کره جنوبي با امضاي قراردادي بيسابقه با شرکتهاي بوئينگ و GE Aerospace، به خريد 103 فروند هواپيماي نسل نو اقدام کرده است.
اين قرارداد شامل 20 فروند بوئينگ 777-9، 25 فروند 787-10، 50 فروند 737-10 و 8 فروند باري 777-8F است.
همچنين، اين توافق شامل خريد 19 موتور يدکي به ارزش حدود 690 ميليون دلار و يک قرارداد 20 ساله خدمات و نگهداري موتور به ارزش تقريبي 13 تا 13.7 ميليارد دلار با GE Aerospace ميباشد.
مقامات Korean Air اعلام کردند که بيش از 80 درصد اين هواپيماها براي جايگزيني ناوگان فعلي استفاده خواهند شد. اين اقدام همزمان با برنامه ادغام Korean Air و Asiana Airlines انجام ميشود و بهطور قابل توجهي ظرفيت عملياتي و رقابتپذيري ناوگان هوايي اين کشور را در سطح بينالمللي افزايش خواهد داد.
مراسم امضاي اين قرارداد با حضور مديران ارشد Korean Air، بوئينگ و GE Aerospace و مقامات بلندپايه دو کشور برگزار شد. اين توافق نهتنها بزرگترين قرارداد Korean Air تا به امروز است، بلکه نقطه عطفي در صنعت هوايي آسيا به شمار ميرود و ميتواند به تحولات گستردهاي در اين صنعت منجر شود.
گفتني است اقتصاد کره جنوبي به شدت وابسته به صادرات است و در برابر تعرفههاي ترامپ سريع رنگ باخت. ميزان صادرات خودروي کره جنوبي در سال گذشته ميلادي به 70.78 ميليارد دلار رسيده بود در حالي که محمولههاي صادراتي به آمريکا 49.1 درصد از کل اين رقم را تشکيل ميداد.
برخي از کارشناسان تجارت خارجي عنوان کردهاند که کره جنوبي در ازاي کاهش تعرفههاي ترامپ نه برداشتن آنها، ناگزير شدهاند که مبلغي حدود 350 تا 400 ميليارد دلار در آمريکا سرمايهگذاري کنند و قرارداد اخير با بوئينگ ميتواند ذيل همين موضوع باشد.
گفتني است از دهه 1990 رقابت بين ايرباس و بوئينگ در بازار بزرگ جت مسافربري بهعنوان يک انحصار دوگانه فروش شناخته شدهاست.
اين موضوع پيامد تعدادي ادغام در صنعت هوافضا در جهان بود که با شکلگيري ايرباس بهعنوان يک کنسرسيوم اروپايي شروع شد و درحالي ادامه يافت که بوئينگ ايالات متحده، مکدانل داگلاس رقيب پيشين خود را در سال 1997 در خود ادغام کرد.
خاطرنشان ميشود صنعت هوانوردي با 3.5 تريليون دلار درآمد، حدود 4.1درصد از توليد ناخالص داخلي (GDP) جهان را تشکيل ميدهد.
اين صنعت، نقش حياتي در ارتباط دادن مردم، کسبوکارها و فرهنگها در سراسر جهان و اتصال آن ها به بازارهاي جهاني دارد و سهم پررنگ آن در اقتصاد جهان شامل نه تنها خطوط هوايي، بلکه فرودگاهها، توليد هواپيماها، گردشگري و لجستيک نيز ميشود.
اظهار نظر 0
روزنامه به دیدگاه شما نیازمند است،از نظراتتون روی موضوعات پیشوازی خواهیم کرد.