اظهار نظر 0

روزنامه به دیدگاه شما نیازمند است،از نظراتتون روی موضوعات پیشوازی خواهیم کرد.

  • برگزیده خوانندگان
  • همه
مرتب کردن بر اساس : قدیمی تر

ابراز تمايل چين به همکاري در بنادر جنوبي ايران

ايران و چين به عنوان دو کشور با روابط تاريخي و تمدني عميق، در سال‌هاي اخير گام‌هاي موثري در جهت تقويت همکاري‌هاي اقتصادي در زمينه‌هاي مختلفي از جمله انرژي، زيرساخت‌ها، تجارت، فناوري و سرمايه‌گذاري مشترک برداشته‌اند. تحولات جهاني، رويدادهاي ژئوپليتيکي و روي کار آمدن ترامپ به عنوان رئيس‌جمهور منتخب آمريکا، زمينه‌هاي همکاري نزديک‌تر ميان دو کشور را فراهم کرده‌است.

ابراز تمايل چين به همکاري در بنادر جنوبي ايران

ايران و چين در سالهاي اخير با وجود تحريمها، روابط ديپلماتيک، اقتصادي و تجارت دوجانبه را تقويت کردهاند به طوري که چين در حال حاضر شريک اول تجاري و بزرگترين خريدار نفت ايران به حساب ميآيد.

روند تجاري دو کشور براساس آمارهاي تجارت جهاني، روند نسبتا صعودي رو در دهه گذشته تجربه کردهاست. چين به عنوان بزرگترين شريک تجاري ايران، واردات کالاهايي نظير نفت، پتروشيمي و محصولات کشاورزي از ايران را افزايش داده و از سوي ديگر، ايران نيز واردات کالاهايي نظير ماشينآلات، تجهيزات الکترونيکي و محصولات صنعتي از چين را در دستور کار قرار داده است.

چين به عنوان يکي از بزرگترين شرکاي تجاري ايران، از سال 2016 با امضاي توافقنامههاي مختلف، تمايل خود را براي فعاليت در بنادر جنوبي ايران نشان دادهاست. در واقع، اين همکاريهاي اقتصادي و تجاري بين ايران و چين به ويژه در حوزه زيرساختها و بنادر جنوبي ايران نه تنها به توسعه اقتصادي ايران کمک ميکند، بلکه چين را نيز در راستاي تحقق اهداف خود در طرح يک کمربند- يک راه (Belt and Road Initiative) ياري ميکند.

يکي از 6 کريدور مطرح شده در ابتکار BRI چين در سال 2013، کريدور چين-آسيايمرکزي-غرب آسيا است که چين را از طريق ايران به غرب آسيا ميرساند و علاوه بر دسترسي زميني به منطقه انرژي دنيا، آنها را از چالشهاي دريايي در تنگههاي مالاکا و درياي چين، دور ميکند.

چين و ايران در مارس 2021 به توافقنامه همکاري استراتژيک 25 ساله دست يافتند. براساس بخشي از اين توافق، چين قرار است 400 ميليارد دلار در پروژههاي زيرساختي در ايران سرمايهگذاري و موقعيت ايران را به عنوان يک حلقه مهم در امتداد جاده ابريشم جديد تثبيت کند.

مطابق نظر کارشناسان، ايران و چين بيش از پيش به يکديگر نزديک شدهاند و با تعريف کريدور ريلي-جادهاي مستقيم و غيرمستقيم بين دو کشور، ايران ميتواند پيوند دهنده شرق و غرب آسيا باشند. چند وقت پيش نيز حساب بريکس در فضاي مجازي از شروع ساخت جاده پيوند دهنده ايران و چين از مسير افغانستان خبر داد تا چينيها بتوانند به بازار غرب آسيا به خصوص منابع نفتي ايران از مسيري سريعتر و ايمنتر دسترسي داشتهباشند.

سفير چين در ايران، زونگ پيوو، در مقالهاي جديد با عنوان «از فرصتها براي ايجاد نکات برجسته جديد در همکاري بين چين و جنوب ايران استفاده کنيم» نوشت: اخيراً از استان هرمزگان واقع در جنوب ايران و در سواحل شمالي خليج فارس بازديد کردم و با مردم محلي از همه اقشار تبادل نظر عميقي داشتم.

بيش از 2000 سال پيش، چين و ايران از طريق جاده ابريشم باستاني به عنوان پلي براي «جاده ابريشم دريايي» به هم متصل بودند. از آن زمان به بعد، چين و جنوب ايران از جريان بيپايان کشتيهاي تجاري و رونق مبادلات روزافزون کالاها و مردم استفاده کردهاند.

بيش از 600 سال پيش ژنگ هه، دريانورد چيني سلسله مينگ، ناوگان خود را در هفت سفر طولاني هدايت کرد که سه بار آن به منطقه هرمزگان رسيد. امروز چين و جنوب ايران از شرايط عملي مساعدتر، بنيان مادي غنيتر و فرصتهاي بهتري براي همکاري برخوردارند.

امروز نيز سفير چين در ايران، در چهاردهمين مجمع عمومي حزب موتلفه اسلامي که با حضور جمعي از مسئولان داخلي و بينالمللي برگزار شد، حضور يافت. وي با اشاره به اين که در سال 2024 روابط ايران و چين ارتقا بسياري داشته است، اظهار کردهبود قصد ما اين است که روابطمان را تقويت بخشيم، رئيس جمهور ايران نيز نقشه راه ميان چين و ايران را ترسيم کرد و اين روابط را تعميق بخشيد.

مهدي باقري، کارشناس ترانزيت عنوان کرد در اتصال دومين قدرت اقتصادي دنيا به غرب آسيا، ايران مزيت نسبي دارد و مي تواند چين را از طريق آسياي مرکزي يا افغانستان و حتي پاکستان، به بنادر جنوبي ايران متصل کند. ايران در ابتکار راه ابريشم جديد چين، نقش به سزايي دارد که مي بايست با درک تحولات، بازي برد-برد چين در بندرعباس را مدنظر قرار بدهيم و از تعللها و بهانهجوييهاي مسئولان براي اين منظور اجتناب شود.

براساس نظر کارشناسان، ايران بايد براي ايفاي نقش مؤثرتر در ابتکار کمربند-راه چين، شرايط منطقهاي و نيازهاي طرف مقابل را به خوبي درک کرده و رويکرد برد-برد را اتخاذ کند. يکي از عرصههاي مهم همکاري، توسعه زيرساختها در بندرعباس و پل 2.2 کيلومتري خليچفارس-قشم به شمار ميروند.

منبع: خبرگزاري فارس

اطلاعاتی برای نمایش وجود ندارد.