اظهار نظر 0

روزنامه به دیدگاه شما نیازمند است،از نظراتتون روی موضوعات پیشوازی خواهیم کرد.

  • برگزیده خوانندگان
  • همه
مرتب کردن بر اساس : قدیمی تر

گردن آويز سرطان بر گردن نوجوانان

درحالي که مسئولان وزارت بهداشت اعلام مي‌کنند که براي مبارزه با سيگارهاي الکترونيکي اقداماتي صورت گرفته است، اما همچنان شاهد افزايش فروش اين سيگارها هستيم.

گردن آويز سرطان بر گردن نوجوانان

به گزارش مهر، اين روزها جوانان و نوجواناني در اطرافمان به چشم ميخورند که دستگاههاي کوچک و مستطيل شکلي به گردن انداخته و با بعد از يک پک زدن به آن با دود غليظي فضا را پر ميکنند. مصرفکنندگاني که باورشان اين است که سيگارهاي الکترونيکي و انواع ويپها جايگزين خوبي براي سيگارهاي قديمي و حتي ترک تدريجي و دائمي آنها هستند. اين در حالي است که مطالعات دانشگاهي و تحقيقات حاکي از آن است که دو ماده اوليه موجود در سيگارهاي الکترونيکي، پروپيلن گليکول و گليسيرين گياهي براي سلولها سمي هستند و هر چه مواد موجود در يک مايع الکترونيکي بيشتر باشد، سميتر و مهلکتر است.

چندي پيش نيز رسانه هلث دي نيوز، به نقل از «اميلي استوکينگز»، يکي از محققان دانشگاه سيدني، نوشت «در کوتاه مدت، نيکوتين ممکن است احساس اضطراب و استرس را کاهش دهد و جوانان ممکن است به سراغ سيگارهاي الکترونيکي به عنوان مکانيزم مقابله بروند. صرف نظر از اينکه آيا بيماري رواني بر سيگار تأثير ميگذارد يا برعکس، واضح است که اگر ميخواهيم از شروع استفاده از سيگارهاي الکترونيکي جلوگيري کنيم، بايد به سلامت روان نيز توجه کنيم.»

 

ارتباط مصرف دخانيات و افسردگي

 

اين مطالعه نشان داده در مقايسه با کودکاني که سطح استرس پاييني دارند، افرادي که سطح استرس متوسطي دارند، 74 درصد بيشتر احتمال دارد که به سيگار الکترونيکي روي بياورند و آنهايي که سطح استرس بالايي دارند، 64 درصد بيشتر احتمال دارد که اين سيگار را بکشند. و استفاده از سيگار الکترونيکي در ميان نوجواناني که سلامت روان شأن را پايين ارزيابي ميکردند در مقايسه با افرادي که آن را بالا ارزيابي ميکردند، 105 درصد بيشتر بود.

 

اسانسهايي آغشته به مواد اعتيادآور

 

فرهاد حبيبزاده، معاون اجرايي مبارزه با دخانيات ايران در پاسخ به اين پرسش که آيا، سيگار الکترونيکي و ويپ ميتواند جايگزين سيگارهاي سنتي و روشي براي ترک تدريجي نيکوتين از بدن باشد، ميگويد: به طور کلي سيگار يک وسيله انتقال نيکوتين محسوب ميشود. به همين خاطر است که ما به سيگار وابسته نميشويم، ما به نيکوتين وابسته ميشويم. در واقع براي ترک سيگار نميتوان به دنبال جايگزين بود. چرا که هر ابزاري که براي ترک سيگار به کار بگيريم، نياز به مواد حاوي نيکوتين داريم.

حبيبزاده در رابطه با اسانسهايي که داخل سيگارهاي الکترونيکي ميگويد که اين اسانسها که آغشته به مواد اعتياد آورند گاهاً وابستگيهاي بيش از نيکوتين را دارد. افرادي که سمت اينگونه اسانس ميروند در سيگارهاي الکترونيکي وابستگي بيشتري را تجربه ميکنند و ترک کردن به مراتب دشوارتر ميشود.

 

سيگارهاي الکترونيک قاچاق هستند

 

هرچند در نگاه عموم مردم وزارت بهداشت به عنوان متولي سلامت جامعه شناخته ميشود اما بهزاد ولي زاده رئيس دبيرخانه ستاد کشوري کنترل دخانيات وزارت بهداشت درباره شيوع مصرف اين سيگارها بين افراد جامعه توضيح ميدهد که سيگارهاي الکترونيک جز موارد قاچاق به حساب ميآيند و به همين دليل ميتوان از ظرفيت قانوني ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز استفاده کرد. موضوع مبارزه با سيگارهاي الکترونيک در دستور کار دو وزارتخانه «بهداشت، درمان و آموزش پزشکي» و «صنعت، معدن و تجارت» قرار گرفته است.

وي درباره برخي از تقاضاها براي رسميت بخشيدن عرضه سيگارهاي الکترونيک به صورت قانوني ميگويد که اگرچه تلاشها و اقداماتي براي مبارزه با سيگارهاي الکترونيک صورت گرفته اما تقاضاهايي براي اجازه فعاليت در زمينه توليد، عرضه و رسميت بخشيدن اين سيگارها انجام ميشود. وزارت بهداشت زير بار صدور مجوز براي توليد، فروش و عرضه سيگارهاي الکترونيک نميرود؛ چرا که مضرات اين سيگارها شناخته شده است.

وليزاد توضيح ميدهد که وزارت بهداشت نسبت سمي بودن و سرطانزا بودن مواد سيگارهاي الکترونيک گزارش داده است؛ همچنين مواردي در ارتباط با انفجار در صورت مصرفکنندهها گزارش شده است. افرادي که با وجود تمام اطلاعرسانيها صورت گرفته و هشدارهاي داده شده، نسبت به مصرف اين سيگارها اقدام ميکنند، با اراده خود از مواجهه با خطرات اين محصولات آسيبرسان استقبال ميکنند.

اين اظهارات درحاليست که بر اساس اعلام محمدرضا مسجدي دبيرکل جهاني مبارزه با دخانيات مصرف سيگار در ايران به طور متوسط 60 ميليارد نخ در سال است، بيش از 60 هزار ميليارد تومان نيز سالانه صرف درمان بيماريهاي مرتبط بابخش سلامت ميشود و حدود 60 هزار مرگ در کشور در سال ناشي از مصرف و مواجهه با ورود دخانيات برآورد شده است. وضعيت شيوع مصرف دخانيات در سال 1400 در مردان کشور 25.88 و در زنان 4.44 بود که به طور کلي در پنج سال اخير در گروه سني بالاي 18 سال روند افزايشي داشته است.

بررسيهاي ميداني خبرنگار مهر نشان ميدهد که در اوايل ورود سيگارهاي الکترونيکي به کشور اين محصول دخاني به ندرت و فقط در برخي فروشگاههاي شمال تهران به چشم ميخورد اما اخيراً اين اقلام به وفور در دکههاي فروش روزنامه به فروش ميرسد همچنين برخي از سايتها نيز به راحتي درحال فروش اين محصولات هستند، از سوي ديگر با توجه به استفاده فراگير شبکههاي مجازي نظير اينستاگرام فروش اين محصولات به دخترها و نوجوانان با سنين پايين نيز انجام ميشود که لازم است مسؤولان وزارت بهداشت و سازمانهاي مربوطه گامي اساسي براي ساماندهي اين بازار انجام دهند تا در آينده نزديک شاهد سونامي مصرف سيگارهاي الکترونيکي در بين دختران و نوجوانان نباشيم.

اطلاعاتی برای نمایش وجود ندارد.