چين با رونمايي از هشت مدل کشتي پيشرفته در کارخانه کشتيسازي گوانگژوو، گام ديگري در جهت تبديلشدن به قدرت اول صنعت دريايي جهان برداشت؛ ناوگاني که از نفتکشهاي غولپيکر تا کشتيهاي با انتشار صفر کربن را دربرميگيرد.
صنعت دريايي چين با معرفي مجموعهاي از کشتيهاي نسل جديد وارد مرحلهاي تازه از توسعه فناوري شد. شرکت کشتيسازي بينالمللي گوانگژوو، يکي از بزرگترين سازندگان کشتي در شرق آسيا، از هشت مدل پيشرفته کشتي که به طور مستقل توسط متخصصان اين شرکت طراحي و ساخته شدهاند، رونمايي کرد؛ رويدادي که نشاندهنده شتاب چين در رقابت جهاني براي توليد ناوگان کارآمد، سبز و آيندهمحور است.
در ميان محصولات معرفيشده، نفتکش 135 هزار DWT يکي از برجستهترين نمونههاست؛ نفتکشي با ظرفيت بالا که ميتواند نيازهاي روز صنايع انرژي و حملونقل دريايي را پاسخ دهد.
اين شرکت همچنين از کشتي مسافربري مجهز به پيشران پيل سوختي متانول رونمايي کرد؛ نمونهاي نوآورانه که با هدف کاهش انتشار آلايندهها و حرکت به سمت حملونقل دريايي پاک طراحي شده است.
يکي ديگر از مدلهاي مهم معرفيشده، کشتي جرثقيل شناور با توان 5 هزار تن است که کاربردهاي گستردهاي در عمليات فراساحلي، ساختوسازهاي دريايي و صنعت انرژي دارد.
علاوه بر آن، کشتي کانتينري کلاس قطبي با ظرفيت 3440 TEU نشاندهنده تمرکز چين بر مسيرهاي دريايي شمالگان و بهرهگيري از کريدور نوظهور قطب شمال است.
در حوزه حملونقل سبز نيز دو مدل شاخص رونمايي شد: کشتي لوکس دوگانهسوز با ظرفيت 2700 مسافر و کشتي حمل CO مايع با ظرفيت 15 هزار مترمکعب که نقش مهمي در زنجيره صنعت جذب و ذخيرهسازي کربن خواهند داشت.
افزون بر اين، کشتي با انتشار صفر کربن به مساحت 25 هزار متر مربع معرفي شد؛ نمونهاي که مسير آينده ناوگان بدون آلايندگي را نمايندگي ميکند.
در بخش انرژي نيز تانکر MR با موتور هيبريدي توجه کارشناسان را به خود جلب کرده است؛ کشتياي که با ترکيب موتورهاي سنتي و پاک، مصرف سوخت و هزينه عملياتي را بهطور قابلتوجهي کاهش ميدهد.
به گفته تحليلگران، اين رونمايي گسترده نشان ميدهد چين نهتنها در حال تقويت جايگاه خود در بازار جهاني ساخت کشتي است، بلکه با تمرکز بر فناوريهاي سبز، انرژي پاک و مسيرهاي جديد دريايي، در حال ترسيم آينده صنعت حملونقل دريايي جهان است.
اظهار نظر 0
روزنامه به دیدگاه شما نیازمند است،از نظراتتون روی موضوعات پیشوازی خواهیم کرد.