اظهار نظر 0

روزنامه به دیدگاه شما نیازمند است،از نظراتتون روی موضوعات پیشوازی خواهیم کرد.

  • برگزیده خوانندگان
  • همه
مرتب کردن بر اساس : قدیمی تر

کشف کتيبه‌هاي صدر اسلام در عربستان

يک مطالعه جديد نشان مي‌دهد، کتيبه‌اي به زبان عربي باستان بر روي صخره‌اي در نزديکي يک مسجد متروک در پادشاهي عربستان سعودي احتمالاً توسط حنظله بن ابي عامر، صحابي پيامبر، حک شده است. اين صحابي پيامبر در جنگ احد به شهادت رسيد.

کشف کتيبه‌هاي صدر اسلام در عربستان

اگرچه چندين کتيبه مربوط به دوران اوليه اسلام شناخته شده است، نويسندگان آنها نامشخص هستند، به استثناي کتيبهاي در منطقه البهاء عربستان سعودي که ميتوان با آن را با يقين به يکي از صحابه حضرت محمد(ص) به نام حنظله بن ابي عامر نسبت داد که در جريان شرکت او در جنگ احد کشته شد.

اين کتيبه که محققان در مطالعه جديدي که در شماره آوريل مجله مطالعات شرق نزديک منتشر شد، تجزيهوتحليل کردند، دومين کتيبه تأييد شده مرتبط با زمان پيامبر(ص) است.

اين کتيبه دوم در اوايل قرن هفتم قبل از انتشار اسلام در شبهجزيره عربستان نقش شده و شاهد مهمي از مراحل مختلف انتشار اسلام در جزيرةالعرب است.

با اينحال، هنوز نسبت به هويت نويسنده کاملاً مطمئن نيستند.

به گفته پژوهشگران تا حدي تاريخ ايام نخست اسلام را روشن ميسازد. به گفته احمد الجلاد، استاد مطالعات عربي در دانشگاه ايالتي اوهايو اين دوره پوشيده از رمز و راز است.

هنگاميکه يوسف بلين، خطاط ترک از مسجدي قديمي در شهر طائف بازديد ميکرد که گمان ميرود توسط علي بن عبدالعزيز ساخته شده است، متوجه دو کتيبه بر روي صخرهاي بيرون زده در فاصله 100 متري مسجد شد. در سال 2021، اين موضوع دوباره از سوي پژوهشگران مورد توجه قرار گرفت.

نويسندگان با بررسي زندگينامه حضرت محمد(ص) و شجرهنامهها، دريافتند که اين متن به زبان عربي قديم و متعلق به اواخر قرن ششم تا اوايل قرن هفتم ميلادي ميرسد و به نظر ميرسد با توجه به شواهد و قراين از سوي حنظلة بن ابي عامر، صحابي شهيد پيامبر در جنگ احد، بر سنگ نقش شده است

اطلاعاتی برای نمایش وجود ندارد.