اظهار نظر 0

روزنامه به دیدگاه شما نیازمند است،از نظراتتون روی موضوعات پیشوازی خواهیم کرد.

  • برگزیده خوانندگان
  • همه
مرتب کردن بر اساس : قدیمی تر

هوشمندسازي نان، شکست خورد

زمزمه‌هاي گراني 50 تا 100 درصدي قيمت نان از سال گذشته آغاز شد و در اين مدت بار‌ها از سوي مسئولان مختلف بر اين نکته تاکيد شد که دولت برنامه‌اي براي افزايش قيمت قوت غالب مردم ندارد ازطرف ديگر چند نرخي بودن و حتي تعطيلي برخي نانوايي‌ها به دليل کمبود و يا نبود آرد و کيفيت پايين نان از جمله مشکلاتي است که نانوايان و مردم را درگير کرده است.

هوشمندسازي نان، شکست خورد

قيمت نان دستخوش مسايل سياسي

محمدرضا خواجه، عضو کميته تدوين استاندارد گندم و آرد کشور درخصوص گراني نان و چندنرخي بودن آن به خبرنگار تابناک گفت: اين مدل نرخ دهي منطقي نيست و طبق مصوبه نظام صنفي و اتحاديهها نرخ فروش محصولات با سود متعارف 25 درصدي در پايان هر سال بايد افزايش يابد، اما متاسفانه اين نرخ نيز مانند نرخهاي ديگر با ملاحظات داخلي و سياسي جلوي آن گرفته شد و درنهايت به زيان نانوايان و سقوط کيفيت نان مصرفي مردم انجاميد.

به گزارش خبرنگار تابناک،  وي ادامه داد: سال 1401 رييس جمهور تاکيد ويژه به عدم تغيير نرخ نان داشتند سال 1402 نيز قيمتها افزايش نيافت و نتيجه اين ميشود که نانوا با نرخ سه سال پيش نان دست مردم ميدهد و هرساله به خاطر مسايل سياسي مانند انتخابات مجلس شوراي اسلامي يا رياست جمهوري و شوراي شهر که صداي اعتراض مردم بلند نشود نرخها را دست نميزنند درحاليکه هزينه آب و برق و گاز بيمه ماليات حقوق و عيدي پرسنل و هزينههاي جاري براي نانوايان روند افزايشي دارد.

 

دولت در مقابل نرخ دهي نان ايستادگي ميکند

نايب رييس انجمن علوم و فنون غلات کشور، درخصوص افت کيفيت نان هشدار داد و افزود: نرخ نان بايد هرسال حداقل 25 درصد افزايش يابد، اين در حالي است که دولت مقابل افزايش قيمت ايستادگي ميکند که در اين شرايط، راهکاري که نانوايان بتوانند توليد اقتصادي داشته باشند، کوچک کردن چانههاي نان است. نتيجه اين راهکار بي شک کاهش حجم ناني که در اختيار مشتري قرار مي گيرد. اين در حالي است که با کاهش زمان پخت نان و همچنين کاهش کيفيت آن، شاهد کاهش تقاضا هستيم. به اين ترتيب رغبت براي ماندن در اين بخش توليدي از سوي نانوايان، کم مي شود.

خواجه همچنين درباره وزن استاندارد نان و تناسب وزن آن با پخت توضيح داد و گفت: وزن استاندارد هرچانه نان تافتون و لواش بايد حداقل 200 گرم باشد اين درحالي است که درسالهاي اخير براي تناسب دخل و خرج نانوايان و اعتراض آنها به عدم افزايش قيمت، استان داران هر استان در پاسخ به اعتراض نانوايان تنها يک راه حل داشتند و آن هم کاهش وزن چانه نان بود که اين مسئله خيانت بزرگي به مردم بود چراکه نانوايان با کاهش وزن نان نميتوانند مانند قبل اندازه نان را بالا ببرد و خمير نازک شده و در نتيجه تخمير و زمان پخت آن هم درپي آن سقوط ميکند که همه اين عوامل اثرمستقيمي بر سلامتي مردم دارد. 

 

آمار تکان دهنده قربانيان نان بيماري زا

عضو کميته تدوين استاندارد گندم و آرد کشور از هشدار مسئولان نسبت به بيماري زا بودن نان خبر داد و گفت: رييس سابق پژوهشکده غله کشور و همچنين رييس دفتر بهبود تغذيه پيشتر نسبت به کيفيت پايين نان هشدار و اطلاع داده بودند که هرساله اين نانها 30 هزار نفر را به خاطر بيماري زا بودن به دام مرگ ميکشاند.

به گفته وي، اگر دولت هرساله اقدام به تنظيم معقول و توجيه پذير قيمت نان کند، نه حق نانوايان تضييع ميشود و نه سلامتي مردم به خطر ميافتد و نانوايان هم به خاطر بي برنامگي دولت زيان نميبينند، در نتيجه هرج و مرجي در حوزه نان هم اتفاق نميافتد. بنابراين با طرح هوشمندسازي نان که دست پرورده وزير اقتصاد و دارايي بود نه تنها کمکي به اين صنف نشد بلکه فعالان اين صنف، آسيب هاي جدي را متحمل شدند.

اطلاعاتی برای نمایش وجود ندارد.