اظهار نظر 0

روزنامه به دیدگاه شما نیازمند است،از نظراتتون روی موضوعات پیشوازی خواهیم کرد.

  • برگزیده خوانندگان
  • همه
مرتب کردن بر اساس : قدیمی تر

نکات تغذيه‌اي مهم براي دانش‌آموزان

والدين نقش بسيار مهمي در تغذيه و سلامت دانش‌ آموزان به عهده دارند و تغذيه سالم در يادگيري و رشد دانش آموزان نقش اساسي دارد. از نظر متخصصان تغذيه، وعده صبحانه از مهم‌ترين وعده‌هاي غذايي محسوب مي‌شود که طبيعتا دانش آموزان در دوران مدرسه تا کنکور، اين وعده مهم را در مدرسه ميل مي‌کنند.

نکات تغذيه‌اي مهم براي دانش‌آموزان

هميشه تاکيد بر اين بوده است که اين وعده غذايي مهم به هيچ عنوان حذف نشود. صبحانه سالم براي دانشآموزان بيشتر از هرچيز ديگري مهم است. در کنار وعده مهم صبحانه، ميان وعدههاي سالم ميتوانند انرژي دانش آموزان را تامين کنند بنابراين وجود يک وعده صبحانه و چند ميان وعده براي دانش آموزان در دوران مدرسه بسيار مهم است.

مدير گروه بهبود تغذيه مرکز بهداشت آذربايجان شرقي در گفتوگو با ايسنا با بيان اينکه در جامعهي ما تغذيه دانش آموزان مانند بزرگسالان بايد مورد توجه قرار گيرد، گفت: برخي از مواد غذايي براي رشد آنها لازم و ضروري است.

فتح الله پورعلي ادامه داد: در حين تحصيل، دانشآموزان با افت قند خون مواجه ميشوند که بايد به نوعي تأمين شود تا دچار افت تحصيلي نشوند.

وي با بيان اينکه هرچقدر کودک از زمان بچگي به غذاهاي سالم عادت کند در آينده نيز ضايقهي خوبي خواهد داشت، افزود: برخي از دانش آموزان دچار سوء تغذيه شدهاند که اغلب از نوع سوء تغذيه پنهان بوده و به چشم نميخورد، اين سوء تغذيه از کمبود ويتامينها و مواد معدني نشات ميگيرد به طوريکه کودک چاق و معده او پر بوده اما سلولهايش گرسنه هستند.

وي خاطرنشان کرد: کمبود آهن، ويتامين د، يد، روي و کلسيم از جمله موارد کمبود ويتامين و مواد معدني شايع در دانش آموزان است.

پورعلي بيان کرد: در مدارس  توزيع مکمل ياري با آهن و ويتامين د آغاز شده که اميدوارم تمامي دانش آموزان و والدين به اين برنامه اهميت دهند تا فقر آهن جبران شود.

 

86درصد دانشآموزان با کمبود يد مواجه هستند

 

مدير گروه بهبود تغذيه مرکز بهداشت آذربايجان شرقي با اشاره به اينکه طبق برخي از مطالعات که در سال 1391 انجام شده، 86 درصد دانش آموزان با کمبود يد مواجه هستند، گفت: شير اگر آخر شب مصرف شود علاوه بر جذب کلسيم به آرامش نيز کمک ميکند.

وي يادآور شد: غذاهايي که در فرهنگ و سنت ما وجود دارد از ارزش غذايي بالايي برخوردار است بنابراين توصيه ميشود دانشآموزان هنگام صبحانه از نان و پنير، خرما، شير و عدسي استفاده کنند.

وي با بيان اينکه تاکيد ميکنيم تعداد وعدهي غذايي بيشتر و حجم غذايي که در هر وعده خورده ميشود کمتر باشد، خاطر نشان کرد: داشتن روزانه سه وعده اصلي و سه ميان وعده مهم است.

وي با بيان اينکه مصرف لبنيات در دانش آموزان بسيار پايين است، گفت: گوجه فرنگي و خيار به خاطر رنگي که دارد تحريک پذير بوده بنابراين مصرف آن در صبحانه مهم است.

وي ادامه داد: بوفههاي مدارس بايد غذاها را طبق برنامهاي که از طرف بهداشت استان ابلاغ ميشود به فروش برسانند.

 

زينک براي رشد و تکامل بدن نياز است

 

يک متخصص تغذيه نيز در گفتوگو با ايسنا، با بيان اينکه انجام فعاليتهاي بدني و تلاش در طول شبانه روز به تغذيه افراد مرتبط است، گفت: دانش آموزان احتياج دارند، گروههاي غذايي را هر روز در سه وعده غذايي اصلي و دو الي سه ميان وعده استفاده کنند.

حسن فرهاد غيبي با بيان اينکه صبحانه وعدهاي ضروري و مهم براي حفظ سلامت بدن است، خاطرنشان کرد: براي اينکه اول صبح قند خون افت پيدا ميکند فعاليتهاي مغز عملکرد کمتري خواهد داشت، بنابراين اگر با مصرف مواد غذايي افت قند خون را جبران نکنيم علاوه بر کاهش فعاليتهاي بدني با مشکلات ديگري نيز درگير خواهيم بود.

وي با بيان اينکه مطالعات نشان ميدهد خوردن يک صبحانه مغذي باعث بهبود عملکرد مغز به ويژه حافظه و يادگيري ميشود، گفت: توصيه ميکنيم از مواد غذايي استفاده شود که در طول چند ساعت به کنترل اشتهاي دانشآموزان کمک کرده و مواد غذايي را به مرور در بدن آنها جذب کند.

غيبي افزود: در يک صبحانه مغذي از انواع نانها، پنير، سبزيجات، تخم مرغ و همراه کردن اين مواد غذايي با شير به تأمين مواد مغذي مورد نياز بدن دانشآموزان کمک شاياني ميکند.

اين متخصص تغذيه ادامه داد: دانشآموزان سعي کنند از مصرف شيرينيها و انواع مرباها در وعده صبحانه خودداري کنند.

وي با بيان اينکه ميان وعده يکي از منابع دريافت کالري است، خاطرنشان کرد: بهترين ميان وعدهها براي دانش آموزان لقمه نان و پنير و گردو، انواع ميوهها، سبزيجات تازه، مغزها و شير ميباشد و ميان وعدههايي مثل ساندويچ و تنقلات ارزش غذايي ندارند.

وي افزود: نانهاي سبوس دار به طور ميانگين، دو برابر بيشتر از نان سفيد ويتامين B2، مواد معدني و فيبر دارند و به مهار اشتها کمک ميکنند.

وي به تقويت سيستم ايمني دانشآموزان در فصل سرما اشاره کرد و ادامه داد: استفاده روزانه از گوشتها، شير، تخم مرغ، حبوبات و مواد مغذي به تقويت سيستم ايمني بدن کمک کرده و جلوي هر بيماري ويروسي را ميگيرد.

وي با بيان اينکه زينک يک ريز مغذي است و بدن براي رشد و تکامل به آن نياز دارد، گفت: وجود اين عنصر در بدن به تقويت سيستم ايمني کمک شاياني ميکند. زينک در گوشتها، حبوبات، تخم مرغ، لبنيات و ... وجود دارد که با مصرف آنها زينک مورد نياز بدن تأمين ميشود.

وي با بيان اينکه بيحالي و خستگي زودرس دانشآموزان ممکن است ناشي از کمبود آهن باشد، اظهار کرد: والدين بايد در اسرع وقت با مراجعه به پزشک اين کمبود را تشخيص داده و براي رفع آن اقدام کنند.

وي يادآورشد: مصرف آب، سبزيجات و ...کمک شاياني در کاهش استرس ميکند و استفاده از مواد کافئين دار، شکلاتها و فستفودها به ايجاد استرس و افزايش آن منجر خواهد شد.

اطلاعاتی برای نمایش وجود ندارد.