اظهار نظر 0

روزنامه به دیدگاه شما نیازمند است،از نظراتتون روی موضوعات پیشوازی خواهیم کرد.

  • برگزیده خوانندگان
  • همه
مرتب کردن بر اساس : قدیمی تر

هر آنچه که درمورد صلوات بايد بدانيد

ذکر صلوات ورد زبان هر مسلماني است. ولي معمولا مثل اذکار ديگر غريب و مهجور است. مشکل اينجاست که ذکرِ زباني هست، اما توجه به معنا و مفهوم آن نيست! تنها مي‌گوييم و از آن رد مي‌شويم، گويي اصلا ذکري نگفته‌ايم. و تا وقتي اين غفلت و بي توجهي در کار باشد، توفيقي هم از جانب خدا رفيق راه انسان نمي‌شود.

هر آنچه که درمورد صلوات بايد بدانيد

ذکر صلوات ريشه در قرآن مجيد دارد، آنجا که خداوند در کتاب کريمش مي فرمايد: «إِنَّ اللهَ وَ مَلائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْليماً» (احزاب، 56): همانا خداوند و ملائکه او بر پيامبر تحيّت و رحمت مي فرستند؛ اي کساني که ايمان آورده ايد شما هم بر او رحمت و سلام فرستيد. اين آيه شريفه، بيانگر اوج عظمت و شرافت و قداست حضرت محمد (ص) نزد خداي تعالي است. به راستي او عزيز و محبوب خداست.

توجه به شان پيامبر(ص)

او خاتم پيامبران الهي و حبيب خداست. صلوات بر محمد و آل محمد، در حقيقت به منظور زنده نگه داشتن ياد و نام و مکتب او در خاطرها، و در نتيجه، تأسّي مداوم به محاسن و مکارم اخلاق او و خاندان مبارکش است. نام و ياد پيامبر اکرم و اهل بيت کريمش بايد پيوسته در ميان اهل دين زنده و جاري باشد، تا بلکه انسان را در مسير حق اسلام محمدي پابرجا نگه دارد. چنانکه در سلام نماز هم موظفيم به آن حضرت سلام بدهيم (السّلامُ عليک أيّها النبيّ و رحمة الله و برکاتُه)؛ اين «سلام» هم مي تواند در حکم همان «صلوات» باشد، يعني همان حفظ ياد پيامبر اکرم و نيز تعظيم و تکريم مقام بلند ايشان.

«آل محمد» چه کساني هستند؟

اهل بيت و ذرّيهي پاک پيامبر اکرم (ص) هستند و به توصيه خود حضرت، هنگام صلوات، در کنار آن حضرت ياد مي شوند. بعد از نزول آيه «إِنَّ اللهَ وَ مَلائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ...» از رسول اعظم پرسيدند، صلوات بر شما چگونه است؟ فرمود بگوييد: «اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ كَمَا صَلَّيْتَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ وَ آلِ إِبْرَاهِيمَ إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيد».(1)

همچنين امام حسن (ع) ضمن بيان فضايل خود، خطاب به معاويه فرمودند: «وَ فَرَضَ اللهُ (عَزَّ وَ جَلَّ) الصَّلَاةَ عَلَى نَبِيِّهِ (صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) عَلَى كَافَّةِ الْمُؤْمِنِينَ، فَقَالُوا: يَا رَسُولَ اللهِ، كَيْفَ الصَّلَاةُ عَلَيْكَ فَقَالَ: قُولُوا: «اللَّهُمَ‏ صَلِ‏ عَلَى‏ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ» فَحَقٌّ عَلَى كُلِّ مُسْلِمٍ أَنْ يُصَلِّيَ عَلَيْنَا مَعَ الصَّلَاةِ عَلَى النَّبِيِّ فَرِيضَةً وَاجِبَةً».(2)

خداي عزوجلّ سلام و درود بر پيامبر خود را بر همه مؤمنان واجب کرد.

سپس اصحاب پرسيدند صلوات بر تو چگونه بايد باشد؟

حضرت فرمودند: بگوييد: «اللَّهُمَ‏ صَلِ‏ عَلَى‏ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ»؛ پس بر هر مسلماني واجب است که همراه پيامبر اکرم، بر ما (اهل بيت) نيز سلام و تحيت فرستد.

به همان دليل که در مورد پيامبر اعظم گفته شد، ذکر نام و حفظ ياد اهل بيت مکرم آن جناب نيز لازم است. بر طبق «حديث ثقلين» در کنار قرآن کريم، تمسک و پيروي از آنان موجب هدايت انسان است.(3) آنان دروازههاي شهر علم پيامبرند؛ «أنا مدينةُ العلمِ و عليٌّ بابُها»(5) براي رسيدن به شهر علم و حکمت و معرفت، بايد از درهاي آن عبور کرد.

اهميت صلوات در کلام پيامبر و اهل بيت ايشان

امام صادق (عليه السلام): هنگامي که يکي از شما مي خواهد دعا کند، ابتدا بر پيامبر اکرم درود و تحيت فرستد، چرا که صلوات بر پيامبر، دعايي است که از سوي خدا پذيرفته مي شود، و خداوند کريم تر از آن است که بخشي از دعا را قبول کند و بخش ديگر را رد کند.

* «الْبَخِيلُ حَقّاً مَنْ ذُكِرْتُ عِنْدَهُ فَلَمْ يُصَلِّ عَلَيَّ».

پيامبر اکرم (صلي الله عليه وآله) فرمودند: بخيل واقعي کسي است که نام من نزد او برده شود، ولي بر من صلوات نفرستد.

* «مَا فِي الْمِيزَانِ شَيْ‏ءٌ أَثْقَلَ مِنَ الصَّلَاةِ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّد».(6)

امام باقر (ع) فرمودند: (روز قيامت) در ميزان اعمال، چيزي سنگين تر (و گرانبها تر) از «صلوات بر محمد و آل محمد» وجود ندارد.

* «إِذَا دَعَا أَحَدُكُمْ فَلْيَبْدَأْ بِالصَّلَاةِ عَلَى النَّبِيِّ (صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ)، فَإِنَّ الصَّلَاةَ عَلَى النَّبِيِّ (صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) مَقْبُولَةٌ، وَ لَمْ يَكُنِ اللهُ لِيَقْبَلَ بَعْضَ الدُّعَاءِ وَ يَرُدَّ بَعْضاً».(7)

امام صادق (ع) فرمودند: هنگامي که يکي از شما مي خواهد دعا کند، ابتدا بر پيامبر اکرم درود فرستد، چرا که صلوات بر پيامبر، دعايي است که از سوي خدا پذيرفته مي شود، و خداوند کريم تر از آن است که بخشي از دعا را قبول کند و بخش ديگر را رد کند.

* «حَمَّادِ بْنِ عُثْمَانَ أَنَّهُ سَأَلَ أَبَا عَبْدِ اللهِ (عَلَيْهِ السَّلَامُ) قَالَ أَخْبِرْنَا عَنْ أَفْضَلِ الْأَعْمَالِ يَوْمَ الْجُمُعَةِ فَقَالَ الصَّلَاةُ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ مِائَةَ مَرَّةٍ بَعْدَ الْعَصْرِ وَ مَا زِدْتَ فَهُوَ أَفْضَل»‏.(8)

حماد بن عثمان از امام صادق (عليه السلام) پرسيد: بهترين اعمال در روز جمعه چيست؟ امام فرمودند: بعد ازعصر صد مرتبه صلوات فرستادن بر محمد و آل محمد، و هرچه بر آن بيفزايي بهتر است.

پي نوشت:

1. تحف العقول، ابن شعبه حراني، ص433.

2. الکافي، کليني، ج2 ص494.

3. الارشاد، شيخ طوسي، ج1 ص233.

4. التوحيد، شيخ صدوق، ص 307.

5. الامالي، شيخ طوسي، ص564.

6. معاني الاخبار، شيخ صدوق، ص246.

7. الامالي، شيخ طوسي، ص172.

8. المحاسن، خالد برقي، ج1 ص59.

اطلاعاتی برای نمایش وجود ندارد.