اظهار نظر 0

روزنامه به دیدگاه شما نیازمند است،از نظراتتون روی موضوعات پیشوازی خواهیم کرد.

  • برگزیده خوانندگان
  • همه
مرتب کردن بر اساس : قدیمی تر

هشدار؛ دوران پيري خاص و ويژه در انتظار دهه شصتي ها

کارشناسان حوزه جمعيت شناسي معتقدند که بعد از 30-1425 رشد جمعيت ايران به صفر خواهد رسيد. اين همان زماني است که دهه شصتي هاي ايران به دوران پيري رسيده اند و با دوره متراکم همراه با کمبود نيروهاي خدمات رسان مواجه خواهند بود.

هشدار؛ دوران پيري خاص و ويژه در انتظار دهه شصتي ها

چرا که کاهش مواليد و زاد و ولد در کشور در سالهاي گذشته، باعث مي شود تعداد نيروهاي کار آن زمان کمتر شده و در نتيجه جوابگوي خدمت رساني  به انبوه پير مردها و پيرزن هاي دهه شصتي نخواهد بود.

به گزارش خبرنگار اجتماعي تابناک، اهميت اين نيروها از آن جهت است که با تغييرات فرهنگي، طبيعتا عمده اين پيرمردها و پيرزنها، پيرانه سري خود را، نه در منازل و کنار عزيزانشان، که بايد در خارج از خانه و تحت حمايت هاي دولتي و ... بگذرانند. در حالي که تعداد نيروهاي فعال جامعه، پاسخگوي رفع اين نياز نخواهد بود.

صادقي عضو هيئتعلمي دانشگاه تهران  در اين باره مي گويد: «رويکرد خوشبينانه، سالخوردگي جمعيت را نوعي موفقيت براي بشر ميداند که با افزايش سطح بهداشت، امکانات رفاهي و اميد به زندگي محقق شده است اما رويکرد بدبينانه معتقد است سرعت غيرمنتظره سالخوردگي ميتواند بار هزينههاي اقتصادي کشورها را چندين برابر کند. 

صادقي مي گويد:ايران در مسير سالخوردگي جمعيت است و سرعت سالمندي در آن بالاست؛ بهطوري که طي سالهاي 1420 تا 1435 با جامعه سالخورده مواجه خواهيم شد. در حال حاضر از ميان استانها، استان گيلان به دليل باروري پايين و ميزان بالاي مهاجرت سالمندان به آن، بيشترين سالمندي و استان سيستان و بلوچستان کمترين سالمندي را دارد.»

بر اساس مطالعات انجام شده در سال 1425، تعداد جمعيت پير ايران، حداقل يک چهارم و کمي بعد از آن يک سوم از کل جمعيت کشور خواهد بود و اگر دهه شصتي ها، از هم اکنون تدبيري براي آينده خود نينديشند، بر دامنه مشکلاتشان افزوده خواهد شد. وقتي اين نسل، هيچگاه تدبيري ويژه را از سوي دولتمردان، براي حل مشکلاتش نديده و همواره با سختي و در تنگنا زيسته است، طبيعتا و متاسفانه،  خود بايد به فکر دوران پيري اش باشد و اين بخش غم انگيز ماجراست. در واقع در نااميدي به سوي آينده اي سخت پيش مي رويم.

در حال حاضر در کشور، جمعيت بزرگ دههشصتيها و دههپنجاهيها را داريم که بيش از 30 ميليون نفر از جمعيت کل کشور را شامل ميشوند؛ 18 تا 20 ميليون نفر دههشصتي و 12 ميليون نفر دههپنجاهي. اين دو گروه جمعيتي در مسير سالمندي قرار دارند. اما مساله اين است که ساختارهاي کشور براي اين خيل عظيم جمعيت سالمندي در آينده آماده نيست. اين يعني بايد از حالا با سرعت براي مراقبت، نگهداري، حفظ سلامت، تامين امکانات بهداشت و سلامت جسم و روان و گذران اوقات فراغت و بهرهگيري از تواناييهاي افرادي که به سنين سالمندي ميرسند، طرح و برنامه داشته باشيم.

اطلاعاتی برای نمایش وجود ندارد.