اظهار نظر 0

روزنامه به دیدگاه شما نیازمند است،از نظراتتون روی موضوعات پیشوازی خواهیم کرد.

  • برگزیده خوانندگان
  • همه
مرتب کردن بر اساس : قدیمی تر

افراد با مدرک تحصيلي پايين زودتر جذب بازار مي شوند!

کارشناسان از مدرک‌گرايي به عنوان يکي از معضلات جامعه نام مي برند که در عدم جذب دانش آموختگان به بازار کار اثر گذار بوده است.

افراد با مدرک تحصيلي پايين زودتر جذب بازار مي شوند!

 

به زعم آنها، مدرک گرايي و ضعف مهارت آموزي در جامعه باعث شده تا بيشتر جوانان با وجود هزينهاي که خانوادهها براي تحصيل آنها انجام ميپردازند، بازار کاري پيش روي خود نبينند و عمدتا با بيکاري دست و پنجه نرم کنند.

به گزارش ايسنا، رهبر معظم انقلاب بارها در تاکيدات خود توجه به اهميت مراکز فني و حرفهاي در «مهارت افزايي و کارآمدي نسل جوان» را يکي از اولويتهاي آموزش و پرورش برشمرده و تاکيد فرمودند که بايد استعدادهاي دانشآموزان شناسايي و پرورش داده شوند تا استعدادهاي پرورشيافته بتوانند منشأ ابتکار در مشاغل و حرفههاي گوناگون شوند.

ايشان توسعه مهارتهاي فني از طريق توجه به هنرستانهاي فني و صنعتي، دانشگاههاي علمي و کاربردي و آموزشکده هاي فني و حرفهاي را ضروري برشمرده و گفتند:» کشور به موازات نياز به علم، به پنجههاي کارآمد هم نياز دارد. «

رئيس سازمان آموزش فني وحرفه اي مي گويد: مدرک گرايي از آفات بزرگ نظام آموزشي است که نه تنها براي سيستم آموزشي بلکه براي کل جامعه يک آسيب جدي محسوب مي شود.

رئيس سازمان آموزش فني وحرفه اي مي گويد: مدرک گرايي از آفات بزرگ نظام آموزشي است که نه تنها براي سيستم آموزشي بلکه براي کل جامعه يک آسيب جدي محسوب مي شود.

مقام معظم رهبري در سخنراني خود به مناسبت روز کارگر نيز راه اندازي مراکز آموزشي براي کارگران را حياتي خوانده و بر ارتقاي سطح مهارت کارگران تاکيد فرمودند.

با وجود آنکه بخش اعظمي از سرمايهها و نيروهاي کار کشور را جوانان تحصيلکرده تشکيل ميدهند اما بخش عمده اي از اين نيروهاي آماده به کار در راه يابي به بازار کار ناموفق هستند.

برابر آمارها بيش از 40 درصد جمعيت بيکار کشور را فارغ التحصيلان دانشگاهي تشکيل ميدهند که به گفته کارشناسان اين امر پيامد تب مدرکگرايي در جامعه است که اکثر خانوادههاي ايراني را گرفتار کرده است.

غلامحسين حسيني نيا ـ معاون وزير کار و رئيس سازمان آموزش فني و حرفهاي ـ معتقد است: مدرک گرايي از آفات بزرگ نظام آموزشي است که نه تنها براي سيستم آموزشي بلکه براي کل جامعه يک آسيب جدي محسوب مي شود.

وي بر ضرورت توسعه فرهنگ مهارتآموزي در جهت جلوگيري از مدرکگرايي و به بار نشستن خلاقيت و کارآفريني دانش آموزان تأکيد دارد.

معاون وزير کار، «مهارت گرايي» را کليدي براي تمامي قفلها دانسته و مي گويد: توسعه خارج از شعار آموزشهاي مهارت محور و دوري از مدرکگرايي به عنوان شاه کليد اشتغال پايدار و حل چالشهاي جامعه محسوب مي شود و سازمان آموزش فني و حرفهاي در به بار نشستن اين امر گام برداشته است.

رئيس سازمان آموزش فني و حرفهاي، با اشاره به آموزش و تربيت نيروي متخصص و متناسب با نيازهاي بازار، بر لزوم ارتقاي توان کارآفريني، کمک به توليد ثروت و کاهش فقر در جامعه از طريق توانمندسازي نيروي کار و افزايش سهم سرمايه انساني از طريق آموزش، مهارت، خلاقيت و تجربه تاکيد کرده است.

در حال حاضر کشورهاي پيش رو و توسعه يافته به اين نتيجه رسيده اند که شيوههاي متنوعي را براي توسعه ساختارهاي آموزشي و هماهنگي ميان بخشهاي صنعت و آموزش به کار گيرند.

علي اصلاني ـ فعال حوزه کار ـ در گفت وگو با ايسنا، ايجاد فرهنگ کار را در تغيير نگاه و نگرش جوانان از مدرکگرايي به مهارت آموزي موثر دانسته و مي گويد: افرادي که داراي مدارک تحصيلي پايين تر هستند، زودتر جذب بازار کار مي شوند ولي جواناني که با مدارک بالاتر فارغ التحصيل شده اند هر پيشنهاد کاري را نمي پذيرند و بلافاصله ارزش آن کار را مدنظر قرار مي دهند.

وي مي گويد: بازار کار رشته هاي فني و مهارتي، هيچ وقت کساد نيست و بيشتر تعميرکاران و مکانيک هاي خودرو جزوه رشته هاي فني و حرفه اي و کار و دانش هستند که تعداد مراجعات آنها زياد است در حالي که شايد مدرک تحصيلي بالايي هم نداشته باشند ولي چون بازار کار برايشان فراهم بوده درآمد خوبي دارند.

اصلاني معتقد است: در صورتي که معضل مهارتآموزي در کشور حل شود، بخش اعظمي از مشکل اشتغال غيررسمي و ناپايدار در کشور نيز برطرف خواهد شد. مدرکمحوري يا مدرکگرايي معضلي است که از بيتوجهي به افراد خلاق، نوآور و کارآفرين و توجه به مدرک و استخدام دولتي پديد ميآيد. بي ترديد مدرکگرايي يکي از ابعاد افزايش معضل بيکاري به شمار مي رود و عبور از آن، نيازمند ترويج فرهنگ کار و بسترسازي براي بهبود فضاي کسب و کار و اصلاح برخي قوانين و مقررات است.

اطلاعاتی برای نمایش وجود ندارد.