معاون سلامت اجتماعي سازمان بهزيستي هشدار داد: روند و آمار خودکشي در کشور رو به افزايش و نگرانکننده است.
سيدحسن موسوي در سلسله نشستهاي تخصصي با عنوان «خودکشي از ريشه تا درمان» که توسط جهاد دانشگاهي البرز برگزار شد، گفت: 123 خط تماسي است که به صورت ملي راهاندازي شده و پاسخگوي مردم براي مداخله در زمينه آسيبهاي اجتماعي، خشونتهاي خانگي، فرار زنان و دختران در معرض آسيب و خودکشي است.
وي بيان کرد: در اين حوزه گروههاي مختلفي پوشش داده ميشود که يکي از اين گروههاي هدف، افرادي هستند که تمايل به خودکشي داشته يا به آن اقدام ميکنند.موسوي با هشدار نسبت به اينکه روند خودکشي در کشور نگرانکننده است؛ ادامه داد: متناسب با افزايش و گسترش آسيبهاي اجتماعي و رفتاري، خدمات پايگاه اورژانس اجتماعي هم گسترش پيدا کرده است.
معاون سلامت اجتماعي سازمان بهزيستي خاطرنشان کرد: اگر فردي افکار خودکشي داشته باشد يا اينکه نسبت به آن اقدام کند؛ امروز ما سيستمي در اختيار داريم که در قالب اورژانس اجتماعي در آن مداخله کرده و به کمک افراد آسيبديده ميآيد.
وي يادآور شد: بر اساس آمار پزشکي قانوني، روند خودکشي منجر به فوت در حال افزايش است. در اين راستا براي تسهيل دسترسي مردم به خدمات مشاورهي از راه دور و حضوري، ايجاد و گسترش اورژانس اجتماعي يکي از استراتژيهايي است که سازمان بهزيستي با حمايت سازمان برنامه و بودجه در کشور براي کاهش اين آمارها دنبال ميکند.
موسوي گفت: مداخله در امر خودکشي کار بسيار سختي است و فشارهاي زيادي به همکاران وارد ميکند، اما فقط فرد، محور مداخلهي ما نيست و محيط اجتماعي و خانواده فرد هم در اين زمينه پوشش داده ميشوند.اين مسئول بيان کرد: پيش از اين زيرساختهاي کمي در اختيار داشتيم و از طرفي مردم آشنايي کمي با خدمات اين پايگاه داشتند. اما در حال حاضر تماسها و مداخلات اين مرکز به دنبال آگاهيبخشي و توسعهي خدمات، افزايش يافته است.
معاون سلامت اجتماعي سازمان بهزيستي با بيان اينکه خدمات اورژانس اجتماعي کاملا رايگان است، مطرح کرد: خدمات اين مرکز محرمانه و کاملا غيرقضايي است و رويکرد مداخلهي رواني و اجتماعي را براي کمک به افراد آسيبديده دنبال ميکند.
وي توضيح داد: به همراه اين خدمات، مشاور حقوقي، مددکار اجتماعي و روانشناس هم ديده شده است. اما عليرغم اينکه در تشکيلات استقرار روانپزشک پيشبيني شده بود، بهرهمندي از روانپزشکان بهصورت ارجاع يا قرارداد ساعتي است.
معاون سلامت اجتماعي سازمان بهزيستي ادامه داد: براي کاهش مدتزمان رسيدن اورژانس اجتماعي به محل خدمات گيرنده و فرد آسيبديده، به زيرساختها و امکانات بيشتري نياز داريم.وي در ادامه با اشاره به سامانه تلفني مشاوره 1490 بهزيستي، گفت: علاوهبر اين بهوسيله تماس با سامانه 1480 يا صداي مشاور و نيز مراکز مشاوره حضوري در اين حوزه، خدمات موردنياز به مردم ارائه ميشود.
موسوي افزود: طبيعتا در سامانه 123 اطلاعات اوليه در يک بازه زماني 5 تا 7 دقيقه دريافت ميشود اما در مورد سامانه 1480 مشاورهها ميتواند از 30 تا 45 دقيقه به طول بيانجامد.وي با بيان اينکه بيش از 3000 مرکز مشاوره حضوري بيشترين امکان را براي دريافت خدمات دولتي بهزيستي فراهم کردهاند، اظهار کرد: در صداي مشاور تا 12 شب کارشناسان پاسخگوي مردم در حوزههاي مختلف از جمله خودکشي هستند.
موسوي ادامه داد: حدود 386 مرکز اورژانس اجتماعي در کشور فعاليت ميکند. در شهرهايي که اورژانس مستقر نيست يا سطح سه روزانه دارند؛ کارشناسان بهصورت برخط پاسخگوي مردم هستند.
معاون سلامت اجتماعي سازمان بهزيستي با تاکيد بر ضرورت توسعه زيرساختهاي اورژانس 123، تصريح کرد: براي سالجاري تربيت سوپروايزر در حوزه خودکشي و در استانهاي مختلف بهويژه مناطقي که آمار بالاتري از نظر توزيع و پراکندگي داريم، برنامهريزي شده است و به دنبال آن توسعه کمي و کيفي آموزشها را خواهيم داشت.
وي گفت: بسياري از مردم، خطوط تلفني و مراکز دولتي اورژانس اجتماعي را ميشناسند و مردم بيشترين تماسگيرندگان با اين اورژانس هستند. با اينحال هنوز به اندازه ساير شمارههاي فوريتي مثل 110 اين پايگاه هنوز شناختهشده نيست.
موسوي با اشاره به برنامهريزي براي افزايش آگاهي عمومي درباره فعاليتهاي اورژانس 123 در سالجاري، يادآور شد: در حال حاضر ميزان مداخلات اين پايگاه به حدود 9000 مداخله رسيده است که اين عدد در سال 1400 حدود 5000 مداخله بوده است.وي افزود: افزايش اين آمارها نشان ميدهد که هم مردم شناخت بيشتري از اورژانس 123 پيدا کردهاند و هم سازمان توانسته براي دسترسي مردم به اين خدمات ظرفيتهاي بيشتري را ايجاد کند.
اظهار نظر 0
روزنامه به دیدگاه شما نیازمند است،از نظراتتون روی موضوعات پیشوازی خواهیم کرد.