اظهار نظر 0

روزنامه به دیدگاه شما نیازمند است،از نظراتتون روی موضوعات پیشوازی خواهیم کرد.

  • برگزیده خوانندگان
  • همه
مرتب کردن بر اساس : قدیمی تر

خصوصي‌سازي رانتي صنعت خودرو نگران‌کننده است

در ادامه نگراني‌ها نسبت به روند خصوصي‌سازي صنعت خودرو و تغييرات پرابهام در ساختار سهامداري ايران‌خودرو، برخي نمايندگان مجلس نسبت به شکل‌گيري يک انحصار جديد هشدار مي‌دهند؛ انحصاري که به‌جاي ارتقاي بهره‌وري و رقابت، مي‌تواند به تعميق رانت و تضعيف صنعت خودرو منجر شود.

خصوصي‌سازي رانتي صنعت خودرو نگران‌کننده است

در همين رابطه، علي خضريان، نماينده مردم تهران و عضو کميسيون اصل 90 مجلس شوراي اسلامي، در گفتوگو با تابناک اظهار داشت: متأسفانه شواهد و اطلاعات موجود نشان ميدهد که با اقدامات زنجيرهاي و حسابشده، شرکت کروز در حال تکميل فرآيند تصاحب مديريتي ايرانخودرو است؛ موضوعي که نهتنها با روح خصوصيسازي واقعي همخواني ندارد، بلکه مصداق روشن خصوصيسازي رانتي و انحصارگرايانه است.

وي در ادامه با خطاب قرار دادن وزير صمت تصريح کرد: اکنون يک سال از عمر مديريتي شرکت کروز در ايرانخودرو ميگذرد؛ در اين مدت، با وجود بزرگ شدن ساختار سازماني شرکت، چرا صرفاً به سمت مونتاژ خودروهاي چيني رفتهايد و خبري از تحقيق و توسعه و توليد يک محصول ايراني بهعنوان «خودروي ملي» نيست؟

خضريان با طرح پرسشهايي درباره عملکرد مالي ايرانخودرو افزود: با وجود افزايش حدود 100 درصدي قيمت اغلب محصولات ايرانخودرو، چرا زيان انباشته اين شرکت از حدود 200 هزار ميليارد تومان به 350 هزار ميليارد تومان افزايش يافته است؟ اکنون زمان پاسخگويي است که تفاوت بخش خصوصي رانتي با بخش دولتي در چيست؛ آن هم در حالي که به نظر ميرسد حتي بخش دولتي عملکرد بهتري داشته است.

عضو کميسيون اصل 90 مجلس با اشاره به نحوه انتفاع شرکت کروز در پوشش ايرانخودرو گفت: چرا سهم توليد قطعات داخلي به نفع شرکت کروز در اغلب محصولات بهطور قابلتوجهي افزايش يافته و سود حاصل از فروش اين قطعات مستقيماً به جيب کروز ميرود، اما خبري از سرمايهگذاري مؤثر براي خود ايرانخودرو نيست؟

وي در ادامه به آخرين تحولات سهامداري اشاره کرد و گفت: در حال حاضر گروه بهمن، بهعنوان يکي از شرکتهاي زيرمجموعه کروز، در مزايده خريد 20 درصد از سهام شرکت «سپهرکيش ايرانيان» ـ متعلق به تعاوني خاص کارکنان ايرانخودرو ـ شرکت کرده و قرار است نتايج نهايي اين مزايده در سوم ديماه اعلام شود. کروز هماکنون 75/31 درصد از سهام سپهرکيش را در اختيار دارد و در صورت نهايي شدن اين خريد، سهم مالکيت اين مجموعه به 75/51 درصد افزايش مييابد؛ موضوعي که به معناي تصاحب کنترل مديريتي سپهرکيش است.

خضريان با تشريح ابعاد اين واگذاري تأکيد کرد: سپهرکيش ايرانيان مالک 10 درصد از سهام ايرانخودرو است و افزايش سهم کروز در اين شرکت، عملاً حق رأي اين 10 درصد را در مجامع ايرانخودرو در اختيار کروز قرار ميدهد. به بيان ساده، سه کرسي مديريتي و مسير تصميمسازي ايرانخودرو عملاً تحت نفوذ کامل کروز قرار خواهد گرفت.

وي ادامه داد: اين روند در حالي دنبال ميشود که کروز همزمان با خريد و تجميع سهام تودلي، از جمله سهام شرکت خگستر، در حال افزايش سهم مستقيم و غيرمستقيم خود در ايرانخودرو است؛ بهطوري که در صورت تکميل اين فرآيند، مالکيت اين مجموعه از مرز 50 درصد عبور کرده و کنترل اکثريتي ايرانخودرو بهطور کامل در اختيار يک گروه خاص قرار ميگيرد.

اين نماينده مجلس با انتقاد از عملکرد نهادهاي مسئول خاطرنشان کرد: سؤال جدي اينجاست که چرا چنين واگذاريهايي بدون شفافيت، بدون رقابت واقعي و بدون نظارت مؤثر انجام ميشود؟ وزارت صمت بهجاي ايفاي نقش نظارتي، عملاً به تسهيلگر يک جريان خاص تبديل شده و برخوردهاي دوگانه با پروندههاي مشابه، اعتماد عمومي را بهشدت تضعيف کرده است.

عضو کميسيون اصل 90 مجلس در پايان تصريح کرد: خصوصيسازي اگر بهجاي ارتقاي بهرهوري، رقابت سالم و تأمين منافع مردم، به ابزاري براي انتقال داراييهاي ملي به يک مافيا تبديل شود، نتيجهاي جز تضعيف صنعت خودرو و افزايش نارضايتي عمومي نخواهد داشت. صنعت خودرو بايد از چنگال انحصار و رانت آزاد شود و اين امر نيازمند ورود جدي نهادهاي نظارتي و شفافسازي فوري است. 

خضريان در پايان گفتوگو با تابناک با اشاره به آغاز ثبتنامهاي جديد ايرانخودرو افزود: اين ثبتنامها عملاً براي جمعآوري پول از مردم و تأمين منابع جهت خريد همين سهام انجام ميشود که در ادامه همان مسير نگرانکننده خصوصيسازي رانتي قرار دارد.

 

اطلاعاتی برای نمایش وجود ندارد.