اظهار نظر 0

روزنامه به دیدگاه شما نیازمند است،از نظراتتون روی موضوعات پیشوازی خواهیم کرد.

  • برگزیده خوانندگان
  • همه
مرتب کردن بر اساس : قدیمی تر

نگراني دولتمردان از رشد دوبرابري خروج نخبگان از کشور

معاون علمي، فناوري و اقتصاد دانش‌بنيان رئيس‌جمهور نسبت به رشد دوبرابري خروج نخبگان از کشور دربرخي از حوزه‌ها ابراز نگراني کرد.

نگراني دولتمردان از رشد دوبرابري خروج نخبگان از کشور

دهقاني فيروزآبادي بر کنترل نرخ خروج نخبگان از کشور تاکيد کرد و خواستار برنامهريزي براي آينده شد.

او با انتقاد از عدم تخصيص نيمدرصد از بودجه عمومي کشور به صندوق نوآوري و شکوفايي، مهاجرت نخبگان را ازتبعات عدم تخصيص بودجه به اين صندوق دانست.

شيب خروج نخبگان از کشور تند شده و همين امر موجب نگراني دولتمردان شده است. اين در حالي است که مهمترين ارکان حکمراني و پيشرفت کشور نخبگان هستند. نخبگاني که شايد در سالهاي اخير توجه کافي به آنها نشده و اين قشر با دريافت حقوق چند برابري به کشورهاي ديگر ميروند. اما حالا به نظر ميرسد که مجلس و دولت گامهايي براي نگهداشتن اين قشر موثر در رشد کشور برداشتهاند؛ گامهايي که اگرچه لازم است، اما کافي نيست.آنطور که معاون علمي، فناوري و اقتصاد دانشبنيان رئيسجمهور ميگويد شيب خروج نخبگان از کشور را بايد کنترل کرد و به همين منظور بايد براي دو سال آينده برنامه داشت.

او البته در پاسخ به اينکه آيا با توجه به شيب خروج نخبگان نگران تحقق رشد 8 درصدي اقتصاد در برنامه هفتم نيستيد، اعلام کرد که نرخ خروج نخبگان به برنامه هفتم آسيب نميزند. او همچنين معتقد است که رشد 8 درصدي در برنامه هفتم توسعه در صورتي امکانپذير خواهد بود که در حوزه اقتصاد دانشبنيان سرمايهگذاري کنيم.

روحالله دهقاني فيروزآبادي، معاون علمي، فناوري و اقتصاد دانشبنيان رئيسجمهور با اشاره به خروج نخبگان از کشور گفت: اين موضوع عقبه طولاني دارد.

نه ميتوان از کنار آن گذشت و بگوييم چنين مسالهاي مطرح نيست و نه ميتوان به آن دامن زد. خروج نخبگان از کشور وجود دارد و در سالهاي اخير نيز در برخي از حوزهها تا دو برابر افزايش داشته است. او ادامه داد: آنچه ما را نگران ميکند و بايد کنترل کنيم تعداد خروج نخبگان از کشور نيست، بلکه نرخ خروج
 است.

اينکه چند نفر از کشور خارج شدند يک بحث است و بحث ديگر نگراني براي آينده است که نرخ چقدر است.

هوشمندي براي برنامهريزي آينده اين است که ببينيد نرخ چگونه است و از امروز براي آينده برنامهريزي کنيم.

دهقاني تاکيد کرد: از طرفي به دليل کاهش جمعيت و دانشجو اين فشار وجود دارد؛ بنابراين احساس اينکه کشورهاي اطراف علاقهمند هستند که بچههاي ما را جذب کنند و از طرفي نيروي انساني ما در حال کاهش است و همه اين مسائل با همديگر حساسيت را بالا ميبرد.

يعني دو مساله وجود دارد. يک زمان يک اتفاق ميافتد و سالي 10 درصد از نيروهاي انساني کشور را از دست ميدهي و يک زمان شيبي را ميبيني که اگر اين شيب را کنترل نکني ممکن است آينده آسيب ببيند و آن چيزي که در حال حاضر داريم همين است.معاون علمي، فناوري و اقتصاد دانشبنيان رئيسجمهور تصريح کرد: در حال حاضر شيب خروج نخبگان از کشور را ميبينيم و از الان احساس ميکنيم که بايد براي دو سال آينده برنامه جدي داشت.

زيرساختهاي قانون جهش، اعتبار مالياتي، حمايت از شرکتهاي نوپا، بحثهاي معافيت از سربازي و همه مواردي که معاونت علمي حمايت ميکند، براي ايجاد کردن ابزار و فرصت براي کساني است که دوست دارند در کشور بمانند. دهقانيفيروزآبادي، در خصوص برنامه معاونت علمي براي جلوگيري از خروج نخبگان از کشور، خاطرنشان کرد: معاونت علمي يک نهاد سياستگذار، زمينهساز و استعدادساز است.ما به دنبال اين هستيم که يکسري ابزار، قانون و حمايت ايجاد کنيم براي کسانيکه علاقهمند هستند در کشور فعاليت کنند و به نوعي تسهيلگري رقم بزنيم. تمام ابزارهاي قانون جهش، آييننامهها و حمايتهاي معاونت علمي در اين راستا است. او با انتقاد از عدم تخصيص نيم درصد از بودجه عمومي کشور به صندوق نوآوري و شکوفايي، به تبعات اين امر اشاره کرد و گفت: اگر در دولت يازدهم و دوازدهم طبق قاعده نيم درصد بودجه عمومي به صندوق نوآوري و شکوفايي پرداخت ميشد، در حال حاضر صندوقي داشتيم که حداقل 100 هزار ميليارد تومان سرمايه داشتهباشد.

اما در حال حاضر صندوق نوآوري و شکوفايي 3 هزار ميليارد توماني داريم. تعداد شرکتهاي ما 200 برابر رشد داشتند و در حال حاضر آسيبهاي عدم تخصيص نيم درصد از بودجه عمومي به صندوق نوآوري و شکوفايي را ميبينيم. به گفته معاون علمي، فناوري و اقتصاد دانشبنيان رئيسجمهور، خروج نخبگان از کشور نيز از تبعات عدم تخصيص نيم درصد از بودجه عمومي به صندوق نوآوري و شکوفايي است.

دهقانيفيروزآبادي خاطرنشان کرد: هر کشوري که نتواند نخبگانش را نگه دارد دچار ضعف نيروي انساني قرار ميگيرد. محور هر جامعه نخبگان و افراد فرهيخته آن جامعه است. او در خصوص اينکه آيا اگر مانع خروج نخبگان از کشور نشويم؛ رشد 8درصدي در برنامه هفتم محقق شدني است، گفت: نرخ خروج نخبگان به برنامه هفتم آسيب نميزند.

اما بحث افق 20 ساله است و اگر از الان برنامهريزي نکنيم 20 سال و 15 سال آينده آسيب خواهيم خورد. معاون علمي، فناوري و اقتصاد دانشبنيان رئيسجمهور در پاسخ به اين پرسش که آيا رشد 8 درصدي در برنامه هفتم را امکانپذير ميدانيد، اظهار کرد: فقط و فقط در صورتي رشد 8 درصدي امکانپذير خواهد بود که در حوزه اقتصاد دانشبنيان سرمايهگذاري کنيم.

منبع: روزنامه دنياي اقتصاد

اطلاعاتی برای نمایش وجود ندارد.