان هميشه به راحتي در مورد احساسات خود صحبت نميکنند، پس از آنها به طور مستقيم در مورد احساسات و نگرانيهايشان سوال کنيد.
با آغاز سال تحصيلي جديد و بازگشايي مدارس، مراقبت از بهداشت رواني دانشآموزان که وارد محيطهاي آموزشي و مدرسه جديد ميشوند، اهميت زيادي پيدا ميکند.
وزارت آموزش و پروش نيوزيلند در دستورالعمل رسمي خود اشاره به اين مطلب دارد که والدين و معلمان ميتوانند از روشهاي زير براي افزايش آرامش در کودکان و نوجوانان در روزهاي نخست ورود به مدرسه کمک بگيرند:
1- والدين و معلمان در وهله اول بايد محيطي آرام براي حفظ آرامش دانشآموزان فراهم کنند.
2- بايد به منظور جلوگيري از ايجاد اضطراب در دانشآموزان برنامهريزي منظم انجام دهند.
3- زماني مشخص براي تفريح و انجام کارهاي موردعلاقه همراه با دانشآموزان تعيين نمايند.
4- براي صحبت کردن با دانشآموزان و گوش دادن به صحبتهاي آنها وقت بگذارند. بايد توجه داشت که هنگام صحبت با دانشآموزان بهتر است آنها را راهنمايي کنيد و متناسب با سن آنها سخن بگوييد.
5- کودکان و نوجوانان هميشه به راحتي در مورد احساسات خود صحبت نميکنند، پس از آنها به طور مستقيم در مورد احساسات و نگرانيهايشان سوال کنيد.
6- مقررات مدرسه را بايد به دانشآموزان آموزش داد.
7- دسترسي راحت دانشآموزان به خدمات مشاوره مدرسه اهميت بالايي دارد.
8- تغيير در رفتار، اشتها و الگوي خواب ميتواند سطح اضطراب يا ناراحتي کودک را نشان دهد. در بيشتر کودکان، اين علائم با دادن اطمينان خاطر به آنها و گذشت زمان کاهش مييابد. با اين حال برخي از کودکان به ويژه کودکاني که از قبل مشکلات و تجربههاي مشابه داشتهاند، ممکن است در معرض واکنشهاي شديدتري قرار بگيرند. معلمان و والدين در اين موارد وظيفه دارند از طريق سيستم مراقبتي و مشاوره مدرسه به وضعيت رواني دانشآموزان رسيدگي کنند.
اظهار نظر 0
روزنامه به دیدگاه شما نیازمند است،از نظراتتون روی موضوعات پیشوازی خواهیم کرد.