اظهار نظر 0

روزنامه به دیدگاه شما نیازمند است،از نظراتتون روی موضوعات پیشوازی خواهیم کرد.

  • برگزیده خوانندگان
  • همه
مرتب کردن بر اساس : قدیمی تر

پوتين، ترکيه را تهديد کرد

رسانه‌هاي ترکيه پوشش گسترده‌اي به اظهارات اخير ولاديمير پوتين داده‌اند که به نظر مي‌رسد در آن‌ها از رشد روابط اقتصادي دولت رجب طيب اردوغان با غرب انتقاد کرده است.

پوتين، ترکيه را تهديد کرد

برخي از رسانهها اظهارات پوتين را «تهديد» عليه ترکيه توصيف کردند. يک مجري در تلويزيون خلق که حامي اپوزيسيون است، گفت: «وقتي ماههاي سردتر زمستان فرا ميرسند ... پوتين ميتواند بگويد ‹من شيرها را ميبندم، ديگر خبري از بنزين يا گاز طبيعي نيست›... او اين سلاح را دارد.»

اظهارات پوتين در بحبوحه تنش ميان ترکيه و روسيه و گرايش آنکارا به سمت غرب مطرح ميشود. روزنامه چپگراي اورنسل به نقل از پوتين در جريان گفتگو با رؤساي خبرگزاريهاي بينالمللي در سن پترزبورگ نوشت: «اگر [روابط با غرب] منجر به محدوديت در روابط تجاري و اقتصادي با روسيه شود، اقتصاد ترکيه بيش از آن که سود کند ضرر خواهد کرد. من فکر ميکنم چنين تهديدي وجود دارد.»

در تيتر صفحه اول اورنسل در 7 ژوئن آمده است: «تهديد اقتصادي از سوي پوتين براي اردوغان».

در 7 ژوئن، وبسايت روزنامه محافظهکار قرار هم اظهارات پوتين را «تهديد به تحريم ترکيه» توصيف کرد.

خلق تيوي، تلويزيون حامي اپوزيسيون در 6 ژوئن با فهرست کردن اقدامات احتمالي مسکو عليه آنکارا گفت: «آب سردي که پوتين بر سر اردوغان ريخت».

فاتح آلتايلي، روزنامهنگار، هم بر محدوديتهاي صادرات انرژي به عنوان انتقام بالقوه روسيه تأکيد کرد.

آلتايلي روز 7 ژوئن در کانال يوتيوب خود با اشاره به فرصت دادن پوتين به ترکيه براي پرداختي گاز طبيعي در ماه مه 2023 گفت: «پوتين طلب بدهي گاز طبيعي ترکيه را قبل از انتخابات [اشاره به انتخابات سراسري 2023] براي حمايت از اردوغان به تعويق انداخته بود ... حالا ميگويد: ‹من پولم را ميخواهم. و اگر آن را ندهيد، گاز طبيعي شما را قطع ميکنم›.»

منتقدان در آن زمان اين اقدام را محکوم کردند و گفتند که مسکو طرفدار حزب حاکم عدالت و توسعه اردوغان است.

در همين حال، آلپارسلان بايراکتار، وزير انرژي ترکيه که در مجمع بينالمللي اقتصادي سن پترزبورگ شرکت کرده است، در 7 ژوئن با الکسي ميلر، رئيس گازپروم، شرکت گاز روسيه ديدار کرد و از همکاريهاي انرژي بين دو کشور خبر داد.

او در پستي در ايکس نوشت: «ما همکاريهاي جاري بين کشورهايمان در زمينه گاز طبيعي را ارزيابي کرديم و درباره اقدامات لازم براي پيشبرد اين همکاري گفتگو کرديم.»

اخيراً، آنکارا اقداماتي را براي تنوع بخشيدن به منابع انرژي خود انجام داده است و برخي آن را تلاشي براي کاهش وابستگي اين کشور به روسيه در زمينه انرژي توصيف ميکنند.

رسانهها همچنين به ادعاهاي پوتين در زمينه هدف قرار دادن خط لوله اوکراين که از روسيه تا ترکيه در درياي سياه کشيده شده است پرداختهاند.

وبسايت خبري مستقل گازت دُوار به نقل از پوتين گفت: «در حالي که ترکيه در زمينههاي خاصي با اوکراين همکاري ميکند، اوکراين تلاش ميکند خطوط لوله انتقال گاز به ترکيه را هدف قرار دهد. اين به هيچ وجه شوخي يا اغراق نيست.»

روزنامه طرفدار دولت حريت هم در 7 ژوئن به ادعاهاي پوتين اشاره کرد. اين روزنامه به نقل از رئيسجمهور روسيه نوشت: «من از شما خبرنگاران ميخواهم که اين وضعيت را براي رئيسجمهور اردوغان توضيح دهيد ... کشتيهاي جنگي ما به صورت شبانه روزي و زير تهديد حملات پهپادهاي دريايي اوکراين، از اين خطوط لوله محافظت ميکنند. عليرغم خطرات قابل توجه، ما امنيت انرژي ترکيه را حفظ ميکنيم.»

آنکارا از زمان شروع تهاجم تمام عيار روسيه به اوکراين به دنبال حفظ تعادل بين کييف و مسکو بوده است. با اين حال، در ماههاي اخير شاهد تنش در روابط با روسيه بوده است.

صداهاي طرفدار روسيه در ترکيه نسبت به وخامت روابط با مسکو، پس از سالها بهبود همکاري تجاري و انرژي ابراز نگراني کردهاند.

اطلاعاتی برای نمایش وجود ندارد.