اظهار نظر 0

روزنامه به دیدگاه شما نیازمند است،از نظراتتون روی موضوعات پیشوازی خواهیم کرد.

  • برگزیده خوانندگان
  • همه
مرتب کردن بر اساس : قدیمی تر

نگراني نشريه آمريکايي از افزايش حاميان ايران در اردن

نشريه آمريکايي نشنال اينترست در گزارشي اعلام کرد مواضع جمهوري اسلامي ايران در حمايت از فلسطين، تمايل اردني‌ها به ايران را افزايش داده است.

نگراني نشريه آمريکايي از افزايش حاميان ايران در اردن

مردم اردن که بيش از نيمي از آنها اصالت فلسطيني دارند، در يک سال اخير و پس از مشاهده مواضع و اقدامات محور مقاومت و در رأس آن جمهوري اسلامي، ديدگاه بهتري نسبت به ايران پيدا کردهاند.

نشريه نشنال اينترست در اين باره نوشت که امان، پايتخت اردن هفته گذشته شاهد تظاهرات در حمايت از سيد حسن نصرالله، دبيرکل حزبالله لبنان بوده است.

سيد حسن نصرالله در حمله رژيم صهيونيستي به شهادت رسيد و مردم اردن که اکثريتشان سني هستند، در اين تظاهرات شعار «لبيک يا نصرالله» سر دادند.

طبق اين گزارش، پس از طوفان الاقصي علاوه بر افزايش حمايتها از حماس، طرفداري اردنيها از محور مقاومت به رهبري تهران افزايش يافته است.

به نوشته اين گزارش، بالغ بر 65 درصد از جمعيت اردن اصالت فلسطيني دارند و اين کشور داراي مرز مشترک زيادي با فلسطين اشغالي است. مردم اردن هميشه از فلسطينيان و حماس طرفداري کردهاند، اما اين حمايتها پس از طوفان الاقصي افزايش داشته و اردنيها در تظاهرات شعار «ما سرباز تو هستيم، اي سنوار» سر ميدهند.

تظاهراتکنندگان اردني حتي پس از ترور اسماعيل هنيه، رئيس دفتر سياسي حماس در تهران هم تشييع نمادين برگزار کردند و حمايت خود را از او نشان دادند.

به نوشته نشنال اينترست، جداي از اين، جبهه کار اسلامي اردن که شاخه سياسي اخوان المسلمين است، در انتخابات پارلماني ماه گذشته توانست بيشترين کرسيهاي مجلس را به دست آورد.

در سالهاي اخير پادشاهي و دولت اردن تلاش داشته که در درگيريها با اسرائيل وارد نشود و با وجود انتقاد از آن، از انجام اقداماتي که با مخالفت واشنگتن و يا تلآويو همراه باشد، بپرهيزد. اين کشور حتي در دفع حملات موشکي ايران در عملياتهاي وعده صادق نيز نقشآفريني کرد.

نظرسنجي موسسه واشنگتن در سال 2015 نشان ميداد که نگاه قشر قابل توجهي از اردنيها به ايران منفي است که بخشي از آن به خاطر تبليغات منفي عليه ايران در ارتباط با سوريه بوده است. اردنيها در قبال حزبالله و دولت سوريه نيز چنين نظري داشتند.

اما پس از طوفان الاقصي و ورود حزبالله به درگيري، حمايتها به ويژه در ميان اردنيهايي که اصالت فلسطيني دارند افزايش قابل توجهي داشته است.

به تحليل نشنال اينترست، شهادت سيد حسن نصرالله نيز بار ديگر بر طرفداران محور مقاومت افزود و جبهه کار اسلامي در اين باره تظاهرات برگزار کرد و ترور نصرالله را محکوم نمود.

اين جبهه که در گذشته انتقادات زيادي عليه ايران داشته است، در يک سال اخير تغييراتي در رفتار خود نشان داد و حتي در مراسم تشييع پيکر اسماعيل هنيه، نمايندگان خود را به تهران اعزام کرد.

نشريه نشنال اينترست در اين باره افزود با وجود اين که حمايتهاي علني از ايران در اردن کمتر ديده ميشود، درک مشترک ايران و مردم اردن در طرفداري از فلسطين و عليه اسرائيل ممکن است منجر به باز شدن جبهه جديد تهاجمي عليه اسرائيل در اين کشور شود.

اطلاعاتی برای نمایش وجود ندارد.