اظهار نظر 0

روزنامه به دیدگاه شما نیازمند است،از نظراتتون روی موضوعات پیشوازی خواهیم کرد.

  • برگزیده خوانندگان
  • همه
مرتب کردن بر اساس : قدیمی تر

نماينده مجلس:

تنها 20 حکم از 220 حکم قانون هواي پاک اجرا شده است

يک‌نماينده مجلس با اشاره به وضعيت آلودگي هوا گفت: تنها 20 حکم از 220 حکم قانون هواي پاک اجرا شده است.

تنها 20 حکم از 220 حکم قانون هواي پاک اجرا شده است

محمد جواد عسکري رئيس کميسيون کشاورزي آب و منابع طبيعي مجلس با اشاره به عدم اجراي کامل قانون هواي پاک اظهار کرد: متأسفانه از مجموع 220 حکم قانوني موجود در قانون هواي پاک تنها 20 حکم به صورت کامل اجرايي و عملياتي شده است و 60 حکم نيز به صورت ناقص اجرا گرديده که اين آمار نشان دهنده بي توجهي و ضعف عملکرد دستگاههاي مسئول است.

وي با بيان اينکه سازمان حفاظت محيط زيست به عنوان ناظر اصلي در اين حوزه مسئوليت مستقيم دارد افزود: سازمان محيط زيست بايد به عنوان متولي اصلي گزارشهاي شفاف و دقيقي از عملکرد ساير دستگاهها ارائه دهد. ما در کميسيون کشاورزي بارها اين موضوع را پيگيري کردهايم و حتي وزراي مربوطه را براي پاسخگويي فراخواندهايم.

رئيس کميسيون کشاورزي آب و منابع طبيعي مجلس در مصاحبه با راديو گفتگو با اشاره به اينکه فقدان بودجه بهانهاي براي عدم اجراي قانون شده است تصريح کرد: بسياري از دستگاهها کمبود بودجه را دليل اصلي اجرا نکردن تکاليف قانوني خود ميدانند اما بررسيهاي ما نشان ميدهد که مشکل اصلي نه در بودجه بلکه در ضعف مديريتي و عدم اولويت دهي به سلامت مردم است. مديريت صحيح و بهرهگيري از ظرفيتهاي قانوني موجود ميتواند بسياري از موانع را برطرف کند.

وي با اظهار تأسف از وضعيت اسقاط خودروهاي فرسوده گفت يکي از تکاليف مهم قانون هواي پاک اسقاط خودروهاي فرسوده و نوسازي ناوگان حمل و نقل عمومي است که متأسفانه در اين بخش شاهد عقب ماندگي جدي هستيم وزارت صمت و خودروسازان بايد پاسخگوي عملکرد خود در اين زمينه باشند چرا که تردد خودروهاي فرسوده سهم عمدهاي در آلودگي کلان شهرها دارد.

عسکري با تأکيد بر عزم جدي مجلس براي نظارت بر اجراي اين قانون خاطرنشان کرد: ما با هيچ دستگاهي تعارف نداريم و اگر محرز شود که ترک فعل يا قصوري صورت گرفته است. پرونده متخلفان را بر اساس ماده 234 آئين نامه داخلي مجلس به قوه قضائيه ارجاع خواهيم داد تا با آنها برخورد قانوني صورت گيرد.

 

توسعه نامتوازن حمل و نقل شخصي عامل اصلي بحران آلودگي تهران است

در ادامه حسين آخاني استاد دانشگاه و کارشناس محيط زيست با اشاره به ريشههاي اصلي آلودگي هواي تهران گفت: مشکل آلودگي هواي تهران نه کمبود قانون است و نه فقدان تکنولوژي بلکه مشکل اصلي در رويکرد غلط مديريت شهري نهفته است که به جاي سرمايه گذاري بر حمل و نقل عمومي کارآمد بودجههاي کلان شهر را صرف ساخت پل تونل و بزرگراه براي خودروهاي شخصي ميکند.

وي با بيان اينکه تعداد اتوبوسهاي فعال در تهران متناسب با جمعيت اين کلان شهر نيست افزود: بر اساس استانداردهاي جهاني شهري با جمعيت تهران نيازمند حداقل 9 تا 10 هزار دستگاه اتوبوس فعال است اما آمارهاي فعلي نشان ميدهد که کمتر از 3 هزار اتوبوس در ناوگان حمل و نقل عمومي پايتخت فعال هستند؛ اين يعني ما مردم را مجبور کردهايم که براي تردد از خودروهاي شخصي استفاده کنند.

اين استاد دانشگاه با اشاره به نقش ذرات معلق کمتر از 2.5 ميکرون در آلودگي هوا تصريح کرد منشأ اصلي اين ذرات خطرناک نه فقط اگزوز خودروها بلکه سايش لاستيک و لنت ترمز در ترافيکهاي سنگين و همچنين فعاليتهاي عمراني و ساختماني بي رويه است. تا زماني که شهر را به کارگاه ساختماني تبديل کردهايم و اولويت را به تردد خودروهاي تک سرنشين ميدهيم اميدي به بهبود کيفيت هوا نخواهد بود.

وي با اظهار انتقاد از کيفيت سوخت توزيعي در کشور اظهار کرد اگر چه گفته ميشود کيفيت بنزين و گازوئيل بهبود يافته است اما گزارشهاي ميداني و سنجشهاي مستقل نشان ميدهد که همچنان سوختهاي با گوگرد بالا در حال توزيع است و اين سوختها به موتور خودروها به ويژه خودروهاي ديزلي و سنگين آسيب زده و آلايندگي آنها را چندين برابر ميکند.

آخاني با تأکيد بر لزوم پاسخگويي شهرداري تهران گفت: شهرداري تهران به جاي فرافکني و انداختن تقصير به گردن ساير نهادها بايد پاسخ دهد که چرا در سالهاي اخير توسعه خطوط مترو و نوسازي ناوگان اتوبوسراني با کندي پيش رفته است؟ راه حل آلودگي تهران توسعه حمل و نقل عمومي، پاک ارزان و در دسترس براي همه شهروندان است نه ساخت طبقات دوم بزرگراهها.

 

اطلاعاتی برای نمایش وجود ندارد.