اظهار نظر 0

روزنامه به دیدگاه شما نیازمند است،از نظراتتون روی موضوعات پیشوازی خواهیم کرد.

  • برگزیده خوانندگان
  • همه
مرتب کردن بر اساس : قدیمی تر

نقش مهم روضه‌هاي خانگي در انتقال مفاهيم تربيتي و فرهنگي

حجت الاسلام و المسلمين عليرضا پناهيان در همايش آغاز بکار مدرسه مبلغات محافل خانگي که در مجتمع ياوران مهدي(عج) قم برگزار شد، با اشاره به تجربه و علاقه شخصي اش به محافل و مجالس روضه هاي خانگي از دوران کودکي و نوجواني و نيز انجام فعاليت هاي فرهنگي و تربيتي در مساجد در اين مقطع اظهار داشت: هيچ چيز همچون جلسات روضه هاي خانگي که از بچگي براي ما تجربه مي شد، تأثير عميق فرهنگي و تربيتي نداشت.

نقش مهم روضه‌هاي خانگي در انتقال مفاهيم تربيتي و فرهنگي

وي افزود: محبت حضرت اباعبدالله (ع) و خوردن چاي شيرين روضه از همان زمان برگزاري روضه هاي هفتگي در وجود ما شکل گرفت.

وي همچنين گفت: تقيد و اهتمام نسبت به برگزاري روضه، خودش بهترين عمل درس آموز براي ما بود و صرف بيان و گفتار نبود و لذا بايد تأکيد کرد که اين گونه برنامه ها از دوران کودکي و نوجواني در فرد نهادينه مي شود.چه خوب است که تجربه هاي برگزاري روضه هاي خانگي به خصوص در بخش زنانه را جمع آوري و به شکل شايسته اي اين ها را در جامعه بيان کرد و نشر داد.

استاد حوزه و دانشگاه گفت: نفسِ بلند شدن صداي قرائت قرآن و روضه اهل بيت(ع) در منزل موضوعيت دارد و البته بايد توجه داشت که قرآن و اهل بيت(ع) از يکديگر جداشدني نيست. اين صداي معنوي، خانه را بيمه مي کند و انسان در اين حالت با در و ديوار زنده، زندگي مي کند و چه خوب است که انسان در خانه اي زندگي کند که در آن روضه سيدالشهدا(ع) برقرار است به اين جهت که اثر روضه در خانه و سبک زندگي تأثيرات شگرفي به همراه دارد

پناهيان ادامه داد: اساساً اثر روضه بر اعضاي خانه و خانواده امر مشهودي است، به ويژه تأثير آن بر کودکان مساله اي انکارناپذير به شمار مي رود.

وي افزود: کودکي که مي بيند مادرش روضه خانگي برگزار مي کند، صداقت مادر در عشق به امام حسين(ع) را باور مي کند و در وجود خودش نيز تأثير لازم را برجاي مي گذارد، چه آن که اساساً اعتقاد و باور والدين نسبت به اهل بيت(ع) و صفاي باطن آن ها با همين مجالس و روضه هاي خانگي به بچه ها و نسل جديد منتقل مي شود و اين مساله بسيار مهمي است که نبايد از آن غافل بود.

پناهيان همچنين با اشاره به اين که برگزاري مجالس روضه خانگي و حضور همسايه ها در منزل فرد، خودش مصداق بارز «تعاونوا علي البر و التقوي» است، گفت: تأثير اين مساله بر فکر و دل بچه ها مشهود است که در اين زمينه بانوان خانه نقش مهمي ايفا مي کنند، ضمن آن که اساساً مادر نقش تربيتي در خانواده دارد و اين نکته اي است که حضرت امام(ره) به عنوان يک فقيه و عارفِ انسان شناس همواره بر آن تأکيد مي کرد.

وي خاطرنشان کرد: در جريان تربيت فرزند، بهترين و بيشترين تأثير را مادر با برگزاري روضه ومحافل خانگي بر فرزندش مي گذارد، ضمن آن که از آن سو، مادر بي احساس نسبت به مسايل معنوي نيز تأثير نامطلوب خودش را خواهد داشت.

پناهيان تأکيد کرد: بسيار خوب و لازم است که بچه ها در منزل براي برگزاري روضه خانگي به خدمت گرفته شده و به آن ها مسئوليت خدمت رساني داده شود چرا که در اين صورت حب اهل بيت(ع) به خوبي در وجودشان شکل گرفته و تعميق پيدا مي کند.

وي با بيان اين که روضه ها و محافل خانگي ظرفيت بزرگي است که عمل صادقانه ما را در خدمت به مکتب اهل بيت(ع) تجلي مي بخشد، گفت: روضه هاي مناسبتي نيز بسيار خوب است اما اصل روضه، روضه هاي هفتگي است که ما اين را از سيره حضرت زهرا(س) در برگزاري مجلس روضه براي عمويشان حضرت حمزه(ع) فرا مي گيريم.

پناهيان افزود: پيشنهادم اين است که اگر نمي توانيد به هر دليلي، روضه هفتگي در خانه بگيريد، به شکل هفتگي در روضه هاي خانگي شرکت کنيد تا به عنوان مثال سالي يک بار هم روضه در منزل شما برگزار شود به اين خاطر که تکرار و مداومت در اين گونه فعاليت ها باعث شکل گيري و تقويت اُنس مي شود.

وي با اشاره به اهميت ذکر حضرت اباعبدالله الحسين(ع) در اصلاح زندگي فردي و اجتماعي ادامه داد: هر برنامه اي که برگزار مي کنيم در حوزه اصلاح و فردي، بايد از طريق روضه و اهل بيت(ع) باشد و حتي با روضه بايد به قرآن و معارف الهي خدمت کنيم.

وي خاطرنشان کرد: به اعتقاد بنده، حتي مؤثرترين فعاليت براي مقابله با بدحجابي و بي حجابي، اهتمام نسبت به برگزاري روضه هاست چرا که کاري که امام حسين(ع) با دل ها مي کند، هيچ چيز ديگري چنين تأثيري ندارد.

اطلاعاتی برای نمایش وجود ندارد.