اظهار نظر 0

روزنامه به دیدگاه شما نیازمند است،از نظراتتون روی موضوعات پیشوازی خواهیم کرد.

  • برگزیده خوانندگان
  • همه
مرتب کردن بر اساس : قدیمی تر

نگاهی به؛ مکتب شعر عاشورايی آذربايجان وعناصر ساختاری و ويژگی های آن(11)

اکبر ستاري«قيزيل قلم» (1344شمسي، سراب آذربايجان شرقي) با رويکردي نو، فرم و قالب و زبان ساده‌ي «حيدربابايه سلام» را در فضا و محتوايي آييني به کار بسته است. اين کار در ايجاد پيوند ميان شعر و مخاطب تأثير خوبي دارد، زيرا که ذهن و فکر مخاطب آذري با فرم و زبان «حيدربابايه سلام» و مضامين آن عادت دارد.

نگاهی به؛ مکتب شعر عاشورايی آذربايجان وعناصر ساختاری و ويژگی های آن(11)

سرودن شعر در قالب و فرم «حيدربابايه سلام» با محتوا و مضامين آييني را ميتوان نوعي « آشنايي زدايي» نيز دانست. مخاطبي که ذهن او با مضامين روستايي و اجتماعي «حيدربابايه سلام» عادت کرده، ناگهان با فضا و مضامين تازهاي مواجه ميشود:

 

اللهين آديلان باشلاديم سؤزي

کرم درياسينا تيکميشم گؤزي

لطف ائيليير شاه شهيدان اؤزي

بيلون سراج رهنما حسين دي

ايکي دنيا بيزه آقا حسين دي...

 

اوشاقيدوق بئله شاخسي گئدرديک

حسين عزاسينه شرکت ائدرديک

محله ده اوجادان سسلنَرديک

«هانسي گروهون بئله مولاسي وار

شيعه لرين حضرت عباسي وار»...

 

حسين جان! غصّه دن اورهکلر دولي

نه گؤزل آچيلدي کربلا يولي

سن بيل ابوالفضلين کسيلن قولي

عنايت قيل يانان اورهک دينجله

عاشقلرون قبريوه مهمان گله

 

هر هفته کي هيئتيميز قورولار

او گؤزل آديوا پرچم وورولار

اورهک گوزگولري يئنه دورولار

شيعهلرون محنتيوي ياد ائدر

مصيبتين اورهکده بيداد ائدر

 

هر گون عاشورادير، هر يئر کربلا

هر گئجه هيئت وار، قورولور عزا

ماتم حلقه سينده باشلانير نوا

عاشقلرون عهد و پيمان باغلاشير

حسين حسين ديير، با هم آغلاشير

 

بيري ديير مظلوم اؤلن حسينيم

بيري ديير گلکون بدن حسينيم

بيري ديير اي بيکفن حسينيم

قارداش غمي قدّين اگن حسينيم

قلبينه اوچ پر اوخ دگن حسينيم...

 

ک - در پيوند با مکتب شعر عاشورايي آذربايجان، برخي آثار منثور را نيز ميتوان ياد کرد. علاوه بر کتابهايي مانند حديقةالسعداء نوشتهي ملامحمد فضولي بغدادي و «اکسيرالعبادات فياسرارالشهادات» معروف به اسرارالشهاده نوشتهي فاضل دربندي، که در نگاه محققين ادبي به لحاظ مستند نبودن آنها به منابع معتبر اعتبار کافي ندارند، کتابهايي نيز نوشته شده که برخي از آنها مانند کتاب «تحقيق دربارهي اول اربعين حضرت سيدالشهداءعليهالسلام» بينظير است. اين کتاب ارزشمند توسط علامهي شهيد حاج سيدمحمدعلي قاضيطباطبائي«قدس سره»(1291-1358شمسي، تبريز) نوشته شدهاست. علامهي شهيد در اين کتاب ثابت کرده که بازماندگان خاندان وحي در اربعين اول از شهادت سيدالشهداء«عليهالسلام» به زيارت آن حضرت بازگشتهاند.

اگر چه ممکن است با نگاه به عنوان کتاب، تصور شود که مطالب کتاب فقط دربارهي اربعين است، اما با مطالعهي کتاب، موضوعات متنوعي دربارهي قيام عاشورا ميتوان ديد که علامهي شهيد با وسعت اطلاعات و نگاه نافذ و بصيرت ويژهي خود آنها را مورد تحقيق قرار دادهاست. عناوين برخي از اين موضوعات چنين است: ملحق کردن امام سجاد ع سر اطيب سيدالشهداء ع را به جسد مبارک بعد از چهل روز، صلوات از نظر فقهي، مراد از آل محمد ص چه کساني هستند، معني و منظور از صلوات و...

بخش تعليقات و اضافات کتاب نيز از نظر علمي بسيار ارزشمند است. در اين بخش نيز مسايل متعددي در ارتباط با قيام عاشورا توسط علامهي شهيد مورد بررسي قرار گرفتهاست. از جملهي اين مسايل؛ رويهي شيخ مفيد و شيخ طوسي در نقل تواريخ، نماز ظهر خواندن سيدالشهداء ع در روز عاشورا، رباب مادر سکينه و عبدالله رضيع است، مقتل اسفرايني... و موضوع عروسي حضرت قاسم ع است که ذيل عنوان«تحقيق دربارهي عروسي حضرت قاسم ع» در اين بخش آمدهاست.

اطلاعاتی برای نمایش وجود ندارد.