اظهار نظر 0

روزنامه به دیدگاه شما نیازمند است،از نظراتتون روی موضوعات پیشوازی خواهیم کرد.

  • برگزیده خوانندگان
  • همه
مرتب کردن بر اساس : قدیمی تر

دوره دکتري سه سال مي‌شود

وزير علوم در جمع نمايندگان تشکل‌هاي دانشجويي گفت: طول دوره کارشناسي‌ارشد يک‌سال مي‌شود و ترم سوم بايد پايان‌نامه داده شود. تعداد واحدها هم کم مي‌شوند. دکتري نيز از 4 سال تقليل به 3 سال تقليل داده خواهد شد.

دوره دکتري سه سال مي‌شود

حسين سيماييصراف در جمع نمايندگان تشکلها، انجمنها و اتحاديههاي دانشجويي با اشاره به رويکردهاي جديد اين وزارتخانه در حوزه فناوري و پژوهش گفت: براي فناوري اولين بار فصلي را گشودهايم که اگر استادي دو مقاله خوب و يک اختراع خوب داشت يا بحراني مانند کرونا پيش آمد و واکسني را کشف کرد؛ آن واکسن را که اختراع استاد دانشگاه است بايد ببينيم در واقع ما بايد تأثيرگذاري اجتماعي اساتيد دانشگاه را مشاهده کنيم.

وزير علوم، با بيان اينکه در بخش آموزش طرح کاهش سنوات تحصيلي در دستورکار قرار گرفته است، افزود: با اقدامات جديد، طول دوره کارشناسي ارشد يک‌‌سال ميشود و ترم سوم بايد پاياننامه داده شود. تعداد واحدها هم کم ميشوند. دکتري نيز از 4 سال تقليل به 3 سال تقليل داده خواهد شد و بناست بهجاي امتحان جامع 3 جايگزين به دانشجو داده شود، اگر دانشجو نتوانست آنها را انجام دهد بايد امتحان جامع دهد.

وي اضافه کرد: بهجاي آزمون جامع دانشجو در دوره دکتري يک مقاله پژوهشي يا اختراع ميتواند داشته باشد. چراکه دانشجو يکسال وقت ميگذارد تا آماده امتحان جامع شود؛ همين زمان را ميتواند وقت بگذارد و توليد علم انجام دهد.

سيماييصراف با انتقاد از انبوه مقررات زائد در دانشگاهها اظهار کرد: من بسيار متأسفم از اينکه دانشگاه هم مثل بعضي از سازمانهاي اداري کشور پر از مقررات دستوپاگير است. يک کارگروه «تسهيل و مقرراتزدايي» ايجاد کرده و گفتهايم در اين کارگروه خود دانشجويان باشند؛ 3 دانشجو، يک معاون آموزشي و يک حقوقدان در اين کارگروه گرد هم بيايند و ببينند کدام مقررات زائد است، حذفش کنند.

وي افزود: بيشترين شکايتي که به من ميشود، از همين مقررات زائد است که من ميبينم حق با دانشجو است. مثالهاي فراواني در ذهن دارم که براي دانشجويان و خانوادهها هزينه مالي ايجاد ميکند، وقتشان را ميگيرد و اعصابشان را خورد ميکند.

وزير علوم سپس درباره وضعيت پژوهشگاهها گفت: از برکات انقلاب اسلامي اين بود که بعد از انقلاب پژوهش به دانشگاهها آمد و جايگاه مهمي در کنار آموزش پيدا کرد و يکي از شاخصهاي ارزيابي استادان قرار گرفت. نشريهها به روي کار آمدند، پژوهشگاهها درست شدند. اما الآن به جايي رسيديم که فکر ميکنيم يک خلائي داريم. اين پژوهشها قرار بود خروجيشان حل مسائل کشور شود. ضمن اينکه بسياري از اين پژوهشها لازم و ضروري است اما يک نقطه ضعف دارد که بعضي از اينها بروندادشان حل مسئله نيست.

وي افزود: به همين دليل با استفاده از ظرفيت قانوني ماهها کار کرديم و قوانين و سياستهاي نهادي جديد که البته در دنيا وجود دارد اما در کشور ما جديد است، به نام انديشکده تدوين کرديم. انديشکده با پژوهشکده فرق دارد؛ انديشکده مسئله و پروژهمحور است. يک مسئله ميآيد و حل ميشود، مسئله بعدي ميآيد.

وي درباره حوزه حکمراني آب اظهار کرد: سالها دانشگاهها هشدارها را داده بودند اما چون حکمراني علمي نبوده حرفي گوش داده نشده يا همين امروز درباره آسيبهاي اجتماعي مطالعات و پژوهشهاي فراواني صورت گرفته شده اما خارج از دانشگاه گوش داده نميشود. قبول کنيم صداي دانشگاهها را خوب گوش نميدهيم.

 سيماييصراف درباره دستاوردهاي فناوري گفت: امروز 2 هزار محصول تحريمي ما در پارکهاي علم و فناوري در حال توليد هستند و دانشگاهها 4 هزار قرارداد با صنايع دفاعي بستهاند. از نمايندگان تشکلهاي دانشجويي درخواست ميکنم پيرو فرمايشات مقام معظم رهبري راوي نقاط قوت آموزش عالي و دانشگاهها باشند. حکمراني ما گاهي اوقات حکمراني عالمان بوده است اما علمي نبوده است.

وي افزود: در همين منطقهي ما يک دانشگاه  ميليارد دلار بودجه دارد در صورتي که بودجه کل آموزش عالي ما حدود 700 ميليون دلار است و اين 25 صدم از GDP ما طبق گزارشهاي مرکز پژوهشهاي مجلس است؛ درحاليکه رژيم اشغالگر صهيونيستي 5 درصد GDP خودش را به دانشگاه اختصاص داده است.

وزير علوم تأکيد کرد: کمي با دانشگاهها مهربانتر باشيد. با اين وضعيت بودجه و اعتبارات بايد به استادان و دانشجويان افتخار کنيم که با اميدواري، عشق و نشاط و تعهد کار ميکنند.

سيماييصراف درباره برنامههاي فرهنگي دانشگاه نيز گفت: دانشگاه براي ارتقاي فرهنگي و ديني هم برنامه دارد و بايد توجه داشته باشيم اختلافنظر اشکالي ندارد اما بايد به دور از برچسبزني با هم گفتوگو کنيم. بياييم براي منافع ملي و راهحلها توافق کنيم. اين مشکل وجود دارد که گاهي روي کلانپروژههاي کشور توافق نيست.

 

اطلاعاتی برای نمایش وجود ندارد.