اظهار نظر 0

روزنامه به دیدگاه شما نیازمند است،از نظراتتون روی موضوعات پیشوازی خواهیم کرد.

  • برگزیده خوانندگان
  • همه
مرتب کردن بر اساس : قدیمی تر

هشدار خطر فلزات سمي در سيگارهاي الکترونيکي

يک مطالعه جديد نشان مي دهد نوجواناني که مرتباً سيگار الکترونيکي دود مي کنند، خود را در معرض فلزات مضري مانند سرب و اورانيوم قرار مي دهند.

13:19
هشدار خطر فلزات سمي در سيگارهاي الکترونيکي

به گزارش مهر از هلث دي نيوز، نتايج نشان ميدهد که سطح سرب در ادرار در بين استعمال کنندههاي متناوب سيگارهاي الکترونيکي 40 درصد و در بين استعمال کنندههاي مکرر سيگارهاي الکترونيکي 30 درصد بيشتر از استعمال کنندههاي گاه به گاه سيگارهاي الکترونيکي است.

محققان گزارش دادند که سطح اورانيوم ادرار در بين استعمال کنندههاي مکرر سيگارهاي الکترونيکي دو برابر بيشتر از استعمال کنندههاي گاه به گاه بود.

به گفته محققان، قرار گرفتن در معرض اين نوع فلزات سنگين ميتواند به مغز در حال رشد نوجوانان آسيب برساند و منجر به مشکلات فکري و اختلالات رفتاري شود. اين فلزات همچنين خطر مشکلات تنفسي، سرطان و بيماريهاي قلبي را افزايش ميدهند.

دکتر «هانگينگ داي»، سرپرست تيم تحقيق و معاون پژوهشي مرکز پزشکي دانشگاه نبراسکا، گفت: «استفاده از سيگار الکترونيکي در دوران نوجواني ممکن است احتمال قرار گرفتن در معرض فلزات را افزايش دهد، که ميتواند بر رشد مغز و اندام تأثير منفي بگذارد.»

محققان در يک نشريه خبري افزودند: «اين يافتهها مستلزم تحقيقات بيشتر، مقررات مصرف سيگار و مداخلات هدفمند در سلامت عمومي براي کاهش مضرات بالقوه استفاده از سيگار الکترونيکي، بهويژه در ميان نوجوانان است».

محققان گفتند، حدود 14 درصد از دانشآموزان دبيرستاني، يعني بيش از 2 ميليون، در سال 2022 و بيش از 3 درصد از دانشآموزان دبيرستاني، يعني حدود 380000، از سيگار الکترونيکي استفاده کردند.

به گفته مرکز کنترل و پيشگيري از بيماريهاي ايالات متحده، فلزات سنگين مانند نيکل، قلع و سرب قبلاً در بخار سيگار الکترونيکي به همراه بسياري از مواد شيميايي بالقوه مضر ديگر يافت شدهاند.

براي اين مطالعه، محققان دادههاي 200 نوجوان استعمال کننده سيگار الکترونيکي را تجزيه و تحليل کردند. نمونه ادرار آنها براي وجود کادميوم، سرب و اورانيوم مورد آزمايش قرار گرفت.

محققان دريافتند افرادي که طعمهاي شيرين را ترجيح ميدهند نسبت به کساني که طعم منتول يا نعناع را انتخاب ميکنند، 90 درصد سطح اورانيوم بيشتري در ادرار خود داشتند.

محققان ميگويند: «طعم شيرين سيگارهاي الکترونيکي ميتواند اثرات نيکوتين را سرکوب کرده و اثرات تقويتکننده آن را افزايش دهد و موجب افزايش پتانسيل اعتياد شود.»

اطلاعاتی برای نمایش وجود ندارد.