رئيس هيئت مديره انجمن CNG گفت: يکي از مهمترين دلايل وابستگي به واردات بنزين، بيتوجهي به صنعت سيانجي و کاهش مصرف اين سوخت پاک است.
محسن جوهري در نشست خبري با اشاره به اينکه ميزان واردات بنزين در سال 1402 که بالغ بر 2 ميليارد دلار بوده، در سال جاري به حدود 3 ميليارد دلار افزايش پيدا ميکند، گفت: يکي از مهمترين دلايل وابستگي به واردات بنزين، بيتوجهي به صنعت سيانجي و کاهش مصرف اين سوخت پاک است.
وي ادامه داد: در دهه 80 سياستهاي کلان کشور بر افزايش سهم سيانجي در سبد سوخت خودروهاي سبک متمرکز بود و اين سياست توانست رشد افسارگسيخته مصرف بنزين را کنترل کند. اما طي سالهاي اخير، اين روند معکوس شده و هر سال شاهد کاهش سهم سيانجي در سبد سوخت خودروها هستيم.
جوهري با اشاره به کاهش 5 ميليون متر مکعبي مصرف سي ان جي در سال جاري اضافه کرد: يکي ديگر از دلايل کاهش مصرف سي ان جي را ميتوان در کاهش توليد خودروهاي دوگانهسوز جست و جو کرد به طوري که در گذشته، بخش قابلتوجهي از خودروهاي داخلي بهصورت دوگانه سوز توليد ميشد که اکنون توليد خودروهاي دوگانه سوز تقريباً متوقف شده است.
در کنار اين موضوع عدم اجراي مصوبه شوراي اقتصاد براي تبديل يک ميليون خودروهاي بنزيني به دوگانهسوز در سال 1398 از ديگر مسائلي است که منجر به کاهش مصرف CNG شده است.
وي ادامه داد: در حالي که بسياري از کشورها در حال توسعه و واردات خودروهاي گازسوز و کممصرف هستند، ايران سالهاست که از واردات خودروهاي دوگانهسوز غفلت کرده است. اين در حالي است که ورود خودروهاي گازسوز ميتوانست به کاهش مصرف بنزين و رونق دوباره صنعت سيانجي کمک کند.
وي با انتقاد از عدم پرداخت حقالعمل جايگاه داران سي ان جي اضافه کرد: جايگاهداران سيانجي با مشکلات جدي در تأمين هزينههاي جاري، پرداخت حقالعمل و نگهداري تجهيزات مواجه هستند. بسياري از اين جايگاهها به دليل ضرردهي در آستانه تعطيلي قرار دارند، و اين امر باعث شده که دسترسي به سيانجي براي مصرفکنندگان سختتر شود.
جوهري با اشاره به اينکه در سال جاري، هزينه برق جايگاههاي سيانجي بهشدت افزايش يافته است، خاطر نشان کرد: در حالي که حقالعمل جايگاهداران متناسب با اين افزايش هزينهها اصلاح نشده، پرداخت قبوض برق، ديون دولتي و حتي حقوق و مزاياي پرسنل براي بسياري از جايگاهها غيرممکن شده است.
رئيس هيئت مديره انجمن سي ان جي اضافه کرد: کاهش مصرف سيانجي و افزايش وابستگي به بنزين منجر به افزايش واردات بنزين شده است به طوري که سال گذشته دو ميليارد دلار واردات بنزين داشتيم که امسال به 3 ميليارد دلار رسيده است که اگر CNG را توسعه ميداديم اکنون با چنين چالشي مواجه نبوديم که به وارد کننده بنزين تبديل شويم.
وي ادامه داد: چرا بايد پول کشور صرف واردات بنزين شود، درحاليکه ميتوان با حمايت از جايگاههاي سيانجي، مصرف بنزين را کاهش داد، اگر جايگاههاي سيانجي تعطيل شوند، مصرف بنزين بيشتر شده و نياز به واردات افزايش مييابد. پس چرا دولت بهجاي پيشگيري، هزينههاي بيشتري به کشور تحميل ميکند. «اين سياست اشتباه است! اگر جايگاههاي سيانجي حمايت شوند، نياز به واردات بنزين کاهش مييابد، اما دولت بهجاي حل ريشهاي مشکل، هزينههاي اضافي را به اقتصاد کشور تحميل ميکند!»
اظهار نظر 0
روزنامه به دیدگاه شما نیازمند است،از نظراتتون روی موضوعات پیشوازی خواهیم کرد.