اظهار نظر 0

روزنامه به دیدگاه شما نیازمند است،از نظراتتون روی موضوعات پیشوازی خواهیم کرد.

  • برگزیده خوانندگان
  • همه
مرتب کردن بر اساس : قدیمی تر

سخنگوي وزارت آموزش و پرورش:

هر يک روز تعطيلي مدارس 1000 ميليارد تومان براي کشور هزينه دارد

سخنگوي وزارت آموزش و پرورش با بيان اينکه آموزش مجازي جاي آموزش حضوري را نمي‌گيرد، گفت: يک روز تعطيلي مدارس 1000 ميليارد تومان هزينه دارد.

هر يک روز تعطيلي مدارس 1000 ميليارد تومان براي کشور هزينه دارد

علي فرهادي معاون برنامهريزي و توسعه منابع وزارت آموزشوپرورش در نشست خبري در مدرسه شهيد قاسم سليماني اظهار کرد: مدرسه محل تجلي دانايي، دانشافزايي و حرکت به سوي تعالي است. نمونههاي زيادي از اقدامات زيبا را در مدارس شاهد هستيم. مثلا معصومه عباسيان معلمي است که خودروي خود را فروخته و صرف تحصيل دانشآموز بيبضاعت کرده است.

وي با بيان اينکه ايران در 8 المپياد علمي جهاني، 34 مدال کسب کرده است، ادامه داد: در جشنواره جوان خوارزمي 2581 طرح برتر شناسايي شد که 35 طرح تجليل شدند.

فرهادي گفت: 100 هزار دانشآموز در اردوهاي تمشک شرکت کردند که با هدف کمک به دانشآموزان آسيب ديده برگزار شده است.

وي با اشاره به لزوم فرهنگسازي در حوزه مصرف انرژي، اضافه کرد: 2 هزار مدرسه براي تجهيز به نيروگاه برق خورشيدي هدفگذاري شده است که تا کنون 100 مدرسه محقق شده است.

سخنگوي وزارت آموزشوپرورش گفت: در مهر امسال 1707 مدرسه با 8 هزار کلاس جديد تحويل آموزشوپرورش شد و 19 هزار مدرسه به سيستم گرمايشي استاندارد مجهز شده است.

وي افزود: توجه دولت به آموزشوپرورش همين بش که  104 هزار نفر به جمعيت آموزشوپرورش شد که 30 هزار نفر از طريق دانشگاه فرهنگيان و مابقي از طريق ماده 28 جذب شدند.

 

28 هزار معلم هنوز فاقد رتبه هستند

فرهادي با بيان اينکه پرونده رتبه بندي معلمان در حال عادي است و پرونده بلاتکليف نداريم، گفت: بعد از رتبهبندي معلمان، 572 هزار نفر  معترض بودند که رسيدگي شد و پاسخها اعلام شد.

وي ادامه داد: همچنين 101 هزار معلم به دلايل مختلف فاقد رتبه بودند که در بررسيها، 11 هزار و 500 نفر رتبه آموزشيار معلم، 21 هزار نفر رتبه مربيمعلم، 40 هزار نفر رتبه استاديار معلم و 99 نفر رتبه دانشيار معلم را کسب کردند و 28 هزار نفر ماندهاند که پروندهشان در حال بررسي است و تا يک ماه ديگر تعيين تکليف ميشود. ضمن اينکه 58 هزار معلم جديد داريم که از مزاياي رتبهبندي استفاده ميکنند تا مدارک را ثبت کنند.

 

تلاش براي برگزاري آزمون استخدامي جديد تا قبل از سال

معاون برنامهريزي و توسعه منابع وزارت آموزشوپرورش درباره پيگيري اعتراضات آزمون استخدامي اظهار کرد: در آزمون آموزگاري و دبيري تعدادي از ظرفيت خالي ماند و افرادي که در گزينش رد شده بودند تعداد زيادي تأييد شدند و قرار بود تا 10 دي نتيجه اعتراضات آزمون آموزگاري و دبيري اعلام شود که با تأخير همراه شد و تا پايان دي اعلام خواهد شد.

وي درباره آزمون استخدامي جديد آموزش وپرورش هم بيان کرد: آزمون استخدامي ديگري قبل از پايان سال برگزار خواهد شد و با توجه به تغيرات مديريتي در سازمان اداري و استخدامي و بخش نيروي انساني آموزشوپرورش، دريافت مجوز استخدام طولاني شد و به محض دريافت مجوز ميزان پذيرش را اعلام ميکنيم.

فرهادي تصريح کرد: تلاش بر اين است بيشتر استخدام از طريق دانشگاه فرهنگيان و دانشگاه تربيت دبير شهيد رجايي باشد، چون از هر استان براي همان استان پذيرش دانشجو معلم خواهيم داشت.

 

اجراي يکسال برنامههاي آموزشوپرورشي برنامه هفتم پيشرفت 240 هزار ميليارد تومان نياز دارد

سخنگوي وزارت آموزشوپرورش در واکنش به جملهاي مبني بر اينکه در مدارسي که رئيسجمهور در شهرقدس بازديد کرده بود، تجهيزات فرسوده بود، گفت: در شهرقدس، جمعيت دانشآموزي بسيار بالا است و هرچقدر مدرسه ميسازيم، کمبود اينجاست. از سوي ديگر تراکم دانشآموزي در کلاس درس در اين منطقه بالا است.

وي ادامه داد: موضوعات مربوط به آموزشوپرورش در برنامه هفتم پيشرفت را احصا کرديم که فقط اين برنامهها براي سال 1404 رقمي حدود 240 هزار ميليارد تومان اعتبار نياز دارد.

 

مجوز پرداخت پاداش بازنشستگي فرهنگيان داده شد

 فرهادي درباره پرداخت پاداش بازنشستگي فرهنگيان اظهار کرد: پرداخت پاداش پايان خدمت از گذشته اينگونه بود که سال بعد اعتبارات پرداخت ميشد که معضلي ايجاد کرده بود و ما سعي کرديم در بودجه پيشبيني کنيم.

وي با بيان اينکه حدود 75 هزار بازنشسته در سال 1402 داشتيم، اضافه کرد:  40 درصد پاداش اين بازنشستگان در مهر ماه پرداخت شد و 60 درصد باقيمانده به دليل عدم وجود بستر قانوني در بودجه 1403 پرداخت نشد.

معاون برنامهريزي و توسعه منابع وزارت آموزشوپرورش افزود: با همکاري سازمان برنامه و بودجه، اين موضوع در جلسه سران قوا اعلام شده است و مجوز پرداخت گرفته شده است که به محض ابلاغ به سازمان برنامه و بودجه وارد مذاکره شده و براي دريافت آن اقدام ميکنيم.

فرهادي درباره گلايه کنکوريها درباره يکبار ترميم نمره و حذف تأثير قطعي نمرات امتحان نهايي پايه يازدهم، گفت: مصوبات شوراي عالي آموزش و پرورش لازم الجرا است. در حال حاضر يکبار اجازه داده شده است و پيشنهادات ديگر در مرحله بررسي است و هنوز مورد جديدي تصويب نشده است.

دانشآموزان ايراني به 22 درصد سؤالات تيمز پاسخ ندادند

سخنگوي وزارت آموزشوپرورش درباره نتايج آزمون تيمز و پرلز، بيان کرد: آزمون تيمز و پرلز مطالعه همزمان درباره دانشآموز، معلم و والدين است. در واقع يک تحليل سيستم است که با آزمون محض متفاوت است.

وي ادامه داد: در اين آزمون، عدد ميانگين درباره سوالات که پاسخ داده نميشود، 10 درصد است که دانشآموزان ايراني 22 درصد سؤالات را خالي گذاشتند و اين موضوع به معناي اين نيست که بلد نبودند. اما نشان ميدهد تمرکز دانشآموزان ما پايين است که بايد روي آن کار کنيم و به عمق بخشيدن در بحث رياضي و علوم چهارم و هشتم کار کنيم.

فرهادي افزود: در هر صورت تلاش نظام تعليم و تربيت و دولت اين است که اجازه ندهيم رتبهمان در آزمونهاي تيمز و پرلز پايينتر بيايد. معتقدم آسيب دانشآموزان در دوره کرونا ميتواند تأثيرگذار باشد و اين نشان ميدهد که کشورهايي که تعطيل نکردند، نمره بهتر دريافت کردند. البته پژوهشگاه مطالعات آموزشوپرورش در حال بررسي و تحليل اين موضوع است.

 

والدين به جمعيت بالاي کلاسهاي درس حساس هستند

سخنگوي وزارت آموزش و پرورش در خصوص اختلاف نمرات مدارس غيردولتي 10.80  و مدارس دولتي عادي 8030 در امتحانات نهايي خرداد 1403 است و اينکه چرا اين تصور وجود دارد که کيفيت آموزشي مدارس غيردولتي بالاتر است، در حالي که آمارهاي رسمي خلاف اين موضوع را نشان ميدهد، بيان کرد: کيفيت آموزشي به عوامل مختلفي بستگي دارد. در کسب نمرات، استعداد دانشآموز، تلاش خانواده و خود دانشآموز بسيار مؤثر است و نه صرفاً دسترسي به امکانات.

وي افزود: گرايش خانوادهها به مدارس غيردولتي ممکن است به دلايلي مانند خلوتتر بودن کلاسها، احترام به حقوق والدين و دانشآموزان و ارائه فضاي بهتر در مدارس غيردولتي باشد. با اين حال، نبايد اين موارد را با کيفيت آموزش اشتباه گرفت.

فرهادي با اشاره به تأکيد مسئولان کشور، از رهبر معظم انقلاب تا رئيسجمهور، بر توجه به مدارس دولتي عادي، ادامه داد: اين تصور که مدارس دولتي کيفيت پاييني دارند اشتباه است. البته مشکلاتي مانند تراکم بالاي دانشآموزان در کلاسها وجود دارد. مثلا در شهرستانهاي تهران، رشد جمعيت دانشآموزي از ظرفيت مدرسهسازي پيشي گرفته است.

وي تصريح کرد: والدين به جمعيت بالاي کلاسهاي درس حساس هستند، اما نبايد اين موضوع منجر به برداشت اشتباه از کيفيت آموزشي مدارس دولتي شود. نتايج امتحانات نهايي، کيفيت واقعي اين مدارس را نشان داده است.

معاون برنامهريزي و توسعه منابع وزارت آموزشوپرورش گفت: بايد تلاش کنيم تا مدارس دولتي و غيردولتي براساس سند تحول بنيادين محلي براي يادگيري باشند. اين تصور که فضاي مدارس غيردولتي شادتر است، صحيح نيست. بسياري از مدارس دولتي داراي فضاي بسيار مطلوبي هستند که شايد نمونه آنها را در مدارس غيردولتي نتوان يافت. دولت بهطور مداوم براي ارتقاي سطح مدارس دولتي تلاش ميکند و زماني که رئيسجمهور براي اين موضوع صرف ميکند، نشاندهنده اهميت آن است.

 

هر روز تعطيلي مدارس هزار ميليارد تومان هزينه دارد

فرهادي با تأکيد بر اينکه به دنبال تعطيلي مدارس نيستيم، گفت: يک روز تعطيلي مدارس هزار ميليارد تومان هزينه دارد و آموزش مجازي جاي آموزش حضوري را نميگيرد و روي اين موضوع بايد برنامهريزي کنيم.

 

بررسي استفاده از هوش مصنوعي در آموزشوپرورش

فرهادي درباره ورود هوش مصنوعي به آموزشوپرورش، تصريح کرد: شوراي عالي آموزشوپرورش بهزودي نحوه برنامه درسي ملي و هوش مصنوعي را اعلام ميکند که چگونه در آموزشوپرورش استفاده شود.

وي ادامه داد: بايد نکات مثبت هوش مصنوعي را در نظر گرفت چراکه در آينده استفاده از هوش مصنوعي گستردهتر ميشود.

معاون برنامهريزي و توسعه منابع وزارت آموزشوپرورش گفت: کمبود و تأمين نيرو متفاوت است و ما سعي ميکنيم کمبود نيرو را با اضافه تدريس معلمان جبران کنيم. امسال 100 هزار معلمان شاغل اضافه تدريس گرفتند که با 50 هزار نيرو برابري ميکند و 45 هزار بازنشسته نيز حقالتدريس گرفتند.

 

افزايش 4 ميليوني جمعيت دانشآموزان متوسطه دوم در 5 سال آينده

فرهادي با اشاره به اينکه در 5 سال آينده تعداد دانشآموزان دوره متوسطه دوم، 4 ميليون نفر افزايش مييابد، گفت: اگر براي اين ايام هنرستانها توسعه نيابد دانشآموزان به دبيرستانها خواهند
رفت.

وي افزود: قطعاً در اين مدت نميتوان اين تعداد هنرستان ساخت بنابراين برون سپاري را مدنظر داريم که مدل موفقي است و از ظرفيت صنايع استفاده ميکنيم و چون خودشان دانشآموزان را آموزش ميدهند به نوعي نيروي انساني مورد نياز خود را تامين کردهاند.

سخنگوي وزارت آموزش و پرورش بيان کرد: 10 سال بدهکاري به حوزه صنعت در اين رابطه داشتيم که پرداخت شد و قرار است به روز پرداخت شود تا باعث افرايش انگيزه صنعت براي توسعه هنرستانها شود.

فرهادي درباره وضعيت نيروهاي خريد خدمات، گفت: اين نيروها از سال 1393 در قالب خريد خدمت از بخش خصوصي به کار گرفته شدهاند يعني حقوق آنها به اين شکل است که مبلغ حقوق براي موسسه پرداخت شده و آنها به معلمان پرداخت ميکردند يعني هيچ رابطه استخدامي بين معلمان خريد خدمات با آموزش و پرورش نيست.

وي ادامه داد: امسال اين عزيزان به صورت قرارداد حقالتدريس آزاد و به صورت کددار قرارداد بستند و موسسات خريد خدمات کنار گذاشته شدند. مطلوب ما اين است که به صورت قرارداد کارمعين به کار گرفته شوند که به مجوز سازمان اداري و استخدامي و سازمان برنامه و بودجه نياز است که پيگير هستيم.

فرهادي درباره وضعيت نيروهاي خريد خدمات، گفت: اين نيروها از سال 1393 در قالب خريد خدمت از بخش خصوصي به کار گرفته شدهاند يعني حقوق آنها به اين شکل است که مبلغ حقوق براي موسسه پرداخت شده و آنها به معلمان پرداخت ميکردند يعني هيچ رابطه استخدامي بين معلمان خريد خدمات با آموزش و پرورش نيست.

وي ادامه داد: امسال اين عزيزان به صورت قرارداد حقالتدريس آزاد و به صورت کددار قرارداد بستند و موسسات خريد خدمات کنار گذاشته شدند. مطلوب ما اين است که به صورت قرارداد کارمعين به کار گرفته شوند که به مجوز سازمان اداري و استخدامي و سازمان برنامه و بودجه نياز است که پيگير هستيم.

اطلاعاتی برای نمایش وجود ندارد.