شرکت اپل با تمرکز بر روي طراحي رباتهاي انساننما و غير انساننما به طور فعال در حال تحقيق در حوزه رباتيک است.
به گزارش ايسنا، به گفته مينگچي کو(Ming-Chi Kuo)، تحليلگر قديمي اپل، کار اين شرکت در اين زمينه هنوز در مراحل اوليه است و احتمال عرضه محصول به بازار انبوه تا قبل از سال 2028 وجود ندارد.
اين افشاگري به دنبال مقالهاي تحقيقاتي از اپل است که تعاملات انساني با رباتها را بررسي ميکند.
در حالي که اين تحقيق به رباتهاي مصرف کننده احتمالي آينده اشاره ميکند، اما در درجه اول به عنوان يک مطالعه اثبات مفهوم به جاي يک برنامه محصول مشخص عمل ميکند.
چالشهاي اوليه تحقيق و توسعه
مينگچي، فعاليت رباتيک اپل را به عنوان «اثبات اوليه مفهوم» توصيف ميکند و آن را با پروژه رها شده «خودروي اپل»(Apple Car) مقايسه ميکند. وي بر اساس پيشرفت فعلي و جدول زماني توسعه تخمين ميزند که يک ربات بالقوه اپل تا قبل از سال 2028 وارد توليد انبوه نخواهد شد.
تحقيقات رباتيک اپل به دليل سطح غيرمعمول شفافيت، بهويژه براي شرکتي که به پنهانکاري شناخته ميشود، برجسته است. برخلاف ساير پروژهها مانند آيفون تاشوي شايعه شده، اپل در مورد کار خود در زمينه رباتيک کمي دست و دل بازتر بوده است.
اين شفافيت ممکن است به دليل ماهيت تحقيقات رباتيک باشد که اغلب به همکاري با دانشگاهها و مراکز تحقيقاتي عمومي متکي است.
بسياري از شرکتهاي رباتيک براي استخدام استعدادها به اندازه کافي سريع تلاش کردهاند تا با پيشرفتهاي سريع هوش مصنوعي در سالهاي اخير همگام شوند. شرکت اپل نيز ميتواند خود را به عنوان گزينهاي جذاب براي مهندسان برتر در اين زمينه معرفي کند.
طراحيهاي انساننماي اپل در مقابل طرحهاي غير انساننما
مينگچي تاکيد ميکند که شرکت اپل بيشتر بر نحوه تعامل کاربران با رباتها تمرکز ميکند تا اينکه به طور دقيق شکل فيزيکي آنها را تعريف کند.
وي ميگويد: در حالي که صنعت در مورد شايستگيهاي طراحيهاي انساننما در مقابل طرحهاي غيرانساننما بحث ميکند، بررسيهاي زنجيره تامين نشان ميدهد که اپل بيشتر به نحوه درک کاربران از رباتها اهميت ميدهد تا ظاهر فيزيکي آنها. به اين معني که سختافزار و نرمافزار حسگر به عنوان فناوريهاي اصلي عمل ميکنند.
واژه «انتروپومورفيک»(Anthropomorphic) به رباتهايي با ويژگيهاي انسانمانند بدون اينکه کاملاً انساننما باشند، اشاره دارد. به نظر ميرسد اپل در حال بررسي طيف وسيعي از طرحها، از دستيارهاي رباتيک ساده تا رباتهاي انساننماي پيشرفته است.
به گفته مينگچي، اپل سيستمهاي رباتيک خود را به عنوان بخشي از «اکوسيستم خانه هوشمند آينده» تصور ميکند. اين ميتواند به معناي هر چيزي باشد؛ از يک ربات کاملا انساننما که براي کمک به کارهاي خانه طراحي شده است گرفته تا يک دستگاه خانه هوشمند با بازوهاي رباتيک يا شايد حتي يک ربات لامپي زيبا.
شايعات حاکي از آن است که اپل به سمت دومي بيشتر متمايل است، چرا که نقطه شروع عمليتري خواهد بود.
هنوز راه بسياري تا توسعه يک ربات کاملا انساننما که بتواند لباسهاي شسته شده را تا بزند، وجود دارد و اپل ابتدا بايد تقاضاي مصرف کنندگان را براي يک ربات خانگي فراتر از محصولات موجود مانند جاروبرقي رباتيک ايجاد و برآورده کند.
رقابت و چشمانداز آينده
بازار رباتيک در حال حاضر به شدت رقابتي است و شرکتهايي مانند تسلا، اگيليتي روبوتيکس، بوستون دايناميکس، فيگور ايآي(Figure AI) و يونيتري روبوتيکس، همگي در حال توسعه مدلهاي انساننماي خود هستند.
يکي از بزرگترين چالشهاي توسعه رباتهاي انساننما، هزينه آن است. در حالي که هدست «ويژن پرو» اپل با قيمت 3499 دلار، گرانقيمت محسوب ميشود، نسل اول رباتهاي انساننماي خانگي اپل حتما گرانتر خواهند بود. اين در حالي است که مقرون به صرفه بودن و قابليت اطمينان، از عوامل کليدي براي پذيرش گسترده هستند.
در حال حاضر، شرکتها رباتهاي انساننماي صنعتي را در اولويت قرار دادهاند و فرآيندهاي توليد آنها را پالايش ميکنند تا در نهايت قيمتها را براي مدلهاي مصرف کننده پايين بياورند.
اپل سابقه ورود محتاطانه به بازارهاي مختلف را دارد. پس از کنار گذاشتن پروژه Apple Car خود و مواجهه با واکنشهاي متفاوت نسبت به هدست «ويژن پرو» و هوش اپل(Apple Intelligence)، اين شرکت احتمالاً با تامل دقيقتر به حوزه رباتيک نزديک ميشود.
دنياي فناوري مملو از آزمايشهاي شکست خورده رباتهاي خانگي است و اپل بايد قبل از حرکت رو به جلو، ارزش خود را در اين فضا ثابت کند.
اظهار نظر 0
روزنامه به دیدگاه شما نیازمند است،از نظراتتون روی موضوعات پیشوازی خواهیم کرد.