مروري خلاصهوار بر ساير رويدادهاي اصلي دوران ظهور در جهان (14)
علامات ظهور(11)
دوم: بيداري مردم جهان(3)
لاـزم است به اين نکته هم اشاره شود که پـذيرش مردمي، زماني قابل اعتماد بوده و رهبر، ميتوانـد به آن تکيه کنـد که علاـم آمـادگي مردم، واقعي و بر اساس نياز و معرفت باشـد، نه از روي احساسات. به عبارت ديگر، مردم بايـد به انـدازهاي از رشد و آگاهي برسند. که درك کنند ايدهها و ايسمهاي بشـري و ساخته انديشه و فکر محدود انسانها، و حکومتهايي که بر پايه اين ايدئولوژيها به وجود ميآيند نميتوانند بشـر را از اين گرداب تباهي نجات دهند؛ بلکه تنها در سايه حکومت و حاکميت مرد آسماني و پيشواي عادل الهي، انسانها ميتوانند طعم زندگي خوب انساني را به دست آورند.
البته براي تحقق يک انقلاب در جامعه، راه ديگري نيز وجود دارد و آن اين که به قدري ظلم و سـتم و فساد و تباهي در جامعه گسترش يابـد که مردم به سـتوه آمـده و ديگر تـاب تحمل وضـعيت موجود را نداشـته باشـند. در اين صورت نيز جامعه، آماده دگرگـوني و تغيير است. برخي بر اين باورنـد که آمـادگي مردم براي ظهـور منجي آخرين در اين بسـتر رقم ميخورد؛ يعني بايد آن قدر ظلم و تباهي فراوان شود که ديگر مردم خسته شده و واقعا خواستار ظهور باشند(يوسفيان ، 1389: 44-50). اين قول به دليل عدم امکان ايجاد آمادگي دروني و اجتماعي از حيث عده و عده مردود است.
در عصر اخير، نه تنها، ايده »نجات بخشي« و »انتظار منجي مصلح«، جهاني شده و بيشتر اديان بزرگ، تو ّجه وافري به آن داشـتهاند؛ بلکه انديشه »مهدويت« نيز در حال »جهاني شدن« است و مسـلمانان جهان، تو ّجه و علاقه زيادي به آن نشان داده و آن را وارد «گفتمانهاي ديني و عقيدتي» خود کردهاند. برخي از انديشـمندان و متفکران غير مسـلمان نيز، بحثها و نگارشهاي مختلفي درباره «مهـدويت» و آثار و پيامـدهاي جهاني آن داشـتهاند. به هر حال «انديشه اصـلاحطلبانه مهدويت» در حال حاضـر، جهاني شده و اگر تا چند دهه پيش مورد غفلت مسـلمانان و انديشمندان قرار گرفته بود، اينک رويکرد استقبال آميزي به آن شده
است.
آمار و بررسـيهاي انجام شده - به خصوص در موسم حج و يا در انتفاضه فلسـطين و در راس آن راهپيمايي اربعين - نشانگر تغيير و تحولي عميق در انـديشههاي مسـلمانان درباره «حکومت جهاني حضـرت مهـدي عجل االله تعالي فرجه الشـريف» است و پرسـشها و جست و جوهاي علمي برخي از مسلمانان نيز حاکي از اين تحّرك و تحّول عظيم است.
خداونـد منـان از روي حکمت بـالغهاش براي جلوگيري از مدعيان دروغين، نشانههاي فراواني قرار داده که گزارش آنها در کتب آسماني و احاديث نوراني پيشوايان معصوم عليهم السلام به صراحت آمده که تعداد آنها از مرز 2000 ميگذرد.
بيش از 90 درصد اين نشانهها تاکنون اتّفاق افتاده و شـمار انـدکي از آنها باقي مانده که آنها نيز از علايم غيرحتمي است و امکان اين معني هست که انسانها پس از يأس و نوميـدي از قـدرتهاي بزرگ و مجامع بينالمللي، احساس اضـطرار نموده، يکـدل و يک جهت به سوي پروردگار روي آورده، براي فرج تنها منجي جهان دست به نيايش بردارند و خداوند منان فرمان ظهور آن حضرت را صادر فرمايد و پيش از آنکه آن نشانهها وقوع پيدا کند، رهائيبخش جهان ظهور نموده، کاخهاي ظلم و استبداد را ويران نمايد و جهاني آباد بر ويرانههاي کاخهاي ستمگران بنياد نهد.(مهديپور ، 1389: 12).
در ميـان بيش از 2000 تـابلويي که فرا راه راهيان نور و منتظران ظهور نصب شـده، تنها پنـج تابلو وجود دارد که تاريـخ قطعي ظهور و فاصله مشخص سالکان کوي محبوب را تا سرمنزل مقصود نشان مي دهد(همان: 21).
منبع:
1- يوسفيان، مهدي(1389) شرايط ظهور، بنياد فرهنگي حضرت مهدي موعود، مرکز تخصصي مهدويت
2- مهدپور، علي اکبر(1389) پژوهشي پيرامون علائم حتمي ظهور، مشهد، نورالکتاب، ضامن آهو
اظهار نظر 0
روزنامه به دیدگاه شما نیازمند است،از نظراتتون روی موضوعات پیشوازی خواهیم کرد.