به گزارش فارس؛ کريدور بينالمللي شمال-جنوب (INSTC) در اوايل دهه 2000 ميلادي با هدف دور زدن مسير سنتي کانال سوئز شکل گرفت. در واقع هدف اصلي اين کريدور 7200 کيلومتري ايجاد يک مسير ترانزيتي کارآمد و مقرونبهصرفه براي حمل کالاها از هند به اروپا و بالعکس از طريق مسير ايران بود.
کريدور بينالمللي شمال-جنوب داراي سه شاخه شرقي (آسياي مرکزي)، شاخه مياني (دريايخزر) و شاخه غربي (آذربايجان و ارمنستان) است.
شاخه غربي اين کريدور در طرح ابتدايي آن که در سال 1992 به عنوان شاهراه ترانزيتي شماره 9 اوراسيا در هلسينکي فنلاند معرفي شد، نقش بهسزايي در تجارت و ترانزيت کالا ميان شبه قاره هند، قفقاز، اروپاي شرقي و مرکزي دارد.
در بخش ترانزيت ريلي شاخه غربي کريدور شمال-جنوب، حلقه مفقوده خط ريلي رشت-آستارا وجود دارد. اين خط ريلي امکان اتصال مستقيم بين درياي خزر و درياي خليج فارس را فراهم ميکند و نقش مهمي در ترانزيت کالا خواهد داشت.
خط ريلي 162 کيلومتري رشت-آستارا که اتصال ريلي ايران و آذربايجان را فراهم ميکند، قرار است با وام ارزي روسيه تا سقف 1.6 ميليارد يورو ساخته شود که رايزنيهاي مالي آن در حال انجام است.
(14 اسفند) فرزانه صادق، وزير راه و شهرسازي، در نشست خبري ضمن اشاره به در دستور کار قرار دادن تکميل کريدور شمال-جنوب عنوان کرد در شش ماه گذشته با جديت به موضوع ترانزيت و ديپلماسي ورود کرديم.
وي يکي از مسائل حائز اهميت را تکميل کريدور شمال-جنوب به واسطه تکميل خط ريلي رشت-آستارا دانست و اظهار کرد براي اين که اين موضوع به مرحله اجرايي نزديک شود، در عرض يک ماه پنج جلسه با وزير راه و حملونقل روسيه برگزار شد.
وزير راه و شهرسازي در ادامه به وضعيت و پيشرفت راهآهن رشت-آستارا پرداخت که بعضي از نکات آن عبارتند از:
الف) ملاحظات حقوقي قرارداد تکميل کريدور شمال به جنوب بررسي و برطرف شده است.
ب) خريد اراضي و تمکن اراضي نيز مورد بررسي بود؛ طرف روسي اصرار داشت که خريد اراضي تمام و بعد وارد فاز اجرايي شود.
پ) تا پايان سال بعد خريد اراضي انجام ميشود و روسيه هم پذيرفت که همزمان با تملک اراضي، مطالعات فني را انجام دهند تا به محض اتمام، ريلگذاري و مرحله ساخت شروع شود.
مهدي باقري، کارشناس حملونقل و ترانزيت عنوان کرد در سالهاي گذشته، روساي جمهور سه کشور ايران، آذربايجان و روسيه به طور منظم ديدارهاي سهجانبه برگزار مي کردند که بخشي از اين نشست ها به کريدور شمال-جنوب و تجاريسازي آن اختصاص داشت. پيشنهاد مي شود که دستگاه ديپلماسي کشور دوباره اين ديدار سه جانبه را احيا کند.
باقري ادامه داد: همکاريهاي ايران، آذربايجان و روسيه در توسعه کريدور شمال-جنوب با محوريت خط ريلي رشت-آستارا رو به جلو بوده اما نبايد از تنشهاي سياسي و ژئوپليتيکي ميان اين سه کشور چشمپوشي کرد.
باقري تصريح کرد: به اصل اين که «نبايد همه تخممرغها را در يک سبد چيد» بايد عمل کرد و براي مسيرهاي دسترسي به روسيه بايد ساير مسيرها را نيز جايگزين کرد.
باقري در انتها افزود: در حوزه همکاريهاي کريدوري، نبايد صرفا به روسيه پرداخت، فرصتهاي ناب ديگري در اتصال هند به افغانستان و آسياي مرکزي، ارتباط زميني چين به غرب آسيا و خليجفارس و همکاري ريلي با ارمنستان و ترکيه نهفته است که مغفول ماندهاند.
اظهار نظر 0
روزنامه به دیدگاه شما نیازمند است،از نظراتتون روی موضوعات پیشوازی خواهیم کرد.