اظهار نظر 0

روزنامه به دیدگاه شما نیازمند است،از نظراتتون روی موضوعات پیشوازی خواهیم کرد.

  • برگزیده خوانندگان
  • همه
مرتب کردن بر اساس : قدیمی تر

جزئيات سرمايه گذاري روس ها در کريدور شمال - جنوب ايران

اعلام آمادگي روس ها براي سرمايه گذاري در خط آهن پارس آباد - بندرعباس، هم زمان با حضور در پروژه خط ريلي رشت - آستارا، گمانه زني هايي را مبني بر احتمال منافع موازي اين دو خط ريلي ايجاد کرده است.

جزئيات سرمايه گذاري روس ها در کريدور شمال - جنوب ايران

کارشناسان مشکلات و دلايل متعددي را براي پيشرفت نکردن پروژه کريدور شمال - جنوب يعني حدفاصل شهر رشت تا آستارا برشمرده اند که سبب شده است مسير خط آهن پارس آباد- بندرعباس به عنوان جايگزيني براي آن مطرح شود.

شعيب بهمن، کارشناس ارشد حوزه قفقاز در گفتگو با خبرنگار تابناک با اشاره به اينکه روسيه، به دليل جنگ اوکراين و تحريم شدن توسط کشورهاي غربي، تحت شرايط جديد ژئوپوليتيکي قرار گرفت، گفت: بخش مهمي از اين تحريمها در حوزه حمل و نقل کالا عليه روسيه اعمال شد، بنابراين اين کشور ناگزير به يافتن مسيرهاي ترانزيتي جايگزين و شرکاي جديد اقتصادي شد.

وي ادامه داد: روسيه شرکاي جديد اقتصادي خود را به طور عمده در آسيا يا آفريقا يافت و مسير جنوبي را براي دسترسي به کشورهاي آسيايي و کشورهاي آفريقايي انتخاب کرد. به همين منظور تمايل بسياري به استفاده از ظرفيتهاي جغرافيايي و ژئوپوليتيکي ايران براي پيشبرد فعاليتهاي اقتصادي خود و مراوده با ساير کشورها دارد. در همين راستا پيشنهاداتي را در زمينه همکاري در تکميل کريدور شمال- جنوب يا ساير پروژههاي مواصلاتي ايران مطرح کرده است.

 

از توافق ايران و روسيه چه خبر؟

 

بهمن در پاسخ به اينکه آيا تاکنون توافقي ميان ايران و روسيه براي احداث خط ريلي پارس آباد - بندرعباس ايجاد شده است، اظهار داشت: در حال حاضر توافقي بين ايران و روسيه در باب پروژه خط ريلي پارس آباد- بندرعباس وجود ندارد، اما نکته حائز اهميت براي اين دو کشور جهت رفتن به سمت مسير جايگزين کريدور شمال- جنوب، مشکلات تکميل اين پروژه مربوط به کامل کردن قطعه ريل آهن انزلي به آستارا است.

به گفته اين کارشناس ارشد حوزه قفقاز، کوهستاني و صعب العبور بودن بخشي از مسير و ناتواني حرکت قطار با تناژ بالا، عبور بخشي از اين مسير از اراضي کشاورزي و چالشهاي تعارض منافع، مسائل زيست محيطي از جمله عواملي است که موجب شده پروژه احداث خط ريلي پارس آباد- بندرعباس به عنوان جايگزيني براي خط ريلي کريدور شمال - جنوب مورد بررسي قرار گيرد.

 

نقش جمهوري آذربايجان در کريدور شمال - جنوب

 

بهمن با اشاره به اينکه قرار بود با استفاده از راه آهن موجود ايران که به سمت شمال غرب ميرود، يک شاخه از اين خط ريلي به زنجان و ميانه و سپس به سمت پارس آباد حرکت کند، توضيح داد: مسير حرکت اين خط آهن به معناي عبور از دشت مغان براي رسيدن به نقطه مرزي ايران و جمهوري آذربايجان است. به نظر ميرسد اشاره روسها به مسير ياد شده است که با توجه به مشکلات قطعه ريل آهن آستارا - انزلي اگر ايران تمايل دارد ميتواند در اين طرح جايگزين، همکاري و سرمايه گذاري کنند.

وي گفت: هر دوي اين خط آهنها مي توانند در يک راستا باشند منتها واقعيت اين است که احتمالا احداث هر دو خط آهن خيلي عقلاني و به صرفه نباشد و تنها يکي از اين دو بتواند کارکرد لازم را داشته باشد، البته در اين حين مسيرهاي ديگري نيز براي اتصال ايران و روسيه وجود دارد.

اطلاعاتی برای نمایش وجود ندارد.