اظهار نظر 0

روزنامه به دیدگاه شما نیازمند است،از نظراتتون روی موضوعات پیشوازی خواهیم کرد.

  • برگزیده خوانندگان
  • همه
مرتب کردن بر اساس : قدیمی تر

با توجه به اتفاقات اخير سوريه، آيا زمان ظهور نزديک است؟

روايات ظهور به‌ روشني از عدم تعيين وقت براي ظهور مهدي موعود (عج) توسط اهل بيت (ع) حکايت دارند و به جامعه شيعه يادآور مي‌شوند که هرگونه ادعاي خلاف اين، ناشي از دروغ و فريب است. با توجه به اين روايات، لازم است تا مؤمنان به تقويت ايمان و عمل صالح بپردازند تا در زمان ظهور، در صف ياران واقعي آن حضرت باشند.

با توجه به اتفاقات اخير سوريه، آيا زمان ظهور نزديک است؟

با توجه به اتفاقات اخير کشور سوريه و تطبيق برخي از اين اتفاقات با مسئله زمان ظهور در فضاي مجازي، در اين مطلب به انتشار مجموعهاي از روايات معتبر از اهل بيت (عليهمالسلام) بهويژه از امام صادق و امام باقر (عليهماالسلام) در مورد عدم تعيين وقت ظهور و انتقاد از «وقتگذاران» مي پردازيم که اين روايات به وضوح نشان ميدهند که اهل بيت(عليهمالسلام) هيچگاه براي ظهور مهدي موعود (عج) زماني را مشخص ننموده و بر اين باورند که هرگونه تعيين وقت، دروغ است.

 

روايت اول:

«اَلْفَضْلُ بْنُ شَاذَانَ عَنِ اَلْحُسَيْنِ بْنِ يَزِيدَ اَلصَّحَّافِ عَنْ مُنْذِرٍ اَلْجَوَّازِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ: کَذَبَ اَلْمُوَقِّتُونَ مَا وَقَّتْنَا فِيمَا مَضَي وَ لاَ نُوَقِّتُ فِيمَا يَسْتَقْبِلُ» .

امام صادق عليه السلام: وقتگذاران دروغ ميگويند. ما در گذشته وقتي تعيين نکردهايم و در آينده نيز وقتي تعيين نخواهيم کرد. «الغيبة (للطوسي)، جلد1، صفحه426»

حضرت در اين روايت ميفرمايند: «کَذَبَ الْمُوَقِّتُونَ»، به اين معنا که وقتگذاران دروغ ميگويند. اين بيان صريح، تأکيدي بر عدم اعتبار تعيين وقت توسط افراد غيرمعصوم است.

 

روايت دوم:

«عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ: کَذَبَ الْوَقَّاتُونَ، إِنَّا أَهْلَ بَيْتٍ لَا نُوَقِّتُ»

امام صادق عليه السلام: وقتگذاران دروغ ميگويند، ما اهل بيت وقت تعيين نميکنيم.«الکافي، ج1، ص368»

در اين روايت نيز امام صادق (عليهالسلام) تصريح ميکنند که اهل بيت (عليهمالسلام) وقت تعيين نميکنند. اين موضعگيري، نشاندهنده يک خط مشي ثابت در برابر کساني است که به دنبال ايجاد توقعات نادرست هستند.

 

روايت سوم:

مرحوم کليني در روايت موثق نقل کرده که امام باقر (عليهالسّلام) تعيينکنندگان وقت ظهور را سه مرتبه دروغگو خوانده است:

«الْحُسَيْنُ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ مُعَلَّي بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ الْخَزَّازِ عَنْ عَبْدِ الْکَرِيمِ بْنِ عَمْرٍو (عُمَرَ) الْخَثْعَمِيِّ عَنِ الْفَضْلِ (الفضيل) بْنِ يَسَارٍ عَنْ اَبِي جَعْفَرٍ (عليهالسّلام) قَالَ: قُلْتُ: لِهَذَا الْاَمْرِ وَقْتٌ؟

فَقَالَ: کَذَبَ الْوَقَّاتُونَ کَذَبَ الْوَقَّاتُونَ کَذَبَ الْوَقَّاتُونَ اِنَّ مُوسَي (عليهالسّلام) لَمَّا خَرَجَ وَافِداً اِلَي رَبِّهِ وَاعَدَهُمْ ثَلَاثِينَ يَوْماً فَلَمَّا زَادَهُ اللَّهُ عَلَي الثَّلَاثِينَ عَشْراً قَالَ قَوْمُهُ قَدْ اَخْلَفَنَا مُوسَي فَصَنَعُوا مَا

صَنَعُوا فَاِذَا حَدَّثْنَاکُمُ الْحَدِيثَ فَجَاءَ عَلَي مَا حَدَّثْنَاکُمْ بِهِ فَقُولُوا صَدَقَ اللَّهُ وَاِذَا حَدَّثْنَاکُمُ الْحَدِيثَ فَجَاءَ عَلَي خِلَافِ مَا حَدَّثْنَاکُمْ بِهِ فَقُولُوا صَدَقَ اللَّهُ تُؤْجَرُوا مَرَّتَيْنِ».

فضيل بن يسار گويد: به امام باقر (عليهالسّلام) عرض کردم: براي اين امر وقتي هست؟ فرمود وقتگذاران دروغگويند، وقتگذاران دروغگويند، وقتگذاران دروغگويند.

همانا موسي (عليهالسّلام) چون (در طور سينا) به پروردگار خود براي پيغام بردن وارد شد، قومش را وعده سي روز داد، و چون خدا ده روز بر سي روز افزود قومش گفتند: موسي با ما خلف وعده کرد، و کردند

آنچه کردند (يعني گوسالهپرست شدند) پس اگر ما خبري به شما گفتيم و طبق گفته ما واقع شد، بگوئيد: خدا راست فرموده است و اگر به شما خبري گفتيم و بر خلاف گفته ما واقع شد، بگوئيد: خدا راست فرموده

است تا دو پاداش گيريد. «الکافي، ج1، ص368»

امام باقر (عليهالسلام) در اين روايت با تأکيد بر دروغگويي وقتگذاران، داستان موسي (عليهالسلام) را بهعنوان مثالي مطرح ميکنند. اين روايت بهخوبي نشان ميدهد که سوءتفاهمات و شايعات پيرامون ظهور ميتواند به انحرافات اعتقادي منجر شود.

 

روايت چهارم:

«حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ عِصَامٍ الْکُلَيْنِيُّ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ: حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ يَعْقُوبَ الْکُلَيْنِيُّ عَنْ اِسْحَاقَ بْنِ يَعْقُوبَ قَالَ: سَاَلْتُ مُحَمَّدَ بْنَ عُثْمَانَ الْعَمْرِيَّ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ اَنْ يُوصِلَ لِي کِتَاباً قَدْ

سَاَلْتُ فِيهِ عَنْ مَسَائِلَ اَشْکَلَتْ عَلَيَّ فَوَرَدَتْ فِي التَّوْقِيعِ بِخَطِّ مَوْلَانَا صَاحِبِ الزَّمَانِ (عليهالسّلام) اَمَّا مَا سَاَلْتَ عَنْهُ اَرْشَدَکَ اللَّهُ وَثَبَّتَکَ...

وَاَمَّا ظُهُورُ الْفَرَجِ فَاِنَّهُ اِلَي اللَّهِ تَعَالَي ذِکْرُهُ وَکَذَبَ الْوَقَّاتُونَ...»

اسحاق بن يعقوب ميگويد: از محمّد بن عثمان عمري درخواست کردم نامهاي را که مشتمل بر مسائل دشوارم بود برساند و توقيعي به خط مولاي ما صاحب الزّمان (عليهالسّلام) چنين صادر شد:

خداوند تو را ارشاد کند و پايدار بدارد،..

و امّا ظهور فرج، آن با خداي تعالي است و تعيينکنندگان وقت دروغ ميگويند.«کمال الدين ج 2 ص 484»

در اين توقيع از امام زمان (عجلاللهتعاليفرجهالشريف) به اسحاق بن يعقوب، مجدداً بر دروغ بودن وقتگذاران تأکيد شده و اين نکته که ظهور فرج به دست خداوند است، مورد تأکيد قرار ميگيرد.

 

روايت پنجم:

«اَخْبَرَنَا عَلِيُّ بْنُ اَحْمَدَ عَنْ عُبَيْدِ اللَّهِ بْنِ مُوسَي الْعَبَّاسِيِّ عَنْ يَعْقُوبَ بْنِ يَزِيدَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ اَبِي عُمَيْرٍ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ بُکَيْرٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ قَالَ قَالَ اَبُو عَبْدِ اللَّهِ عليه السلام: يَا مُحَمَّدُ مَنْ

اَخْبَرَکَ عَنَّا تَوْقِيتاً فَلَا تَهَابَنَّ اَنْ تُکَذِّبَهُ فَاِنَّا لَا نُوَقِّتُ لِاَحَدٍ وَقْتاً».

محمّد بن مسلم ميگويد: امام صادق (عليهالسّلام) فرمود: اي محمّد هر کس از جانب ما تعيين وقت را به تو خبرداد نگران نباش از اين که او را دروغ پنداري؛ زيرا ما براي احدي وقتي را تعيين نميکنيم. «الغيبة النعماني 289»

امام صادق (عليهالسلام) به صراحت ميفرمايند که اگر کسي از جانب آنها زمان ظهور را تعيين کند، ميتوان او را دروغگو دانست. اين موضع، بهويژه به کساني که در صدد سوءاستفاده از اين مسئله هستند، هشدار ميدهد.

 

نتيجهگيري

اين روايات بهروشني از عدم تعيين وقت براي ظهور مهدي موعود (عجلاللهتعاليفرجهالشريف) توسط اهل بيت (عليهمالسلام) حکايت دارند و به جامعه شيعه يادآور ميشوند که هرگونه ادعاي خلاف اين، ناشي از دروغ و فريب است.

با توجه به اين روايات، لازم است تا مؤمنان از پيروي از چنين ادعاهايي خودداري کنند و به جاي آن، به تقويت ايمان و عمل صالح بپردازند تا در زمان ظهور، در صف ياران واقعي آن حضرت باشند.

منبع: HAWZAH NEWS

اطلاعاتی برای نمایش وجود ندارد.