« بندر ايلات از ابتداي جنگ غزه تاکنون تعطيل شده و دولت برنامهاي براي بازگشايي آن ندارد؛ در حالي که بندر اصلي واردات خودرو به اسرائيل به خصوص از چين بوده و در واقع يمنيها ضربه مخربي به بخش واردات خودرو وارد کردند» اين را کالکاليست وبگاه اقتصادي رژيم صهيونيستي گزارش داد.
بر اساس گزارش سازمان کشتيراني و بنادر اسرائييل که توسط کالکاليست منتشر شده است، سال 2024 شاهد سقوط بزرگ در بخش واردات خودرو از طريق بنادر اسرائيل بود به طوري که ارقام مربوط به آن به سطوح هشدار دهنده اي سقوط و 19.5 درصد کاهش نسبت به سال 2023 ثبت کرده است.
بر اساس اين دادهها، در سال جاري تنها 277 هزار و 455 دستگاه خودرو در بنادر اسرائيل تخليه شد که اين رقم در سال قبل از آن 344 هزار و 783 دستگاه بود که نشاندهنده بحران عميق در اين بخش است.
سرگرداني واردکنندگان و بسته شدن ايلات در نتيجه حملات يمنيها
کالکاليست آورده که اين کاهش شديد در واردات خودرو فقط يک نوسان گذرا نيست، بلکه منعکس کننده مديريت فاجعه بار عمليات واردات است، زيرا واردکنندگان در سال 2023 به دليل ترس از ماليات بالاي خودروهاي الکتريکي، مقادير زيادي خودرو وارد کردند که اين امر منجر به هرج و مرج بيش از حد در ذخيره سازي و توزيع شد؛ اما واردکنندگان خودرو به اسرائيل تصميم گرفتند واردات را در سال 2024 به شدت کاهش دهند که باعث کمبود عرضه قابل توجهي شد.
کالکاليست افزود: اما بزرگترين معضل بسته شدن کامل بندر ايلات به دنبال آغاز جنگ غزه و متعاقب آن تنش هاي امنيتي و نظامي بزرگ در چندين جبهه مانند لبنان، يمن و موارد ديگر بود که ضربه مخربي به بخش واردات خودرو وارد کرد.
بر اساس دادههاي کالکاليست،در تمام سال 2024 هيچ خودرويي در بندر ايلات تخليه نشده است که در مقايسه با سالهاي گذشته سقوطي بيسابقه است. اين بسته شدن بندر ايلات در حالي که بندر اصلي ويژه تحويل خودروهاي وارداتي بوده تنگناهاي جدي در عمليات حمل و نقل ترانزيتي خودرو به اسرائيل ايجاد کرد، هزينه ها را افزايش داد و فشار را به ساير بنادر منتقل کرد.
جايگزيني بندر حيفا به جاي ايلات موفقيت آميز نبود زيرا هزينه واردات خودرو را بالاتر برده
در سايه فروپاشي بندر ايلات در نتيجه حملات يمنيها در درياي سرخ بندر حيفا تنها برنده بود، زيرا شاهد افزايش چشمگير 65 درصدي در تحويل تعداد خودروهاي وارداتي بود به طوري که 134 هزار و 195 خودرو در سال 2024 در اين بندر تحويل گرفته شد در حالي که در سال 2023 مقايسه 81 هزار و 243 خودرو وارد شده است، بنابراين افزايش تخليه خودرو در بندر حيفا نشانه بهبود بازار خودرو در اسرائيل نبوده بلکه به عنوان يک واکنش اضطراري در نتيجه فلج شدن ايلات بود.
کالکاليست به نقل از منبعي در بندر حيفا گفت: «بندر حيفا تنها مقصد واردات خودرو به اسرائيل شده است، اما اين يک موفقيت واقعي نيست، بلکه صرفاً جبران سقوط ساير بنادر است زيرا زيرساختهاي اين بندر صرفا براي ورود کالاها و مواد خام در نظر گرفته شده بود و اگر اين هرج و مرج ادامه يابد در ماه هاي آينده با مشکلات عملياتي بزرگ مواجه ميشويم.
کاهش شديد واردات از بندر اشدود
اما بندر اشدود عليرغم ثبت افزايش جزئي 8 درصدي در تعداد خودروهاي وارداتي به اين بندر در سال 2024 که تنها به 124 هزار و 812 خودر در مقايسه با 114 هزار و42 خودرو در سال 2023 رسيده بود، نتوانست به هيچ جهشي واقعي دست يابد.اين اعداد بسيار کمتر از سال 2022 است که در آن 135 هزار و 35 خودرو در بندر اشدود تخليه شد که نشان دهنده روند منفي آشکار واردات خودرو از اين طريق اين بندر است.
در مورد «بندر خليج» (در سواحل مديترانه در شهر حيفا) که قرار بود راه حل جايگزيني براي بحران ورشکستگي بندر ايلات در نتيجه حملات يمنيها باشد، اين بندر نيز نتوانست تأثير ملموسي به دست آورد، زيرا تنها 18 هزار و 438 خودرو را وارد کرده که نسبت به ساير بنادر رقم بسيار پاييني است.
کالکاليست تاکيد کرد: اين عملکرد ضعيف نگراني ها را در مورد آينده واردات خودرو در اسرائيل افزايش مي دهد، زيرا به نظر مي رسد گزينه هاي موثر در حال کاهش هستند.
اين روزنامه ميگويد که چشم انداز اميدوارکننده به نظر نميرسد و تحليلگران هشدار ميدهند که ادامه هرج و مرج در سياستهاي واردات ميتواند به کمبود گسترده خودرو و افزايش سرسام آور قيمتها منجر شود و با وجود اينکه بندر حيفا از وضعيت فعلي منتفع ميشود، اما اين چيزي نيست جز يک راه حل موقت که در صورت ادامه اختلالات فعلي، هر لحظه ممکن است سقوط کند.
ديويد روزنبرگ، کارشناس حمل و نقل اسرائيلي به کالکاليست گفت: «اگر اقدامات فوري براي راه اندازي مجدد ايلات و بهبود مديريت عمليات واردات انجام نشود، ممکن است در سال 2025 با يک بحران بي سابقه در بخش خودرو مواجه شويم».
اظهار نظر 0
روزنامه به دیدگاه شما نیازمند است،از نظراتتون روی موضوعات پیشوازی خواهیم کرد.