اظهار نظر 0

روزنامه به دیدگاه شما نیازمند است،از نظراتتون روی موضوعات پیشوازی خواهیم کرد.

  • برگزیده خوانندگان
  • همه
مرتب کردن بر اساس : قدیمی تر

مديرکل آموزش و پرورش آذربايجان شرقي:

پايگاه‌هاي سوادآموزي مي‌توانند کانون‌هاي توانمندسازي مهارتي باشند

مديرکل آموزش و پرورش آذربايجان شرقي با تأکيد بر نقش تحول‌آفرين پايگاه‌هاي سوادآموزي گفت: اين پايگاه‌ها بايد از چارچوب آموزش خواندن و نوشتن فراتر رفته و به کانون‌هاي توانمندسازي فردي، اجتماعي و مهارتي تبديل شوند تا سواد در زندگي واقعي مردم جاري شود.

پايگاه‌هاي سوادآموزي مي‌توانند کانون‌هاي توانمندسازي مهارتي باشند

اسفنديار صادقي در نشست آموزشي «مدرسهمحوري؛ الگوي نوين در سوادآموزي» ضمن قدرداني از تلاشهاي مديران و آموزشدهندگان نهضت گفت: سلام و درود خدا بر شما که با اخلاص، صبر و عشق، رسالت بزرگ و الهي تعليم و تربيت را بر دوش گرفتهايد؛ رسالتي که پيامبر اکرم(ص) با فرمان «اقرأ» آغاز کرد و امام راحل عظيمالشأن با تشکيل نهضت مبارک سوادآموزي، آن را در مسير انقلاب اسلامي زنده ساخت.

 وي افزود: آذربايجان شرقي با پيشينهاي درخشان در علم و فرهنگ، همواره در مسير توسعه و بالندگي پيشگام بوده است و تلاشهاي ارزشمند فرهنگيان و آموزش دهندگان موجب شده نرخ بيسوادي در استان به شکل قابل توجهي کاهش يابد و امروز اين استان در زمرهي مناطق پيشرو کشور قرار گيرد که  اين موفقيت حاصل مجاهدتهاي شبانهروزي معلمان، آموزشدهندگان و مديران نهضت است. 

صادقي با تأکيد بر اينکه سواد تنها خواندن و نوشتن نيست، اظهار کرد: سواد يعني توانايي درک، تفکر، انتخاب آگاهانه و تصميمگيري درست در زندگي و مأموريت امروز ما حرکت از سواد پايه به سمت سواد مهارتي، سواد رسانهاي و سواد زندگي است و در اين مسير، پايگاههاي سوادآموزي بايد نقشي فراتر از آموزش اوليه ايفا کنند.

 مديرکل آموزش و پرورش آذربايجان شرقي خاطرنشان کرد: مأموريت سوادآموزي تنها آموزش خواندن و نوشتن نيست، بلکه بايد بستري براي يادگيري مادامالعمر و ارتقاي مهارتهاي زندگي باشد و پايگاههاي سوادآموزي ميتوانند به مراکزي براي آموزش مهارتهاي زندگي، آشنايي با فناوري و ترويج فرهنگ مطالعه تبديل
شوند.

 وي ادامه داد: سه اصل مهم بايد در مديريت پايگاههاي سوادآموزي مورد توجه قرار گيرد که نخست شناسايي دقيق جامعه هدف از طريق تعامل با دستگاههاي اجرايي و نهادهاي محلي، دوم کيفيتبخشي به آموزش از طريق انتخاب آموزشدهندگان توانمند و استفاده از روشهاي نوين، و سوم تقويت انگيزه و کرامت آموزشدهندگان و سوادآموزان بهعنوان سرمايههاي انساني اين حرکت فرهنگي است.

 صادقي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به روند کاهشي بيسوادي در استان گفت: نهضت سوادآموزي در واقع انقلابي علمي در دل انقلاب اسلامي بود که از برکات امام خميني(ره) است و در ابتداي انقلاب ميزان باسوادي در استان کمتر از 36 درصد بود، اما امروز به برکت تلاشهاي معلمان و آموزشدهندگان، تقريباً با پديده بيسوادي وداع کردهايم.

 وي با اشاره به اقدامات انجامشده براي تحقق عدالت آموزشي اظهار کرد: در استان 44 مدرسه با تعداد يک دانشآموز فعال است که براي هر دانشآموز يک معلم در نظر گرفته شده تا هيچکس از چرخه آموزش باز نماند و همچنين 540 مدرسه با کمتر از پنج دانشآموز در حال فعاليت است که اين اقدام در راستاي انسداد مبادي بيسوادي و پوشش کامل تحصيلي اجرا ميشود.

 مديرکل آموزش و پرورش آذربايجان شرقي در پايان با تقدير از تلاشهاي آموزشدهندگان نهضت گفت: موفقيت در اين مسير زماني تحقق مييابد که خدمت به مردم را عبادت بدانيم و با نيت الهي براي روشن نگه داشتن چراغ دانايي در همه خانهها تلاش کنيم و اميدواريم با همت فرهنگيان و پشتيباني مردم، شاهد جامعهاي باشيم که در آن بيسوادي جايي ندارد و دانايي، معيار عزت و اقتدار ملي است.

 

اطلاعاتی برای نمایش وجود ندارد.