اظهار نظر 0

روزنامه به دیدگاه شما نیازمند است،از نظراتتون روی موضوعات پیشوازی خواهیم کرد.

  • برگزیده خوانندگان
  • همه
مرتب کردن بر اساس : قدیمی تر

350 هزار ايراني در صف 120 کيلومتري وام ازدواج!

درحالي 350 هزار نفر در صف دريافت وام ازدواج هستند و اعتباري حدود 110 هزار ميليارد براي برچيدن اين صف نياز است که بانکها به خودشان 91.5 همت وام آنهم بدون سخت گيري هاي رايج داده اند!

350 هزار ايراني در صف 120 کيلومتري وام ازدواج!

به گزارش خبرنگار اقتصادي خبرگزاري تسنيم، در روزهاي اخير وبعد از انتشار گزارش وام 91.5 همتي بانکها به کارمندان خود، حجم انتقادات به نظام بانکي افزايش يافت اما بانکي ها در توجيه رقم کلان تسهيلات پرداختي به خودشان ميگويند: اقدام خلاف قانوني رخ نداده و طبق ضوابط موجود اين تسهيلات پرداخت شده است.

در اطلاعيه هاي منتشر شده از سوي برخي بانک ها مشاهده مي شود که بانکها تأکيد دارند: همه تسهيلات پرداخت شده به کارکنان بانک در چارچوب بخشنامه‌‌هاي ناظر بر شبکه بانکي و تا سقف اعلامي شوراي هماهنگي بانکها و مانند بانکهاي ديگر بوده است.

ضمن اينکه بانکها مدعي هستند: محل تامين اعتبار وام کارمندان بانکي متفاوت است و از محل سپرده هاي بانکي نيست! بلکه از محل آورده  سهامداران است و اساسا ارتباطي به سپرده‌‌هاي مشتريان نداشته و پرداخت وام‌‌هاي عادي به مشتريان يا پرداخت تسهيلات تکليفي را متاثر نمي‌‌کند!

اين ادعا درحالي از سوي بانک ها تکرار مي شود که عملکرد سيستم بانکي حداقل در حوزه وام ازدواج، فرزند و مسکن اصلا رضايت بخش نبوده و بانک ها حتي اگر حاضر به پرداخت اين تسهيلات هم شوند در هنگام مراجعه متقاضيان به حدي سخت گيري کرده و خواستار ضامن هاي کارمند رسمي، سند منزل و چک و ... مي شوند که به سختي متقاضيان موفق به تکميل پرونده ودريافت وام مي شوند.

به گواه آمار رسمي بانک مرکزي حدود 350 هزار نفر در صف وام ازدواج  و 421 هزار نفر هم در صف وام فرزندآوري قرار دارند. همين آمار نشان ميدهد که ميزان عملکرد بانک ها در حوزه پرداخت تسهيلات ازدواج و فرزند چطور بوده است!

اگر متقاضيان وام ازدواج بخواهند در يک صف فرضي بايستند، اين صف به طول حدود 120 کيلومتر ايجاد خواهد شد!

مبلغ وام ازدواج 1403 با توجه به سن متقاضيان بين 300 تا 350 ميليون تومان است و به زوجين کمک ميکند که بتوانند برخي از هزينههاي ابتدايي براي تشکيل زندگي مشترک خود را تأمين کنند.

يک محاسبه ساده نشان ميدهد که براي پرداخت وام 300 تا 350 ميليوني ازدواج به افراد در صف (حدود 350 هزار نفر) به اعتبار 110 هزار ميليارد توماني نياز است. درحالي که بانکها در سال 1402 به کارمندان خود 91.5 هزار ميليارد تومان وام دادند آنهم بدون هفت خوان مرسوم براي مردم عادي وجوانان متقاضي وام ازدواج!

بر اساس قانون، ميزان اعتبار در نظر گرفته شده در سال جاري براي اعطاي تسهيلات قرضالحسنه ازدواج و فرزندآوري 200 هزار ميليارد تومان است که با مصوبه هيات عالي بانک مرکزي 50 هزار ميليارد تومان ديگر نيز جهت تسهيل و تسريع در پرداخت به متقاضيان به اعتبار اوليه اضافه شد.

بر اساس مصوبه هيئت عالي بانک مرکزي مقرر شد از 11 شهريورماه 50 هزار ميليارد تومان اعتبار جديد از محل آزادسازي سپرده هاي قانوني بانک ها به رقم تسهيلات قرض الحسنه ازدواج و فرزندآوري سال جاري تخصيص داده شود.

مدير اعتبارات بانک مرکزي البته تأکيد کرده:اينطور نيست که با اعتبار جديد سه ماه آينده اين صف به 200 هزار نفر برسد چون ثبت نام جديد خواهيم داشت. ولي با اين مصوبه روند ثبت نام متقاضيان هم تسريع و تسهيل خواهد شد.

مدير اداره اعتبارات بانک مرکزي با تاکيد بر اينکه ميزان تسهيلات پرداختي شبکه بانکي به دو سرفصل قرض الحسنه ازدواج و فرزندآوري تا پايان مرداده حدود 75 همت بوده است افزود: با پيگيري هاي به عمل آمده و جلسات تخصصي برگزار شده در بانک مرکزي، از ابتداي امسال تا روز 10 شهريور ماه 1403 حدود 90 هزار ميليارد تومان وام ازدواج و فرزندآوري توسط شبکه بانکي به متقاضيان پرداخت شده است. بر اين اساس حدود 213 هزار نفر تسهيلات قرض الحسنه ازدواج و 210 هزار نفر هم تسهيلات قرض الحسنه فرزندآوري از ابتداي سال جاري تاکنون دريافت کرده اند.

اطلاعاتی برای نمایش وجود ندارد.