استاد دانشگاه تهران با اشاره به اينکه 30 درصد دانشآموزان کشور موفق به پايان تحصيل در مدرسه نميشوند، گفت: ترک تحصيل موجب افزايش جرم و گرفتار شدن در چرخه آسيبهاي اجتماعي ميشود.
غلامعلي افروز؛ استاد دانشگاه تهران، امروز در سلسله برنامههاي آموزش خانواده در جمع برخي والدين دانشآموزان اظهار کرد: وروديهاي آموزش و پرورش همگي موفق به پايان تحصيل نميشوند. سالانه حدود يک ميليون و 200 هزار نفر وارد کلاس اول دبستان ميشوند، اما بايد پرسيد در پايان دبيرستان، چند نفر فارغالتحصيل ميشوند؟ در برخي کشورها، نرخ فارغالتحصيلي 95 تا 97 درصد است، اما در ايران حدود 70 درصد است.
دانشآموزان دلزده از مدرسه
وي افزود: 30 درصد دانشآموزان کشور موفق به کسب مدرک ديپلم نميشوند و وارد بازار کار ميشوند. برخي از اين افراد ممکن است دچار آسيبهاي اجتماعي شده و حتي روانه زندان شوند. آموزش و پرورش در ايران زنجيرهاي از هدايت و مشاوره تحصيلي ندارد که دانشآموزان را از دلزدگي و خستگي از درس خواندن نجات دهد. معلمان بايد بهعنوان نيروي انگيزشي، جذبکننده دانشآموزان براي ادامه تحصيل باشند.
افروز با اشاره به اينکه در هيچ کجاي دنيا در دوره متوسطه دوم سه رشته آموزشي وجود ندارد، گفت: برخي از مديران سابق آموزش و پرورش در کلاسهاي خصوصي کنکور سهام دارند. همچنين، ديپلم دبيرستان بايد هم عمومي و هم مهارتي باشد، و نيازي به رشتهبندي خاص نداريم.
والدين کيسه پول سيار براي مدارس!
افروز با اشاره به تفاوت نقش والدين در آموزش و پرورش کشورها، افزود: در اکثر کشورها، سازمان اوليا و مربيان نقش بسيار مهمي ايفا ميکنند و حتي در انتخاب وزير دخيل هستند. اما در ايران، والدين تنها بهعنوان کيسه پول مدارس ديده ميشوند. وي مثال زد که يکي از مدارس تهران، فرزند يک خدمتگزار دانشگاه تهران را که در مجاورت مدرسه بود، ثبتنام نکرد، اما بهازاي دريافت وجه، فرزند فردي از منطقهاي دورتر را ثبتنام کرد.
قدرت والدين در مدارس آمريکا
وي ادامه داد: والدين ولينعمت ما هستند و بايد آنها را جدي بگيريم. در آمريکا، پنج نفر از والدين توانستند مديرکل آموزش و پرورش يک منطقه را بهدليل ناتواني در مديريت برکنار کنند. وظايفي نظير کاربردي کردن کتابهاي درسي، انتخاب مدير و معلمان، و حذف آموزشهاي زائد از مدارس جزو مسئوليتهاي اوليا و مربيان است که متأسفانه در ايران ناديده گرفته ميشود.
تأثير ترک تحصيل بر افزايش دزدي و جرم در کشور
افروز با اشاره به علل ترک تحصيل در ميان دانشآموزان، گفت: يکي از دلايل عمده ترک تحصيل، عدم نظارت والدين بر مدارس است. در حال حاضر، صدها کودک و نوجوان در خيابانها مشغول به کار هستند، در حالي که بايد در کلاسهاي درس حضور داشته باشند. وقتي گفته ميشود که دزدي زياد شده، بايد توجه داشت که ترک تحصيل باعث گرفتار شدن نوجوانان در آسيبهاي اجتماعي ميشود. حضور در مدرسه و اخذ مدرک ديپلم ميتواند بهطور قابل توجهي از آسيبهاي اجتماعي بکاهد.
واقعيتي که درباره اعتياد دانشآموزان گفته نميشود
استاد دانشگاه تهران بيان کرد: اگر دانشآموزي معتاد شود، او را از مدرسه اخراج ميکنند، سپس ميگويند که آمار اعتياد در ميان دانشآموزان پايين است! مسئوليت آسيبهاي اجتماعي افراد زير 19 سال در جامعه بر عهده وزير آموزش و پرورش است. چرا اجازه ميدهيد که دانشآموز از مدرسه خارج شود و به آسيبهاي اجتماعي دچار شود؟
وي همچنين به افزايش مصرف مواد مخدر، سيگار، قليان، گل و شيشه در ميان نوجوانان و جوانان اشاره کرد و گفت: برخي معتقدند که گل و ماريجوانا سرخوشي ميآورد، اما مصرف حتي مقدار اندک اين مواد هم مضر و اعتيادآور است. در يکي از استانها، 22 درصد دختران و 27 درصد پسران از مواد مخدر صنعتي استفاده ميکردند.
منبع: تسنيم
اظهار نظر 0
روزنامه به دیدگاه شما نیازمند است،از نظراتتون روی موضوعات پیشوازی خواهیم کرد.