اظهار نظر 0

روزنامه به دیدگاه شما نیازمند است،از نظراتتون روی موضوعات پیشوازی خواهیم کرد.

  • برگزیده خوانندگان
  • همه
مرتب کردن بر اساس : قدیمی تر

پشت پرده طرح بي‌حجابي اجباري در فرانسه

فرانسه در سال 2004 قانون «ممنوعيت استفاده از نشانه‌هاي مذهبي در مدارس فرانسه» را تصويب کرد. در 15 مارس 2006 ژاک شيراک رئيس جمهور وقت فرانسه قانوني را به تصويب رساند که در آن هرگونه علامت خاص ديني در مدارس عمومي ممنوع شد. اين علامت شامل صليب، حجاب اسلامي و کلاه‌هاي مخصوص است.

پشت پرده طرح بي‌حجابي اجباري در فرانسه

نگاه اوليه بر عنوان اين قوانين نشان ازاين دارد که اين قانوني کلي درباره همه اديان است که دولت فرانسه تنها به دليل اجراي قانون سکولار هرگونه نشانه مذهبي در مدارس فرانسه را ممنوع کرده است.

اما با بررسي بيشتر در نشانههاي مذهبي که به عنوان يک فريضه واجب در اديان الهي براي پيروانشان تلقي ميشود، مشخص ميگردد اين قانون به طور غير مستقيم بيشتر مسلمانان را هدف قرار داده است، چرا که در دين يهود کلاهي به نام «کيپا» يا «کپه» معروف است و بيشتر مردان يهودي آن را بر سر ميگذارند و معمولان زنان چنين کلاهي بر سر ندارند.

بر اساس معتقدات يهوديان در تلمود آمده است «سرت را بپوشان تا خشم آسمان بر بالاي سر تو نباشد.» اين کلاه يکي از ابزار و وسايل اصلي هنگام دعاي يهوديان است و نه در همه شرايط از جمله رفتن به مدرسه يا محل کار و نداشتن اين کلاه به همراه يک يهودي به معناي نقض يک فريضه ديني محسوب نميشود. همچنين حمل صليب به عنوان نشانه مذهبي مسيحيان همواره و در همه مکانها لازم نيست که به همراه داشته باشند؛ بنابراين قانون ممنوعيت استفاده از نشانههاي مذهبي در فرانسه را به راحتي و صراحت ميتوان همان قانون «بي حجابي اجباري» در فرانسه خواند عبارتي که در رسانههاي مختلف و حتي موتورهاي جستجو و ويکي پديا ديده نميشود.

رسانه بي بي سي انگليسي و فارسي که در دوران اغتشاشات سال گذشته ايران مدام بر عبارت «حجاب اجباري» در ايران تمرکز داشتند در قبال اين قانون «بيحجابي اجباري» در فرانسه از عبارت «حجاب باز استفاده» کردند.

سازمان ملل نيز که در سال گذشته همواره از لايحه حجاب اجباري در ايران به عنوان آپارتايد جنسيتي نام ميبرد در برابر قوانين بيحجابي اجباري در فرانسه فقط به يک انتقاد فرماليته بسنده کرد.

قانون بيحجابي اجباري در فرانسه بعد از سال 2004 در سال 2010براي ساير مراکز آموزشي و دولتي تصويب شد. در واقع براساس قانون رسمي کشور فرانسه، حضور يافتن در مکانهاي دولتي و مدارس و دانشگاهها به همراه هر گونه نشان يا پوشش مذهبي ممنوع است.

 

ادامه داستان «بيحجابي اجباري» در فرانسه

 

داستان بي حجابي اجباري در فرانسه تنها محدود به مدارس نبود، بلکه در سال 2020امانوئل مکرون رئيس جمهور فرانسه از پيش نويس طرح قانون جديدي در اين کشور خبر داد که حق زنان در داشتن حجاب اسلامي در اماکن عمومي را محدود ميکرد. بر اساس قانون جديد، زناني که کودکان خود را در اردوهاي مدرسه همراهي ميکنند از داشتن حجاب منع ميشوند. همچنين زنان با حجاب نميتوانند براي ديدن فرزندانشان وارد مدرسه يا مهد کودک شوند. همچنين سناي فرانسه همان سال طرح «ممنوعيت نماز خواندن در دانشگاهها را در کنار موضوع حجاب به تصويب رساند.»

 

قانون «بيحجابي اجباري» در مدارس اهرمي براي فشار بر مسلمانان

 

در واقع ميتوان گفت تصويب قانون «بيحجابي اجباري» در مدارس، مهدهاي کودک، دانشگاهها، مراکز عمومي و دولتي فرانسه اولين گام براي تحت فشار قرار دادن مسلمانان است. طي چند سال گذشته دولت مکرون اقدامات ضد اسلامي بسياري را در کارنامه خود ثبت کرده است. اين رويکرد تهاجمي دولت فرانسه تا جايي پيش رفت که «جرالد دارمانين»، وزير کشور فرانسه، حتي کريدورهاي فروش غذاي حلال در فرانسه را نيز تهديدي براي به گفته وي، ارزشهاي به اصطلاح سکولار جمهوري فرانسه خواند.

قانون بيحجابي اجباري در سالهاي اخير در کشور فرانسه که به عنوان مهد آزادي معرفي ميشود، عرصه ورزشي را بر زنان مسلمان محجبه تنگتر کرد. زنان با حجاب، از مشارکت در هرگونه رويداد ورزشي که فدراسيونهاي ورزشي آن را برگزار ميکنند، منع خواهند شد تا بدين ترتيب فدراسيون ورزشي فوتبال فرانسه، تنها فدراسيون بينالمللي باشد که زنان با حجاب را از مشارکت در رويداد ورزشي منع کرده باشد. فدراسيون فوتبال فرانسه که بازيکنان متعددي با حجاب در ليگهاي آن بازي ميکنند، به آنها ابلاغ کرده که بين «اعتقاد» و «شور و اشتياقشان» يکي را انتخاب کنند.

پشتيباني رسانههاي فرانسوي از اقدامات دولت فرانسه در اجراي «بيحجابي اجباري»

دولت فرانسه براي اجراي قوانين خود نيازمند همکاري رسانهها و روزنامههايي است که در داخل و خارج از کشور در اجراي اين قوانين دولت را ياري کنند. رسانههايي، چون مجله «شارلي ابدو» که همواره به بهانه آزادي بيان اهانتهاي مختلفي را به بزرگان دين اسلام از جمله پيامبر (ص) و ديگر شخصيتهاي مسلمان در کارنامه خود دارد. به عنوان مثال در سال 2018 رسانههاي فرانسوي هم سو با سياستمداران دولتي عليه «مريم بوجيتو» رئيس منتخب اتحاديه ملي دانشجويان در دانشگاه سوربن حملات گستردهاي را عليه وي آغاز کردند و مجله شارلي ابدو کاريکاتوري از اين زن مسلمان با شکل و شمايلي زشت به تصوير کشيد.

 

محدوديت تاسيس مدارس اسلامي در فرانسه

 

دولت اسلام ستيز مکرون در سالهاي اخير نه تنها با وضع قوانين ضد مظاهر اسلامي، چون حجاب چهره اسلام ستيز خود را نشان داده، بلکه با وجود جمعيت گسترده مسلمانان در فرانسه حمايتي از تأسيس مدارس اسلامي در اين کشور نميکند. در حال حاضر تنها 60 مدرسه اسلامي خصوصي در فرانسه وجود دارد، حال آنکه 8 هزار مدرسه کاتوليک در اين کشور هست. اين در حالي است که فرانسه بيشترين تعداد مسلمانان در اروپا را دارد طبق آمارهاي سال 2020، جمعيت مسلمانان فرانسه به 8 ميليون و 600 هزار نفر رسيده است و مسلمانان، بعد از کاتوليکها، دومين گروه ديني در اين کشورند.

همراهي 2 هزار پليس فرانسوي در اجراي قانون «بي حجابي اجباري» در اين کشور

در روزهاي اخير گابريل آتال وزير آموزش و پرورش فرانسه با ادعاي اينکه پوشيدن عبا نقض قوانين سکولار فرانسه است چند روز پيش از آغاز فصل بازگشايي مدارس در اين کشور اعلام کرد؛ پوشيدن عباي اسلامي (رداي گشاد و تمام قد) براي دختران مسلمان در مدارس دولتي فرانسه ممنوع است.

اين در حالي است که سال گذشته اغتشاشات در ايران به بهانه حمايت از حقوق زنان و مخالفت با قانون حجاب اسلامي با رمز نام يک دختر که در مقر پليس به مرگ طبيعي جان داده بود، آغاز شد و تمام رسانههاي خارجي اعم از فارسي زبان و يا زبانهاي ديگر با همراهي شبکههاي اجتماعي ميليونها اخبار جعلي از صفحات فيک عليه جمهوري اسلامي توليد کردند و ضررهاي مالي، جاني و رواني بسياري را به ملت ايران وارد کردند. اما امسال درست در سالگرد ايجاد آشوب در ايران دولت فرانسه با همراهي پليس اين کشور 2 هزار نيرو براي گشت حجاب فرانسوي به کار گرفته است. برخي صفحات شناختهشده در فضاي مجازي به طور محدود از حضور افسران پليس مقابل برخي مدارس فرانسه براي اجراي طرح استفاده از ممنوعيت عبا و اجراي قانون بي حجابي اجباري خبر دادند.

 

رفتار دوگانه مکرون با حقوق زنان ايران و فرانسه

 

رئيس جمهور فرانسه سال گذشته در اظهارات مختلف و ديدار با شخصيتهاي اپوزيسيون نظام جمهوري اسلامي ايران بر حمايت خود از حقوق زنان ايراني تاکيد کرده بود، اما امسال وي قانون «بيحجابي اجباري» را در سايه حمايت رسانهها و جوامع بين الملل به آرامي اجرا ميکند و تقريباً هيچ نهاد بين المللي متعرض وي و سياستهاي ظالمانه اين دولت عليه نقض حقوق زنان مسلمان نيست.

 

اعتراضات به «بيحجابي اجباري» از دانش آموزان فرانسوي تا شخصيتهاي سياسي

 

پس از اعلام آخرين اظهارات مقامات سياسي فرانسوي در منع ورود دختران مسلمان با عبا و يا حجاب اسلامي که نشانگر مسلمان بودن آنها است، برخي از دانش آموزان و والدين آنها دست به اعتراض زدند. مردم شهر «تارب» در شمال فرانسه در اعتراض به ممنوعيت پوشيدن عبا در مدارس تظاهرات کردند و خواستار پايان دادن به تبعيض عليه مسلمانان و اسلام هراسي در اين کشورشدند.

علاوه بر خانوادهها و حزب راست گرا در فرانسه يک سازمان ناظر بر حقوق بشر در فرانسه، ممنوعيت پوشش عبا در مدارس اين کشور را در شوراي دولتي به عنوان بالاترين دادگاه فرانسه به چالش کشيد.

وينسنت برنگارث، وکيل مدافع حقوق مسلمانان (اي دي ام) اعلام کرد که آنها به شوراي ايالتي درخواست تجديدنظر دادند تا تعليق اين ممنوعيت را که به گفته او چند آزادي اساسي را نقض ميکند، درخواست کنند.

شوراي ديانت اسلامي فرانسه اين اقدام را به عنوان يک تصميم خودسرانه ارزيابي و اعلام کرد که تصميم ممنوعيت پوشش عبا در مدارس، خطر بالايي را در خصوص تبعيض عليه مسلمانان فرانسه ايجاد ميکند و همچنين فقدان تعريف روشني از پوشش باعث ايجاد وضعيت مبهم و ناامني قضائي ميشود. اين شورا همچنين توضيح داد چگونه است که اگر پوشش عبا اسلامي دانسته شود ممنوع اعلام ميشود و اگر غيراسلامي باشد، جايز شمرده ميشود.

کشورهاي غربي همواره از موضوع اهميت به حقوق و آزادي زنان به عنوان يک بهانه سياسي در بُعد داخلي و بين المللي براي وارد کردن فشار سياسي بر ساير کشورهاي مسلمان بهره بردند. در حالي کشورهاي غربي و در رأس آنها فرانسه ادعاي حمايت از آزادي زنان را جار ميزنند که آمار قتل و تجاوز به دختران و زنان اروپايي در مرحله بالايي قرار دارد. از سوي ديگر اين کشورها در برخورد با گرايش روز افزون مردم کشورهايشان به سوي اسلام درصدد تحت فشار قرار دادن مسلمانان هستند تا از اين طريق جلوي رشد گسترده مسلمانان در کشورهاي غربي را بگيرند.

ممنوعيت نشانههاي مذهبي که به طور غير مستقيم بيشتر حجاب دختران و بانوان مسلمان را هدف قرار داده يکي از اهرمهاي فشار دول غربي بر مسلمانان است، اهرمي که همواره عزم زنان مسلمان را بر پايبنديشان به حجاب اسلامي بيشتر خواهد کرد.

اطلاعاتی برای نمایش وجود ندارد.