اظهار نظر 0

روزنامه به دیدگاه شما نیازمند است،از نظراتتون روی موضوعات پیشوازی خواهیم کرد.

  • برگزیده خوانندگان
  • همه
مرتب کردن بر اساس : قدیمی تر

سرپرست معاونت نظارت و هدايت فرهنگي بنياد ملي بازي‌هاي رايانه اي:

بازي‌هاي رايانه‌اي جزو سبد مصرف ايراني‌ها است

عضو هيئت مديره و سرپرست معاونت نظارت و هدايت فرهنگي بنياد ملي بازي‌هاي رايانه اي گفت: با وجود حاکم بودن شرايط سخت اقتصادي، بازي‌هاي رايانه‌اي همچنان جزو سبد مصرف خانواده‌هاي ايراني است و رقم قابل توجهي به اين موضوع اختصاص مي‌دهند.

بازي‌هاي رايانه‌اي جزو سبد مصرف ايراني‌ها است

محمدصادق افراسيابي در نشستي با فعالان بازيهاي رايانهاي و فضاي مجازي استان اردبيل تشريح کرد: بر اساس پيمايش سال 98 معاونت پژوهشي بنياد ملي بازيهاي رايانهاي حدود 32 ميليون بازيکن در ايران داريم که 48 درصد زن و 62 درصد مرد هستند و ميانگين سني بازيکنان در ايران 22 سال است؛ در حالي که اين آمار سال 89 نزديک به 16 ميليون نفر بود.

وي افزود: بر اساس اين پژوهش به طور متوسط به استناد پاسخهاي خود مردم، افراد روزانه 93 دقيقه در روز بازي ميکنند و از ميان آنها 92 درصد با موبايل بازيها را انجام ميدهند که شامل 17 درصد تبلت و 87 درصد گوشيهاي هوشمند است و 20 درصد بازيکنان روي پلتفرم رايانه بازي ميکنند که شامل 10 درصد لپ تاپ و 11 درصد رايانههاي شخصي است.

عضو هيئت مديره و سرپرست معاونت نظارت و هدايت فرهنگي بنياد ملي بازيهاي رايانه اي با اشاره به اينکه از هر 100 زن ايراني 29 نفر و از هر 100 مرد ايراني 47 نفر بازيکن هستند، بيان کرد: 22 درصد افراد روي کنسولها بازي ميکنند که شامل 20 درصد خانگي و 2 درصد دستي است؛ از سويي 49 درصد بازيکنان هر روز بازي ميکنند و 65 درصد بازيهاي برخط انجام ميدهند.

وي اضافه کرد: در رده سني کودکان 3 تا 11 سال نسبت بازيکنان روزانه به کل 54 درصد و نسبت بازيکنان برخط به کل بازيکنان در اين گروه سني 41 درصد است و 98 درصد آنها از موبايل، 13 درصد از رايانه و 10 درصد از کنسول استفاده ميکنند و ژانرهاي مورد علاقه اين گروه سني بيشتر شامل رانندگي، شبيهسازي و معمايي است.

افراسيابي اظهار کرد: در گروه سني 12 تا 17 سال نسبت به کل بازيکنان فعال روزانه 48 درصد و نسبت بازيکنان برخط به کل 80 درصد است که از ميان آنها 88 درصد از موبايل، 34 درصد از رايانه و 35 درصد از کنسول استفاده ميکنند و بازيهاي مورد علاقه آنها بيشتر شامل بازيهاي خارجي مانند کلش آف کلنز ميشود.

 

پنج توليد داخلي در بين بازيهاي محبوب ايرانيها

 

وي ادامه داد: بالاترين عناوين بازيها در بين بازيکنان ايراني 10 مورد خارجي و پنج مورد داخلي است و از جمله آنها ميتوان به آميرزا، کوييز آف کينگز، وينچرز و باقلوا اشاره داشت و البته تا رتبه هفتم همه خارجي هستند؛ در مجموع 25 درصد به طور مشترک روي هر 2 پلتفرم، چهار درصد روي سه پلتفرم و 71 درصد روي يک پلتفرم بازي انجام ميدهند اما نکته اينجاست که در بين بازيهاي رايانهاي و کنسولي بازي ايراني نميبينيم و اين امر نشان ميدهد بايد در کشور اين بخش کمي تقويت شود.

سرپرست معاونت نظارت و هدايت فرهنگي بنياد ملي بازيهاي رايانه اي خاطرنشان کرد: بازيهاي خارجي مساله خاص، براي سنين مختلف ردهبندي ميشود اما بايد در نهايت موسسهاي مسئوليت نشر آن را بپذيرد؛ از اين رو ممکن است برخي بازيها به دليل نبود ناشر، فاقد مجوز باشند اما در بازار در حال انتشار است و از اين رو 22 درصد افراد به ردهبندي سني بازي توجهي ندارند، 25 درصد توجه زيادي دارند و 53 درصد تا حدودي توجه ميکنند.

وي افزود: بر اساس برآوردهاي اين پژوهش بازيکنان پلتفرم موبايل در مجموع 290 ميليارد تومان در ايران هزينه کردند که اين تنها هفت درصد هزينههاي کل بازيکنان در آن سال بوده است و از اين رو حوزه بازيها به عنوان يک صنعت بسيار مهم ميتواند به آينده کشور کمک کند و درآمدهاي حاصل از آن در داخل کشور به رونق صنعت بازي منجر شود.

افراسيابي با تاکيد بر اينکه از مبلغ فوق 80 ميليارد تومان سهم بازيهاي موبايلي بومي و مابقي سهم بازيهاي خارجي بوده است، بيان کرد: مجموع هزينهکرد بازيکنان ايراني در حوزه پلتفرم کنسول چهار هزار ميليارد تومان بوده است که 2 هزار و 700 ميليارد تومان صرف خريد سخت افزار و يک هزار و 300 ميليارد تومان صرف هزينه نرم افزاري شده است.

وي اضافه کرد: مردم در مجموع چهار هزار و 300 ميليارد تومان در سال 98 صرف حوزه بازيهاي رايانهاي کردهاند که اقشار ضعيف در پلتفرمهاي موبايلي و بازيهاي رايگان و قشر مرفهتر با هزينههاي گزاف بازيهاي کنسولي انجام ميدهند.

 

پيشبيني افزايش بازيکنان به 40 ميليون نفر

 

عضو هيئت مديره بنياد ملي بازيهاي رايانه اي گفت: در مجموع پيشبينيها مبني بر افزايش بازيکنان به حدود 40 ميليون نفر در سال جاري به ويژه با وجود شرايط شيوع ويروس کرونا خبر داد و اضافه کرد: تصور برخي از بازيهاي رايانهاي خوب نيست، اما بازيهاي خوبي داريم که توصيه ميشود و به رشد خلاقيت در کودک و حتي به تمدنسازي و آموزش تاريخ در حال بازي کمک ميکند.

وي اظهار کرد: آنچه امروز به عنوان تهديد مطرح است، ميتوانيم به عنوان فرصت استفاده کنيم و تاريخ خودمان را در قالب بازيهاي رايانهاي طوري روايت کنيم که دانشآموز با انجام آن بازي ضمن همزادپنداري با شخصيت اصلي درس را بهتر ياد بگيرد؛ شخصيتهاي بسياري در تاريخ ايران، اسلام و انقلاب داريم که ميتوانيم آنها را تبديل شخصيتهاي بازي کنيم تا فرد روح حاکم بر آنها را بهتر درک کند.

افراسيابي ادامه داد: بنابر نظر اساتيد سواد رسانهاي، بازي بهترين و بيشترين تاثير را در کوتاه مدت و کتاب بيشترين تاثير را در دراز مدت دارد؛ بازي مهارت زندگي را ترويج ميکند و کودکان ميتوانند برخي مهارتها را در سنين کودکي با همين بازيها ياد بگيرند و در سنين بالا نيز برخي از اين بازيها ميتوانند در جلوگيري از بروز برخي بيماريها مانند آلزايمر به افراد کمک کند؛ در مجموع بازيهاي رايانهاي کارکردهاي مثبتي دارند که نميتوان از آنها چشم پوشي کرد، اما بايد در اين زمينه برنامه داشته باشيم و با موضوعات با برنامه مواجه شويم.

وي تصريح کرد: خواست ما از نخبگان، فعالان بازي، اصحاب فرهنگ و هنر و رسانهها اين است که بحث ردهبندي سني را براي خانوادهها تبيين و موضوع را از فروشگاههاي مجازي مطالبه کنند تا در هنگام عرضه بازيها ردهبندي سني را نيز نمايش دهند.

سرپرست معاونت نظارت و هدايت فرهنگي بنياد ملي بازيهاي رايانه اي افزود: در حال حاضر مخاطب نميداند در فروشگاههاي مجازي هنگام مواجهه با بازيها کدام يک مجوز دارد و براي کدام گروه سني ردهبندي شده است و اگر بازي بدون مجوز و ردهبندي در داخل کشور عرضه شود، در نهايت توليدکننده داخلي و يا ناشر داراي نمايندگي و مجوز از اين شرايط متضرر ميشود.

وي اضافه کرد: از اين رو نياز به يک نهضت مطالبهگري بسيار قوي از فروشگاههاي مجازي داريم که البته حاکميت براي اين موضوع برنامه دارد اما بايد مطالبهگري هم انجام شود تا کار پيش برود و فضاي گفتماني لازم را در اختيار قرار دهد که با کمترين هزينه افرادي را که از قانون سرباز ميزنند، مجبور کنيم از اين مسير حرکت کنند؛ چرا که گاه آنها حاشيههايي را ايجاد ميکنند که بايد جلوي آن گرفته شود.

افراسيابي عنوان کرد: در سال 98 حدود 65 درصد بازي برخط انجام ميدادند که مسائل خاص خود مانند تبليغ درونبرنامهاي يا چتهاي بين بازيکنان و رقابتهاي برخط را در پي دارد که بايد براي آن نيز برنامهريزي کنيم.

وي يادآور شد: يکي از کارهاي خوبي که در راستاي فرمايشات مقام معظم رهبري مبني بر توليد دانش بنيان در حوزه بازيهاي رايانهاي صورت گرفته، ايجاد پليپاد است که به کاربران اين امکان را ميدهد تا بدون نياز به دانلود بازيها در فضاي ابري بازي کنند و البته بر اساس رايزنيهاي صورت گرفته قرار شده است که اين شرکت با استفاده از هوش مصنوعي نسبت به سالمسازي فضا براي کاربران هم اقدام کند. اين فعال فرهنگي در پايان گفت: مشاهدات نشان ميدهد که تمايل به بازيهاي رايانهاي در دوران شيوع ويروس کرونا بيشتر شده است که اميد ميرود در اين راستا در استان اردبيل هم با همافزايي شاهد برگزاري دورههاي آموزشي خوبي براي بازيسازان باشيم.

 

اطلاعاتی برای نمایش وجود ندارد.